Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3534 besök totalt |
Hårdare fjäder vs Krängare
Har problem med att bilen är lite för mjuk bak och det ger lite understyrning fram. Följsam i fjädringen måste bakvagnen vara. Stelaxel med är "asymmetrisk" fyrlänk (undre bärarmar långa och övre korta) med gammalt gummi (låsningar ![]() Bakvagnen ger i sin konstruktion så kallad roll-överstyrning, vilket inte är helt önskvärt. Ok nu när jag tappar fäste fram så ![]() Upplever att jag vill ha mer tryck fram på styrningen. Verkar inte ha något problem med greppet bak, Ok det gå alltid att åka fortare och därmed få bilen att överstyra ![]() Jag har lite krängare påställt fram. Upplever bilen "vinglig" utan. Edit returdämpning fram max... Nu till frågan: Ska jag gå lite hårdare fjäder bak eller ska jag montera krängare bak? racevikt 1000kg ca53%fram Fram 70N/mm(MR 0,94 knivkrängare Bak 21N/mm (MR 1,3) Tacksam för råd, Rikard _________________ Rikard Niva |
Jag tycker inte du ska ha krängare bak. Som bakvagnen är idag är axeln en enormt kraftig krängare i sig själv. Du har väl testat att fjädra ena sidan in/ut utan att ha fjädrar monterade och sett hur den andra sidan följer med?
När jag körde med krängare bak överstyrde bilen fruktansvärt och dessutom och spann den friskt i utgången på kurvorna (binding). Att ta väck krängaren helt gav visserligen en liten känsla av understyrning men det var det värt. Testade att släppa steg för steg på Anderstorp (hade justerbar krängare). Den möjlig kurvhastigheten i hästskokurvan steg allt eftersom jag släppte. Minns inte exakt men det var ca 20-30 km/h hastigheten steg med i den kurvan när den var helt lossad. Mjuk upp den så mycket du kan i bussningarna bak (hålborra dem) och sätt ett ledlager i watt-länkens centrum! Det blir märkbar skillnad! Angående problemet du beskriver. Kan man inte göra något fram för att öka greppet där (istället för att, som jag hävdar, försämra det bak)? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Lika väl som att släppa på krängaren bak så kan man gå upp fram.
För att få vättig krängning så räcker inte fjädrna till. Går man upp i fjäderhårdhet för att fixa krägningen så kommer bilen bli för hård vertikalfjäder mässigt. Mer äna vad däcken kål också. Föränkal säg att bilen är dubbelt så lång som bräd. Mao vid samma kurv/broms g kommer bilen kränga det dubbla vad den pitchar. Rent generält skulle jag säga med stel axel bak och MacÄckel/A-armar fram så mycket krängare fram och lite eller ingen bak. Tex volvo 240, 140. Alfa bertone(eller vad de nu heter), rc ligger i höjd med hatthyllan bak. Ger hård bil fram, och pissmjuka fjädara bak. Mer fjäder bak blir bilen för roll styv. Så i detta fall är det något skumt ![]() Och ja, alla jä... låsing är till ondo. _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Racetech
![]() |
3534 besök totalt |