| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inkoppling av Wilwood bromsreduceringsventil
|
1766 besök totalt |
|
Hallå alla rejsglada! Jag har en Peugeot 106 Rallye som är lite vässad som jag kör på bana med. Sist på Mantorp hade bilen en tendens att låsa upp bakhjulen vid hård inbromsning och lämna lite "rökpuffar" efter sig. För att lösa detta problemet köpte jag en justerbar Wilwood bromsreduceringsventil med ratt. Bilen har vad jag förstått tvåkretssystem med fyra bromsrör till huvudbromscylindern. Ingen ABS eller andra "påhitt". Ska man koppla frambromsarna på samma krets, plugga en anslutning och dra sista ensam bak genom reduceringsventilen? eller T-koppla dom två som går bak in i reduceringsventilen sen t-koppla ut till bromsarna? Är tacksam för svar så jag hinner koppla in innan Knutstorp 14/7
_________________ Simon Hedström |
||||
|
Det beror på om systemet är delat diagonalt eller axelvis. Att det är två ledningar bakåt tyder enligt min mening på att det är två separata kretsar och då är det inte bra att T-a ihop dem. Ta hellre ett av rören som går bakåt och grena ut till båda bakhjulen efter reduceringen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Givetvis, annars blir det nog väldigt spännande att köra
Om jag skulle t-koppla efter huvudbromscylindern men innan reduceringsventilen hade jag tänkt koppla kretsarna axelvis. Det ska väl bara vara att ta reda på vilka utgångar på huvudbromscylindern som hör till samma krets (?) och möblera om. Just nu lutar det åt att koppla frambromsarna på samma krets, plugga en utgång och dra den sista bakåt med ett t-kors i slutet. Go or no go?
_________________ Simon Hedström |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1766 besök totalt |