Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
19 besök senaste veckan (10405 totalt) |
Kan man böja glasfiber?
Kanske dum fråga men... Har köpt nya glasfiberstolar och tycker att stolens "vingar" eller axelstöden klämmer lite över just axlarna så jag undrar om det finns något sätt att räta ut dom lite.. tex genom att värma med varmvatten eller på annat vis ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Re: Kan man böja glasfiber?
Lite lagom med värme brukar mjuka upp plasten, men gränsen mellan att böja och knäcka kan vara väldigt liten... Från en som just efterlämnat massa glasfiberdelar på Midlanda räjsvej, dock utan avsikt att varken böja eller knäcka delarna > ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
men nu är väl inte glasfiber någon plast?
vad jag vet, är fibermaterial tämligen oformbara när de väl härdat... Försöka kan man ju alltid... man behöver ju inte ta i tills det är risk för sprickor (kan ju sluta när det börjar knaka i stolen ![]() |
||||
Re: Kan man böja glasfiber?
Jo, det brukar gå med varmluftspistol. Du måste över plastens Tg (glasomvandlingstemperatur) och den kan ligga bortåt 40-60 grader. Över Tg är plasten formbar ganska så mycket och tar den nya formen efter nedkylning. Vet en som fick rikta sin Europa-kaross med varmluftspistol då en klantig lackerare ställde in bilen i en torkugn efter lackering ![]() Ta det lite lugnt i början och prova dig fram. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Glasfiber är inte plast men glasfiber-armerad plast innehåller polyester eller epoxi
![]() Det är inte nån ide att värma och försöka böja.. Polyester och epoxi är härdplaster som inte blir mjuka av värme, för mkt värme och plaststrukturen förstörs. Andra plaster av gruppen termoplaster däremot kan man forma under värme, men det är mkt mkt sällan termoplast är armerad. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Nej, men fibrerna binds ihop av plast
Nej, det går finfint att böja bara man värmt över Tg. Har inte med fibern att göra, utan med Matrisen (plasten). _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
ok, men jag tvivlar mkt starkt på att det funkar i ett laminat eftersom fibrerna är fixerade i plasten och man kan därför inte böja det.. Iaf inte utan att allvarligt försvaga laminatet, dvs inte att rekommendera på en racingstol. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Jag hade sagt som Arne, att matrisen är en härdplast och inte kan böjas med framgång m h a värme, speciellt inte om det är en komposit med fiber.
Men å andra sidan så har ju även en härdplast ett Tg precis som DJ skriver. För att reda ut detta spörsmål (som faktiskt stör mig att jag inte vet) så ska jag kolla med våra fiberproffs på jobbet imorgon. Kanske är det så att en dålig komposit med låg fiberhalt är böjbar medans en god med hög fiberhalt inte är det? _________________ Pär Hylander |
||||
Vissa plaster har en glastemp som överstiger den temp när den börjar gå sönder.
Testa att värma och böja backelit ![]() Men att värma glasfibern i en stor ugn till 60-80 grader och lägga på en medelstor kraft kan få till den där centimetern som spelar roll. Stoppningen kan kanske även sitta kvar. Stoppa på dig lite extra kläder, sätt dig i stolen i bastun nån timme och se vad som händer. Du krymper iofs nog mer än stolen töjer sig. ![]() |
||||
Komposit med plastmatris går att böja, t.ex. material från ett visst svenskt flygande industriprojekt (kolfiber/epoxi) med 70% fiberhalt som härdats i autoklav... Även tjocka bitar. Bara att värma upp över Tg ( i detta fall runt 140 grader) och böja. Efter kylning stannar materialet i sin nya form. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Snackade med en av våra fiberkillar (jag jobbar på DIAB, www.diabgroup.com). Han menar att rent generellt så går inte en härdplast att forma om (det visste vi ju). Men samtidigt menar han att går man över Tg (i de fall Tg är lägre än den temp där härdplasten börjar brytas ned) så kan man böja/stuka litegrann på det. Böjer man mer på det så menar han att det blir (mycket) mikrosprickor och eventuellt börjar fibern att lossna från plasten.
Han var inte säker, men han trodde att det kommer att återfjädra en del, så man får så att säga överböja det i varmt tillstånd och hålla kvar medans det svalnar. _________________ Pär Hylander |
||||
Min åsikt i frågan
![]() om man böjer fiberarmerad plast så att man får kvarstående deformationer (vilket man vill i detta fallet) så måste fiberna ha rubbats i förhållande till matrisen (plasten). Då måste limningen mellan fiber och matris mer eller mindre ha släppt. Denna limmningseffekt bör man inte kunna få tillbaka eftersom matrisen en gång är härdad (vid tillverkningen av laminatet). Detta gör att matrisens huvudsakliga uppgift i laminatet, som är att fördela kraften mellan fiberna, försvinner. ==> laminatets hållfasthet sjunker drastiskt.... Allt beror så klart på hur mycket man värmer samt böjer laminatet.... Ett tjockare laminat tar mer stryk av att böjas än ett tunnt..... Till Pär Hylander: Är lite nyfiken på vad du jobbar som inom DIAB....., I min 7:a är hela karossen uppbyggd av divinycell samt glasfiber (sandwichkonstruktion så klart!) _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
OT i denna tråden iofs ![]() Har varit benämnd projektingenjör, numera produktionsingenjör, inte helt omöjligt att benämningen processingenjör har fladdrad förbi ngn gång heller. Hursomhelst så kan man väl säga produktionsteknik i processdelen av fabriken, dvs den delen där vi omvandlar diverse läskiga råvaror till Divinycell. Mkt med pumpar, rör, styrsystem, hanteringssystem. Projektering & upphandling. Vi sysslar inte så mycket med laminering av Divinycell, det är ju det som våra kunder gör, men däremot så har vi en avdelning som heter teknisk service som har mkt hög kompentens på laminering och kompositer och dom hjälper våra kunder med beräkningar och know-how i lamineringsteknik etc. Själv så jag ingen expert på fiber och kompositer, har gått ngn internkurs men har på sin höjd god allmänbildning inom området känns det som. Däremot så så har jag bra koll på hur man tillverkar Divinycell, men det har man ju ingen nytta av utanför dessa fabriksväggar ;-) _________________ Pär Hylander |
||||
oki, Nyfikenheten är nu botad.
Har själv läst mycket kompositkurser på LTH och gör nu mitt examensarbete inom kompositbranchen.... finns ju mycket i bilar där kompositer av olika slag passar bra... ![]() _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
Skall jag tolka det här som att du har gjort det själv och det har behållit sin hållfasthet? Eller är det tredjehandsuppgifter? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Tjaå..
![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
Jag skulle avråda starkt från detta. Istället för att sabba dina fina orginalstolar skulle jag sälja dem och sen köpa ett par andra stolar som passar bättre. Betydligt sundare än att först fördärva dina stolar så att de inte går att sälja och sen ändå behöva köpa nya..... _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
19 besök senaste veckan (10405 totalt) |