Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 52294 besök totalt |
Bakvagnen tillbaks på plats i karossen, nylackad och fin med nyrenoverade bromsok, stålomspunna bromsslangar och nya coilovers.
![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
Re:
Vilken vacker berättelse, man blir allt lite tårögd, jag hoppas en dag att få ner och göra vid min bakvagn. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Ridå!
Mekat intensivt senaste veckorna med en upptrappning igår fredag och idag (läs: lördag) har jag varit i garaget 15h för att hinna få bilen klar till årets sista körningen på Sviestad. Tänkte jag skulle få prova bilen en gång detta år iallafall. Med nya och renoverade delar var det smidigt och enkelt att montera ihop bilen, så jag var hoppfull att hinna klart. Har de senaste dagarna med hjälp av en kompis monterat bakvagn, bussningar, främre bärarmar, spindlar, bromsar, coilovers, batteri, luftat bromsar m.m. och blev klar strax innan midnatt. ![]() ![]() Är det krångligt att ta isär lådan för renovering? Behövs några specialverktyg? Vilka delar byts vid en renovering och vad kostar de? Är det bättre att byta låda? F*n, f*n, f*n... men bara att bita ihop, ta tag i det direkt och verkligen ha bilen klar tidigt nästa säsong! ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
Re: Delar behandlade med rå kallpressad linolja
Ser riktigt nice ut. Jag är inte främmande för annorlunda metoder och funderar på att prova detta. Någon speciell linolja? Och har du smort in samtliga delar överallt med oljan? Några speciella krav på miljön under torktiden? Keep up the good work ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re: Delar behandlade med rå kallpressad linolja
Kallpressad rå linolja ska vara bäst eftersom den har minst molekyler och således tränger in bäst i alla skrymslen. Jag köpte min av Skeppsta Maskin AB som tillverkar linoljan på sin gård utanför Kumla/Örebro. Viss av erfarenhet så är tipset att inte smörja in delar som ska glida mot varann, såsom glidpinnar/mässingsstyrningar/bromsokskolvar osv. Skulle du behöva ta bort linolja från någon del så går det lättast genom att lägga den i en burk med (basisk) fälgrengöring och när den legat där något dygn gå på med (roterande) stålborste. Viktigast är att inte delarna kommer i kontakt med fukt under torktiden. De får gärna torka i så varm miljö som möjligt, gärna i direkt solljus. Ren linolja utan iblandning av torkmedel tar ca 10 dagar innan den är någorlunda klibbfri. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
Ett steg framåt och ett steg bakåt!
Äntligen en uppdatering, som ni har längtat... ![]() ![]() Märks att jag var trött sist efter många timmars mekande eftersom jag trodde jag fått ett oljeläckage från lådan... nu när jag äntligen tagit mig i kragen och granskat det så visade det sig vara ett bränsleläckage pga. en torrsprucken slang som förbinder bränsleledning med bränslefiltret. Passade på att byta bränsleslang både före och efter bränslefiltret med nya slangklämmor så nu är det fint och tort som snus igen! Inget läckage! ![]() Jag har beställt tid för reg.bes 26 april för att regga bilen med halvbur och en passagerare. Få punkter kvar för att vara redo till dagen D såsom att montera ur främre delen av buren, vadera de delar av buren där man ev. kan slå i, montera i orginalstolar, fixa batteriinfästning, fixa en bypass till airbagsensormattan i passagerastolen, emuleringsprogram eller liknande för att släcka airbaglampan och justera högra bakre övre dämparinfästningen så att fjädern (coilovers) varken tar emot karossen eller däcket. Tycker jag har kortat ner att-göra-lista inför reg.bes så mycket som möjligt för att hinna, men är Murphy vid ens sida hela tiden så är det uppenbart det inte går... Skulle lossa högra bakre övre dämparinfästningen för att justera och vad händer?! Pang! Bulten går av! ![]() ![]() ![]() Ska jag klaga på Intrax och/eller montera bort det borra ur och svetsa fast en ny bult? Jag kan inte svetsa själv, men är det en svetsbult (finns det något som heter så?) jag behöver? Förslag/tips på lämpligt emuleringsprogram och var jag köper det? När sakerna ovan är fixade kan jag förhoppningsvis släppa Armco-räcket för första gången sedan 2009 då jag åkte med bilen i nästan standardutförande. Bara jag får köra i år, så tar jag ytterligare uppdateringar fortlöpande allt eftersom. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
Reg.bes av halvbur snart!
Har för avsikt att regga bilen med halvbur som jag skrivit tidigare, men några saker har satt käppar i hjulen, bland annat en lysande airbaglampa. Airbaglampan indikerade att något var fel. Jag var lite bekväm och köpte en färdig kontakt för att simulera sensormattan i passagerarstolen från ebay. Idag var jag hos en granne till min föräldrar som driver en bilverkstad för att få airbaglampan släckt. Visste inte att det är ett äldre gränssnitt än OBD på min modell, men det funkade bra med ett gäng adapterkontakter till diagnosverktyget. Det indikerade att det var 5 st fel på airbagsystemet, vi nollställde det och kollade igen och nu var det 1 st fel, för hög spänning i passagerarsidans bältessträckare. Vi monterade bort stolen, tog isär kontakten till bältessträckaren och sprayade med kontaktspray, monterade ihop, nollställde felsignalen och gjorde ytterligare en felcheck och nu var det 0 st fel, tada! ![]() Jag har troligtvis löst mysteriet med den lilla box med ett M på och som har en av/på-knapp och ett justerhjul på sidan. I denna härva av kablar hittade jag ytterligare en liten box med texten Epicenter, se bild, och när jag googlade på detta så visade det sig vara för indiglo belysning i instrumentpanelen, så intressant var det... ![]() Beställning av reg.bes.tid nästa punkt på listan. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
Registreringsbesiktning halvbur 20130617
Äntligen ska reg.bes av halvbur ske! ![]() Först var det tänkt att jag skulle göra reg.bes hos ClearCar i Kumla på tisdag 18 juni, men jag var tvungen och boka om tiden och fick erbjudande om en tid i Karlstad, ytterligare 20 mil hemifrån, men vad gör det, vill få det gjort så det blir en roadtrip på måndag. Håll tummarna! ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
Halvbur godkänd!
Nu är bilen godkänd med halvbur och en passagerare! ![]() Var hetsigt igår, blev tvungen att montera original fjäderben fram eftersom jag vid kl 19:00 upptäckte att Intraxbenen inte går fritt med fälg med original ET. Vid kl 21:30 satt originalbenen på plats. Tips på vettiga fälgar med lite lägre ET än original i 16" och 8" bredd? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 52294 besök totalt |