| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Omega oljetätning i banbilen?
|
7330 besök totalt |
|
Att oljefrågor är ett av tre ämnnen (placerat strax efter politik och religion) man gärna skippar på bilforum är en gammal sanning, men jag chansar... Vår gamla 944 släpper en droppe olja då och då. Det har den alltid gjort, vissa år mindre, andra mer, och det är mest irriterande. Dvs inget som varken SBP eller div banarrangörer har sagt något om. Men sen en månad åker jag med Omegas oljetätning i min 318 Compact då främre vevaxeltätning börjat släppa igenom en hel del olja. Det blev inte 100 tätt, men skillnaden är så stor att jag är sugen på att testa i räsern. Men vad ställer tätningen till med i en bil som plågas som vår på banor? Klarar Omegan tryck och temp eller kommer det bara säga POFF och så ligger all olja på backen istället? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
sån där oljetätning brukar vara ett ämne som tätningarna absorberar och så sväller de lite.
om det säger poff beror inte på omegan, utan på blow-by i komb med dålig vevhusventilation. Det är dock osannolikt eftersom de dära tätningarna brukar ha "läppar" som fjädrar och eventuell exta svällning skall de kunna kompensera för _________________ Mats Andersen |
||
|
Funkar detta även på oljetrågspackningar i gummi? Trågpackningen på Commodoren svettas olja i fram och bakkant där tråget är U-format, det blir två små pölar under bilen om den står still ett par dagar.
När man kör på bana så verkar det bli lite bättre, antagligen pga att oljenivån i tråget sjunker en smula. Jag har sluten vevhusventilation med oljefälla från SAAB 9-5, och den verkar fungera som den ska. Ganska torrt i insuget och lite olja/kondens i returen till tråget. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Ja den fungerar på alla gummitätningar även i kylsystem. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Det är lite av ett "standardfel" på min motormodell att det svettas olja i fram och bakkant av tråget, jag hade nere tråget i vintras och tätade om packningen med sån här tätning
Tyvärr hjälpte det inte trots att alla ytor där packningen ligger emot var rengjorda med bromsrengöring. Packningen bytte jag inte, den var fortfarande mjuk och smidig. Gjorde rent den från gammalt packningsklet såklart. Inga synliga repor eller skador på några tätningsytor vad jag kunde se, men det kan så klart vara nån minimal repa nånstans som jag inte upptäckt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Jag använder alla omegas produkter , motorolja , vxl olja , motoroljeförsärkare, och packningsskydd.
Tycker det är de bästa smörjmedlen har haft mindre haverier med dessa produkter , vet såklart inte om det beror på andra saker. Just Packningsskyddet funkar riktigt bra om man använder det för att förebygga "hårda" packningar. Men ofta även om man har ett mindre läckage från en gummipackning. Det är min erfarenhet av omega
|
||
|
Vi använde någon form av oljetätning i SLCs Bärgare. Volvo FL6.
Den var allmänt otät, som en gammal lastbil kan vara. Men framför allt var det en rejäl läcka bakom dieselpumpen, som är standard på dessa motorer och helt hopplös att komma åt, utanan att plocka ner hela pumpen. Jag tror det är en skruv som trillar ur. Det tog ett tag innan det tätade....men efter några månader så var allt tätt och har varit så i flera år nu. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re: Omega oljetätning i banbilen?
Tätningssvällare finns i några få varianter/kemier de flesta klarar värme minst lika bra som basoljan i din motorolja. Däremot kan man överdosera så att tätningen sväller så mycket att den deformeras och läcker mer istället. Man kan också försämra oljans ytegenskaper tex slitageskydd, rostskydd, renhållning samt orsaka problem med skumning och dåligt luftsläpp. Tillägg: men jag vill inte måla fan på väggen Omega har antagligen testat att det fungerar så följ deras rekommendationer så kommer det säkert gå bra. / P _________________ /Pär Nyman |
||
|
_________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||
|
Re:
Vad vill du ha? Jag säljer det! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Dom flesta välsorterade butikerna brukar ha det. Mekonomen, Meca, you name it.
Omegan fungerar helt otroligt bra, men som det skrevs tidigare, ska inte överdoseras, sen så fungerar det lite sämre vid större läckage, men olje svettning och enstaka droppar olja bukar det fungera som tusan. Däremot tätar det inte silikonläckage. _________________ Björn Holmström - Bygger köra fort Z33 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7330 besök totalt |