| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta bultar till drivknutar.
|
2 besök senaste veckan (4543 totalt) |
|
Hejsan. Bultarna som håller ihop drivknutarna på 924an har XZN skalle, alltså 12-kants torx. Men de är slitna. De är av 12.9. Skulle behöva nya men nya kostar. Original finns inte. Man kan köpa nya damasksatser på te.x Mekonomen etc men det kostar ju det med, och behöver inte nya damasker. Men Biltema har passande M8 insex bultar av 8.8 kvalitet. Elförzinkade. Kan jag köra med dem? Jag kör ju bana men jag ligger inte och börnar eller ens försöker det. Vad säger ni proffs? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
|
Re: Byta bultar till drivknutar.
Nepp! Du behöver klämkraften du får med det högre åtdragningsmomentet på en 12.9. En 8.8 är inte att rekommentera för nån körning alls. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Jodå, men små dimensioner måste man köpa ett större antal av, kan ju vara lite beroende vem som står i kassan men i Bromma har jag aldrig blivit nekad
Priser på nätet vete fn, men kolla på www.wurth.se eller liknande
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Här i Skellefteå vill Würth numera bara sälja hela kartonger :-( Men det kan ju vara andra lägen på andra ställen.
Swedol däremot har i "lösvikt", kanske ett alternativ om du har nån sån i närheten. Jag håller med om att man bör köra 12.9 eller i alla fall 10.9. Men i senaste damasksatsen jag fick var det 8.8 medlevererat :-( /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Du bör ha 12.9 kolla med närmaste järnaffär så kan de nog fixa ett gäng till rätt pris. Rätt längd, stigning och diameter så borde det inte vara något konstigt, speciellt om do kan ha insexskruv.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Flinks järn har insex med kvalitet > 8.8. Är där regelbundet så jag kan kolla pris om du anger vad du ska ha. Brukar bara bli en bråkdel av priset på Sifverts. Säljer bara till företag med konto men det kan vi lösa...
_________________ Andreas Andersson |
||
|
Re:
HeJ. Det ska vara M8x50 med insexskalle. Så det är ju vanlig bult fast med 12.9. Har Swedol 12.9? EDit: Swedol har det jag vill ha 188kr för 100st. 12.9.
_________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||
|
Dom skruvarna är på marginalen som de är, så 12.9 är ett absolut minimikrav. Det sitter samma knutar på 70-80 tals 911or och det händer att drivaxlar lossnar.... De kanske är ett mindre problem på 924an som är lite klenare.
-Använd schnorr eller nordloc (bättre) låsbrickor. -Se till att ytan mellan drivknut och fläns är torr och fettfri (friktionen behövs). Ha några extra skruvar hemma när du skruvar nästa gång. Verkar insexan sliten så byt skruv, det är riktigt surt när man drar runt en insexa.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Du vet väl att det inte är rätt årstid att hänga i luften va?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
924/944/968 är inte heller helt ovanligt att man bultarna lossar på.
Rätt moment är viktigt. Jag kör med nordlock brickor som jag köpte på swedol och rätt moment. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4543 totalt) |