Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 8757 besök totalt |
Logganalys/story Destination Nurburgring 12-13/6 - VIDEO!
Sådär ringenkamrater, Då vart DN8 över på Ringen. Mycket trevligt event, väldigt prisvärt och givetvis en del bilar på banan men hellre det än Touristfahren bland bussar och hojar, cyklister etc. Under två dagar stängdes banan bara en gång då en Aston blåste av annars var det rätt städat. Regnet kom lagom efter lunch under torsdagen och även om regn är spännande (körde 3 varv) så ska jag ta mig hem i bilen också. Man märker vilken skillnad där är på grepp när regnet trillat ner. Då jag inte kunde hitta någon som kunde transportera mina hjul till Ringen och tiden var lite knapp för att skicka dem så fanns bara ett alternativ kvar, att köra ner på dem. Var lite orolig för detta eftersom jag dels varit lite ambitiösare med hjulvinklarna i år och dels valt att gå på Kumho V70A K61 (Medium) istället för V70A/C03 K90 (hård samt gammal gummiblandning). Till min stora förvåning funkade detta alldeles utmärkt. När jag kom fram till hotellet i Nurburg så kunde man fortfarande ana var det vita (ny-strecken) varit, riktigt najs! Hade även med mig en vän som förlorade sin Ringen-oskuld genom att kasta runt en RSR Clio i två dagar, skoj! Kvällarna har ägnats till god mat och logganalys och nedan finner ni en skärmdump från en av mina körpass. Jag har kommit fram till att det är ganska lagom att köra 1 uppvärmningsvarv och 5 attackvarv per körpass följt av vätskepåfyllnad i bil och kropp samt bensträckare :-). ![]() _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Re:
Halo Rafko, Synd att du inte hängde med, du kunde hyrt bil som Jonas gjorde :-) Här finns allt ifrån 136hp Swift till Porsche GT3 RS :-) Det känns som om det är dags för något snabbare snart, det kan jag hålla med om även om Miatorna är fantastiskt roliga och relativt snabba i förhållande till pris och effekt. Du får hänge med i Augusti istället :-) Banga inte ur nu!
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Riktigt bra kört, Man blir ju inte mer sugen av allt läsande från andra som är nere och plöjer runt!
Kanske detta år är året för en själv :P En sak jag undrar vad kör du för loggningssystem du skärmdumpa? Har allt i bilen redan OEM men kan man flika in bild med så är det bara ett plus! Mvh Klaus _________________ Klaus Schöps. |
||||||||||
Nu visste vi ju att Robert kan ratta både Miata och betydligt tuffare kärror men ändå, get real Robert!!
Man kan inte köra 8.02 med en Miata, du måste komma från en annan planet. ![]() Sjukt bra prestation och givetvis vill vi alla se video! ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||
Re:
Tja, Tack. Jag använder numera Video VBOX Lite 10Hz med uppgradering till 8st CAN kanaler och två kameror, fungerar riktigt bra. Det är schysst att ha allting samlat i en loggfil med video etc synkat. Tanken var att få in betydligt mer CAN data än bara RPM men av någon anledning ville det inte funka. Hade inte tid att fixa med det men till nästa resa tänkte jag även få med: Pedalläge Bromstryck YAW Vattentemp Koppling Växel (är inte säker att detta ID ens existerar) Med ovanstående data och massa analystimmar borde man kunna hitta några sekunder till ;-). Bara att åka ner, finns massa TF kvällar och gått om trackdays.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Re:
Haha, tack så hjärtligt Johan, Planet? Jag som trodde att Polen var ett land?! :-/ Nåväl, man lär sig något nytt varje dag. Jorden var juh platt för ett "tag" sedan ;-). Dessa små och alltid underskattade bilarna är väldigt snabba när det svänger. Depåsnacket nere på Ringen är alltid skoj, de tre vanligaste frågorna är - Watt kind ov türbo ar ju juuuzing? - Habt sie turbo oder supercharger? - Hey man, crazy speed out there, how much power do you got? Alla vet vi att effekt inte är den faktor som ensam förbättrar tiden särskilt mycket. Video kommer snart :-).
