| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på coilovers till Volvo S40 fas2
|
1035 besök totalt |
|
Hej Jag är ute efter lite tips på vilka coilovers jag ska välja till min S40 fas2. Bilen är lättad och saknar helt inredning, rutor är utbytta mot plast och en del plåt mot glasfiber. Lurar på att vikten kanske hamnar på ca 1100 kg men kan ha fel då det bara är en uppskattning. Den har idag bur och polyretanbussningar i fram och bakvagn. Den kommer uteslutande köras på trackdays och om vädret tillåter R-däck. Motorn har en effekt på mellan 260 och 300hk. Priset jag hade tänkt mig för detta är ca 10.000. Uppskattar all typ av hjälp med detta. _________________ Marcus Berg |
|
Vi körde på Bilstein/H&R på vår långloppsbil, de kostade dock något mer.
Bilen var rejält lättad, vägde ca 980 kg, fjäderkonstanter var 100 N/mm fram, 127 N/mm bak tillsammans med grov krängare bak. Detta gav riktigt bra balans. Mer att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
|
Tack för det
Har läst lite och försökt lista ut mellan raderna vad som gäller. Känner mig fortfarande lite förmycket som en nybörjare för att vara helt med. Funderar på dessa http://www.streetperformance.se/s40- _________________ Marcus Berg |
|
Tyvärr inga bilder.
Har för mig att den var 35 mm ihålig. Plattjärn på var sida som var hålborrat i samma diameter samt svetsad på båda sidor, 5 st justeringshål. Möjligen att det står mer info i tråden jag länkade till, finns formel här på Rejsa hur man beräknar styvheten. Ett tips jag kan ge är att lägga på mer caster, max vad du kan få i omodifierat fjädertornshål ger ungefär 3-4 grader extra, har för mig att det var ca 8 mm per grad. Då räckte det med ca 3.5 grader camber för att få jämnt slitage samt förbättrade greppet fram avsevärt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1035 besök totalt |