Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 18157 besök totalt |
Jag förstår inte aaaaalls va du menar Pär... ![]() ![]() ![]() Det blev ju riktigt bra ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jotack Thomas, jag hade kul ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() ![]() ![]() Fasiken va kul o se er in action så att säga. Kan medge att man inte blir mindre sugen nu! Anmälde mig direkt till PCS Mantorps träff i Juli. _________________ ![]() |
||||||
Tack för ert beröm. Det verkar inte ha varit så farligt ändå
![]()
Det var faktiskt två till som åkte hem med transpondrar. Oftast går det dock bra att skicka dom med posten. _________________ Thomas Bjernflo |
||||||
Hejsan!
Det verkar vara väldigt trevlig club racing! I reglementet står det "Skyddsbåge/bur obligatorisk i bilar utan bärande takkonstruktion. Dock inte i Historic-klasserna A-E t.o.m. 1961 års modell." Betyder detta att jag skulle kunna köra min 968CS utan båge och vara med på dessa tävlingar??? Hur aggresiv racing brukar det vara, jag menar man vill ju inte få kaross kontak !?!?!? MVH |
||||||
Det brukar heta "Gentlemen, start your engines."
![]() Man vinner inga pengar på dem här race'n, så jag tycker inte att det finns någon anledning till att man skulle få närkontakt, men det finns inga garantier. Jag har sett avslagna lampor och bucklor på dörrar efter en MGCC helg, men det är väldigt sällsynt. Oftast är det singelavåkningar. (Egen erfarenhet ![]() Då inga försäkringar gäller är det din plånbok som bestämmer hur tuff du vill vara. Jag förlorade två placeringar för att jag var för snäll på Knutstorp senast. Hade å andra sidan inte kunnat leva med att jag varit delaktig i en trasig Lotus Elite från tidigt 60-tal. En privat favoritbil. Det hade inte ens varit mitt fel om jag stängt till lite bättre. Det är bara på kul, men man får nog vara beredd på att någon kanske får för sig att bromsa senare och inte kan hålla sitt spår utan sladdar in i någon annan...och det kan vara du. ![]() Hoppas jag inte skrämt någon, utan att detta är något alla är medvetna om. Välkommen! ![]() _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Jo, det är går ju rätt så lugnt till, det lilla jag har sett ivf (3 race). Till saken hör att tävlingen avgörs på tidsträningen, och kommer det en snabbare bil bakom så har man inget att vinna på att stänga för den, utan det är ju smartare att släppa förbi på ett säkert vis. (väldigt enkelt, ta ett rejält ytterspår i en kurva så är den bakom om på ett nafs) Sen körs det ett avslutande race, men det är så att säga bara på skoj. I vad mån det blir lite tätare racing ngnstans så är det helt självvalt menar jag. Vill man inte rejsa tätt så håller man avstånd helt enkelt. Överlag tycker jag chaffiskompentensen verkar hyggligt hög, typ i stil med klass R2 på PCS banmöten och högre. Kul om du oxo kommer, nu senast var det en formidabel invasion av transaxelporschar. Antar att där var en och annan anglofil som tycke det var mindre lustigt, eftersom ju riktiga sportvagnar ju är tillverkade i england på 1960-talet eller tidigare minsann ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Riktiga sportbilar är Tyska och tillvekade av Audi/DKW ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Tackar för svaren!
Jag ska åka och kika på en tävling framöver så man får en uppfattning om hur det verkar. Men innan man ger sig in på det ska man nog köra lite mer banmöten först. Så kanske nästa år om man deltar i så många banmötet som man kan iår o får hjälp av instruktörer! Har inte MGCC haft någon backtävling tidigare år också??? |
||||||
Rekommenderar licenkursen på Knutan på våren, mycket köra och mycket tid med instruktör. (Finns iofs säkert andra kurser som är minst lika bra) _________________ Pär Hylander |
||||||
JAAA!...för jag är på konferens den 13/6. ![]() Kan dem inte, som tidigare, skriva på förstasidan vad det är som är ändrat, så man slipper leta igenom alla sidorna? ![]() _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
När jag tog licensen där var det en kille som sa att han hade kört 17 mil på Knutstorp den dan. 170/2,040=ca 85 varv...kan stämma! _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
85 Varv ?!?!? Kör man mycket med instruktör då eller??? I sådana fall är det ju helt kanon!
Skulle vara kul att köra racing och detta verkar ju vara en klass där man inte ruinerar sig! |
||||||
Jag körde två gånger med instruktör (7-8 varv om jag minns rätt), men jag hade fått mer instruktioner om jag hade frågat; de som var allra grönast fick mer tid med instruktörerna. Det jag lärde mig av instruktören var väldigt bra; det hade tagit MÅNGA varv att komma på det själv... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 18157 besök totalt |