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Re:
Tjena Robert, du är taskig när du lägger upp sånt här! ![]() Nåja, nu är min första ringen-resa bokad, så äntligen ska jag också få åka lite. ![]()
Om det finns just till Vbox vet jag inte, men på AIM-loggern som jag har mest erfarenhet av kan man lösa det på 2 olika sätt. Antingen med en sensor, på växellådan, som håller koll på växeln, eller så kan loggern räkna ut det med motorns varvtal och hjulets hastighet. Det funkar inte perfekt, men tillräckligt bra. _________________ Fredrik Moberg |
||||||||||
Re:
Siktar... ![]()
Tackar tackar, Bara att åka ner dit, tar bara 8-9h inkl tankstopp och fikapaus :-)
Haha, taskig? Nåja, får bli lite snällare då. Skoj! När ska du ner? Det handlar inte om att VBOX i sig ska ha funktionen då det bara är att ta en generic räknare men jag vet inte om bilens CAN-data innehåller denna info. Jag hade väldigt begränsat med tid innan resan att få detta och funka och med bilens manual följer inte direkt en CAN-ID beskrivning, hehe. Jag har redan hittat RPM Gaspedalsläge Bromstryck Koppling nertryckt eller ej Växel i eller N, men inte vilken specifik växel som ligger i Vattentemp Jag vet även att YAW data finns tillgänglig men hade inte tid att fiska fram det. Då tiden var ute och jag satt och pillade med VBOX i mörket tisdag natt (skulle ut på banan onsdag morgon) valde jag att nöja mig med RPM. Resten av datat får jag fixa in till nästa resa :-) Där borde finnas något sätt att räkna ut det. Det finns juh en matematisk kanal också.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Varsegoda, här kommer video på hela sessionen ni fått dataloggdump ifrån.
http://www.youtube.com/watch?v=8XIANnnV9hg _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
|
||||||||||
Re:
Haha, tack. Nädå, visst har den mer än 100bhp, det är bara Rafko som har lite komplex ![]() Orginal är den specad till 160bhp. Annat avgassystem, cold air intake och annan programvara till motorstyrningen. Hur mycket detta ger har jag svårt att uppskatta. Placeboeffekten är minst 327 hästar... på hjulen... ![]() I verkligheten? Ingen aning. Jag känner att den har lite mer umpf på högsta varven och med programvaran kan jag varva något mer. På de ännu högre varven av det förhöjda området känner man tydligt hur effekten avtar men jag kan på vädligt många ställen strunta i att växla upp för att direkt därefter växla ner vilket sparar mig en del tid tror jag.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Playboy Cup påstås ha närmare 200 med annat insug avgas och programmering (plomberade motorer och ECU från Mazda), så du kan vara i närheten.
MZR/Duratec svarar bra på mappning, de flödar ju bra från början (lågemissionsmotorer). |
||||||||||
Re:
Då hade jag hoppat av glädje :-) Bara för det måste jag nästan åka till en vettig dyno och prova någon dag. Hade varit intressant om man hade kunnat få tag på "exakt" de prylar som de använder sig av för att uppnå samma effekt. På deras hemsida stod det dock bara att Mazdaspeed cold air intake var tillåtet, inget om avgas resp motormappning?!
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Ursprungliga shoppinglistan
http://www.awrracing.com/specmx5/mx5
http://www.dynotronicstuning.com/dyn
|
||||||||||
Re:
Intressant. Ska nog ta och prata med dem lite :-) Om där finns 200 kusar att plocka ut så vore det riktigt trevligt att ha utan att öppna spisen.
_________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||||||||||
Gratulerar till snygg körning.
Vad jag kan se så sumpar du kanske 7:an bakom M3:an på sista varvet vid flügplatz. Det låter som du säger faan! precis när du kör förbi. Vad väger bilen? Jakten på det perfekta varvet fortsätter. God jakt. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 8757 besök totalt |