Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Rekord 24V -69 | 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 >> 15 besök senaste veckan (164413 totalt) |
Här är lite olika bilder på Rekorden som ska bli så snabb...
Först en bild från förra sommaren, all rost upplagad. Man ser inte riktigt hur mycket jag svetsat, men det är nybyggda hjulhus in mot kupen, golvet är nytt på förarsidan, trösklarna är lagade och förstärkta och bakskärmarna lite breddade. http://w1.364.telia.com/~u36404422/B Framvagn med bromsar och en bur har kommit på plats sen dessa bilder togs, samt lite andra smågrejer. Ska försöka fylla på med lite mer bilder framöver. Förhoppningsvis kommer motorn på plats snart, då ska det fotas! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Tack för uppmuntran! Nu orkar man bygga vidare en vinter till.
Lite info om väghållning, bromsar och motor: Det blir troligen Leda coilovers runtom, med nylonbussningar fram och uniballs bak. Bromsarna är lite av varje, 240 ok fram med skivor från Honda Civic och Ford Scorpio (inbyggd handbroms!) ok bak med skivor från BMW E30. Motorn blir en turbokonverterad CIH med borrat 1900 block med 2,2 vev. Slagvolymen blir 2150 cc. Topp från 2,2 med en ENEM P13 kam 276 gr duration, hårdare ventilfjädrar och vipparmsbrygga, mekaniska lyftare. Ca 8,6:1 i komp och 0,6-0,7 bar laddtryck kanske ger 180-190 hk. Hembyggt grenrör, intercooler från Volvo FL6 och ett MegaSquirt insprut med Tomtek tändning. Balanserat och viktjusterat vevparti, sinterlamell, tryckplatta från SAAB 900 turbo och växellåda från omega 2,6. Lamelldiff från Manta. Finishen på bygget är väl inte den allra högsta, mycket hammarlack och så, men bilen går ju inte sämre för det! Bara hoppas att det håller. Ska försöka fylla på med mer bilder snart. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Vipparmsbrygga! lät spännande hur ser den ut, hemmabygge eller köpes? Du känner inte att du vill satsa på riktiga rullvippor? Här i Umeå finns det en kille som tillverkar rullvippor till cih med 1.6:1 i utväxling. |
||||
Vipparmsbryggan har jag köpt från TG motor. Ventilspelet justeras med en specialmutter som ingår när man köper bryggan, sen klämmer man bryggan runt muttarna så får pinnbultarna stöd av varandra. Det är ju en oljekanal i pinnbulten, detta gör att de sviktar vid höga varvtal.
Det gör att man förlorar kamaxelgrader när det är som viktigast. Vad kostar de rullvipporna du pratar om, Gustav? Är det egentillverkat eller bygger han om jänkeprylar? Ingår det lyftare? Det finns ju alltid utrymme för förbättringar, men det är ju en kostnadsfråga också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Från KM Bildemontering, såklart!
Får se om de passar, det var nån sorts oljekanaler på dem. Det går nog att lösa på nåt vis. Växellådan passar utmärkt förresten, så nu får jag bygga om till hydraulisk koppling. Bygget fortskrider oavbrutet! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Lite nya, suddiga och mörka bilder... Ganska stora blev de också...
"Fulblocket" med grenröret, monterad lika långt bak som en 6a... Intercooler. Ready for race! Ju... Gamla, sura diffen till vänster. Nya, härliga lamelldiffen till höger! Något ombyggd kardantunnel pga den något större omegalådan. Volvo-ok, Honda-skivor och de berömda, gröna beläggen... Så ser det ut just nu, den riktiga motorn ska i så fort jag får ordning på kopplingen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Lite bilder på de nya länkarmarna bak. Justerbart, men inget äkta fyrlänk.
Justerbart Panhardstag blir det också. Ber om ursäkt till alla med modem för bildstorleken... En länkarm som sagt. M16 uniballs. Övre reaktionsstaget har troligen för klena M10 uniballs. Ska eventuellt bytas till M12. Jag måste hitta på nåt fiffigt sätt att fästa kränghämmaren också, den satt i reaktionsstagen förut. Några tips? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Vill du ha lite insperation till dit bygge? Kolla isf här: http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/i
_________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||||
Jäklar vilket skönt bygge! Galet, men otroligt skönt! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Jodå, den har jag kikat på förut. Ganska brutalt. Frågan är om det går att svänga med den?
Kan ju passa på att uppdatera lite, det var ett tag sen. Riktiga motorn och lådan sitter nu på plats, har börjat göra tryckrör mellan turbo och ic. Håller även på att mäta lite för Ledadämparna. Börjar bli ganska sugen på att få ner bilen på backen, så man kan se hur låg den blir... Återkommer med bilder. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Blir det rakt stående coilovers bak(från bakaxeln å uppåt)?
Använder du originalinfästningarna fram eller blir det nya där? Sitter dämparna som ascona a, mellan nedre länkarmen och framvagnsbalken? Edit: Såg bild på hur det ser ut fram nu, missade den förut. Blir så nyfiken när det börjar hända grejer med de gamla oplarna! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||
Japp, ska fixa lite andra fästen bara. Original sitter dämparna vinklade inåt. Fram sitter de som på din Ascona A. Grymt tuff bil förresten, helrätt med skärmbreddare!
Tackar för uppmuntran! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Me tanke på att de sitter en V10:a i den som ja skicka så skulle ja veta va du har valt för motor
Själv funderar ja på o köpa en lika dan. Finns de nåra möjlighter i världen att man kan göra hjulhusen lika stor? Skulle gärna se mer bilder på hur din ser ut nu. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||||
Det är nog bara taket kvar av den vita Viper-Rekorden. Skulle tro att han har skaffat sig en smälld Viper och sen gått loss med kapen på Rekorden. Om man kikar på bilderna så ser man att torpedväggen sitter typ en halvmeter längre bak än normalt, samt att allt vad innerskärmar både fram och bak är bortkapat/ombyggt. Fet är den iallafall.
Jag ska ha en gammal hederlig Opel CIH 4a med turbo i min. Kolla lite längre upp på bilderna. Har inte flyttat torpeden eller kapat bort innerskärmarna, däremot är bakskärmarna lite breddade. Ska försöka låna en kamera nån gång så det blir lite nya bilder. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Lite nya bilder. Något mindre den här gången.
Ett litet oljekyl har hittat plats bredvid ICn. Finmotorn på plats. Fattas lite slangstumpar till tryckrören, men det kommer. Spridarbrygga med spridare från 850 turbo. Får räcka till att börja med. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Rekord 24V -69 | 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 >> 15 besök senaste veckan (164413 totalt) |