| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gör enbart en huvudbåge nytta?
|
2060 besök totalt |
|
jag har en MR2 Mk1 som jag åker en del med, konbanor och liknande, märker att det börjar gå lite fort ibland, Gillar 80-tals japaner men deras krocksäkerhet är väl inte det man blir mest imponerad av. Detta är en 2-sitsig mittmotorbil med glasruta bakom framstolarna. Jag vill helst inte såga sönder instrumentbrädan på bilen med stöttor framåt, vill helst inte göra den för "obekväm" heller utan vill kunna ta den till jobbet utan problem. Min fundering är om man har ngn nytta utav att enbart göra en huvudbåge, Om det hjälper eller stjälper säkerheten i bilen? Kan inte ha stöttor bakåt utan att skippa bakrutan så vill helst slippa det.
_________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Huvudbåge + avskruvbar stötta som går ner till golvet där passagerarens fötter är kan vara ett alternativ om du inte kan ha stöttor bakåt?
EDIT: http://www.safetydevices.com/motorsp |
||||
|
Tack för länken, Ja det där kan ju helt klart vara ngt, Jag kan iofs ha stöttor horisontalt genom torpedväggen bak och ansluta till fjäderbenstornen bak, Men man vill väl ha stöd så högt upp som möjligt för största säkerhet.
_________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Om du fäster huvudbågen i taket nära bakrutan, funkar inte c-stolparna som bakåtsträvor i någon mån? En ensam huvudbåge skyddar väl mest mot rullning ändå hur man än stöttar mot golvet framåt/bakåt.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Hovedboyle uten strebere ville jeg ha holdt meg langt unna! Ved en krock så vil den ikke stotte noe som helst, men derimot være farlig
|
||||
|
Re:
Det var den här typen av info jag var ute efter, På vilket sätt är det farligt? Vad är riskerna? _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Re:
Pettystag är en vedertagen lösning som du kan glutta på i liknande bilar (tex Elise). |
||||
|
Tack för tipsen.
Pettystag måste vara samma sak som man ser i Tobias Nyström bild ovan va? Det är såklart en lösning. Hur funkar det annars om man fäster bågen högt upp i bilens kaross, Denna bilen har ju trots allt tal "c" stolpe och tak. Känner att jag nog ska ringa och prata med finess eller ngn annan burtillverkare och se vad de säger. Alt göra det ordentligt från början trots att det känns lite överdrivet på denna bilen. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
|
Lite inspiration
http://www.safetydevices.com/motorsp
|
||||
|
Re:
Nei takk. Bare ta en titt på dimensjonene her. Forst så har man en bra rordim, men velger noe 2 mm flatjern som så er boltet i en 10 mm bolt. Hva tror du skjer hvis den hovedboylen får en fremoverrettet kraft? Buret blir som en rottefelle. Det beste er helt klart losningene som er linket til fra Safety Device. Gjor det ordentlig, eller la det være
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2060 besök totalt |