| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompensera framvagnen för en stel axel?
|
1 besök senaste veckan (2220 totalt) |
|
Kasta inte ut mig ifrån forumet nu men frågan gäller faktiskt en EPA-traktor. Några yngre vänner till mig har precis fyllt Epa och håller just på att renovera en motor till fordonet. Så fort den är klar skall dom se över framvagnen, något som inte gjorts sedan tidigt 70 tal. Det jag funderar på är om det finns något sätt att förbättra "väghållningen" när vi är låsta till att köra med en bakaxel helt utan fjädring. Jag har inga som helst förhoppningar om världens bästa väghållning, bara att den ska vara lite mindre livsfarlig. Dagens setup är iaf en Duett med kortkort hjulbas, stel bakaxel stumsvetsad i ramen med öppen diff och det är inget som vi kan ändra på. Möjligen att man kan hitta en lamelldiff som passar men om det skulle göra saken bättre vet jag inte. För att få någon form utav komfort sitter det breda däck med hög profil och lågt däcktryck. Fram är det en Duett orginalframvagn , dvs dubbla A-armar. Och i dagsläget är det glappigt och felinställt ungefär överallt. Till exempel saknas gummi i några av bussningarna helt.... Traktorn får ju köras i max 30 kmh men om man vill är det inte omöjligt att köra 70 innan motorn säger ifrån i form utav ventilsläpp. Den normala hastigheten är dock runt 40 kmh. Rent generellt tror jag inte det finns så mycket man kan göra för att förbättra situationen men någon mer insatt kanske vet något? Det kommer nog bli orginaluförande på bussningar men jag kanske ska leta efter någon styvare krängningshämmare eller fjäder? Spontant känns det dumt att leta efter något mjukare då den gärna går upp på tre hjul som det är.... _________________ Albin Klang |
||
|
Fixa till bussningar och inställning så får du se om det inte räcker jättelångt.
Sen kanske det går att fundera på toe, men det är ju enkelt att testa sig fram med. Caster kan ju vara värt att bry sig om (lika mellan sidora iaf). Camber kan du strunta i, det är ju inte läge att mäta tempskillnad mellan inner och yttersida (men lika mellan sidorna skadar inte)
Undrar hur det fungerar i konbana (vältrisk)?
|
||
|
Re:
Caster lär behövas, på en epa så har man ju mycket rake för det rätta stuket och feta bakhjul, sen vill jag minnas att det laborerades rätt friskt med lufttrycket bak för bästa fjädring/fäste kombination. |
||
|
Dude Orten varierar såpass att att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva i så fall. Enligt skatteverket ska jag vara skriven i både uppsala, göteborg och östersund beroende på var jag jobbar just den dagen...
Vältrisk i konbana är inte påtaglig men möjlig, i dagsläget lyfter den väldigt fort på innerhjulet bak och då tappar vi ju all drivning... Att det är möjligt att i 60-70 bara lägga om ratten tillräckligt fort för att välta kan kanske hända men då är det för att man verkligt vill välta. På grund av att man lyfter innerhjulet bak nästan jämt s"funderar jag på en lamelldiff eller en hårdare krängare. Diffen är jag dock skeptisk till iom att Duett bakaxlar kanske inte är någon av världens kraftigaste saker, än mindre upphängningen av den... _________________ Albin Klang |
||
|
Re:
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2220 totalt) |