Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 #36 BMW CUP SPECIAL och SPVM Såld | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 2 besök senaste veckan (192121 totalt) |
Hej!
Tänkte lägga upp lite info om "Ännu en M3 E36 gul" Höste 2011 införskaffades en bil som var tänkt till lite bandagar mm, en 1994 3.0 med ca 21000 mil på mätaren i hyfsat original skick. Blev lite uppfrächning med nya bromsar r-däck mm. Har inte kört på bana med bil innan så här är det mycket som ska läras! Körde licenskurs på Sturup på hösten 2011. Tyckte den gick bra med några undantag: 1. Rök enormt efter körning på högt vartal och mycket svänga, trodde först att det var tätningar på ventilstyrningar eller annat men har efter det kört på högre växlar och då fungerar det utan rök. 2. Understyrde en del också. Första året har ju varit mest att sladda runt lite och testa. Har gjort en del lättning (tagit bort stolar baksäte mm) bytt krängningshämmare, stötdämpare och fjädrar justerat lite camber. Det enda som jag kännt fungerat var lättningen, inbillar mig att jag tvingas växla senare på rakan nu på slutet än i våras men har ej 100 koll. Bilen har också blivit sämre när det regnar. Detta ska jag försöka få lite ordning på 2013. Efter en säsongs körning, dog den på målsnöret "Röd lampa" den 15 september på knutstorp. Så nu blir det att lära sig meka. Vevstakslager slut med allt därtill. Vinter är räddad ! _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Glömde visa exteriör bilden.
Har jag sänkt den för mycket? Främre bärarmar vinklade uppåt vi ner fjädring. Sedan en liten graf från JP motorsport efter byte till Motornord chip. Före motor raset. Har tyvärr ingen före och efter graf men visar att nästan alla är hemma, men tror max vrid är för dåligt knappt 220 Nm vid 3500 (fick räkna själv kunde inte få in varvtalet på dynon). VANOS? 208.7 kw med förluster ca 284 hk mot 286 original. Någon som har någon jämnförbar? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Det enda som är intressant för en jämförelse skulle vara en likadan bil med motor i bra originalskick körd i samma rullar. Jämföra resultat mellan olika rullar/dynos tycker jag är helt ointressant för alla visar olika.
Blir du frånkörd rakt fram av en annan 3.0 så kanske du ska börja fundera men annars gasa på och mät ALLTID på samma rullar efter nån ändring om du är ute efter värdefull info om din motor. _________________ Martin Johansson |
||||
Jag förstår att det kan varierar rejält, och att det här med däck friktion mm verkar vara en i sammanhanget stor faktor.
Tror ändå att ljämnföra kurvor och förhållandet mellan max vrid och topp effekt kan vara av ett visst intresse! (kurvornas lutning, krökning) _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
+1 |
||||
Tips ifall du får för dig att slita ur motorn igen, låt elen hänga kvar på motorn och lossa den i bilen istället, det är 2 kontakter vid säkringsboxen och några reläer och + kablen som hänger vid sidan om. Sen är de motorstyrenheten på höger sida.. Så tar du med dig hela "blomlådan" som hänger på torpeden!
_________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
Har inte varit mycket uppdateringar här men blivit lite motiverad nu!
Efter motorrenovering i vintras har jag bara kört Sturup en gång gick hyfsat men väldigt understyrt. Släppte på krängninghämmaren fram ett hack justerade stötdämparna lite hittade jag en hyfsad setup till knutstorp i våras. Körde på ca 1.11.2 som bäst då och hastigheten i slutet på rakan som i början av förra året gör att det verkar som lagerraset orsakat "tappet" i hastighet. Har tyvärr inte blivit så mycket kört sedan dess, lite annat kommit emellan. Efter det har jag lättat asfaltmattor hatthylla matta batteri mm, justerade lite camber till och skaffat lite slätare däck. För att köra på TPC den 14/7 .Men i mellan körde jag ett rattlås race i Malmö mot jobbar kompisar slutade internt 2 a (8.93 på 200m) _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
3:e bankörningen för året avklarad, TPC knutstorp.
Skulle testa om förändringarna och slicks skulle göra någon skillnad. Efter en osäker inledning där jag ville känna hur balansen var och hur snabbt det skulle släppa vågade jag öka lite. Det kändes ganska bra men den studsade en del i kurvorna (otillräckligt chassie?) Det blev ett nytt pb 1.08.54 enl racechrono. Nu blir det väl r-däck igen till Bmw 3 Aug ska bli intressant att se skillnaden då. I övrigt gick bilen kanon inte ens olja i luftfiltret denna gång, det ända är väl att jag missar växlarna ibland. Ska slicks se ut så här? alla 4 likadana "skägg" på insidan _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Det var alltså du som hade den gula igår =)
Kände inte igen dig... Bilen lyfte ett par ggr med båda hjulen i kurvorna samtidigt. Har förstått att detta kan ske när man har så mycket fäste som man har med slicks. Som ovetande wannabebanåkare så skulle jag gissa på att det behövs ett styvare chassi för att köra slicks. guppande skapas väl pga att du har bottnat grejorna och sedan så "studsar det" när fjärdern precis jobbar lite och sedan tillbaka till botten osv. Misstänker att någon annan mer erfaren chassigubbe/gubinna svarar på denna tråden och berättar hur detta fungerar Grattis till PB! _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Hade förklätt mig i BMW klubbens nya rabatterade föraroverall.
Den ingår i satsningen Roadsport 2020 eller när/om det blir. Får nog hälsa och spionera lite på din bil nästa gång (den går ju som ett skott) Hade varit kul att se någon bild på 2 hjul. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Aha, Sneaky! Förklädd alltså Vad kostar en sådan overall ? Hur länge får man ha den innan FIA datumet går ut osv ? (dvs hur länge kan man dra på att börja tävla? ) Du är varmt välkommen att titta på mina dekaltrim och neonljus i kupén haha Den bor ju inte långt ifrån dig heller så du är varmt välkommen över en kväll också. Kaffe och kaka utlovas. Jag filmade tyvärr inte något i helgen då vår allas kära Harry gärna ballar ur när jag använder videomode. Men kanske någon annan har filmat en gul M3a på TPC i helgen ? _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
http://admin.getanewsletter.com/t/pm _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Låter som ett bra pris för en fin dräkt. Kollade på storlekarna och det är kört för mig. Fanns inte en modell som ens var i närheten av att passa tyvärr.
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Tjena Uffe!
Jag kände iaf igen dig på tpc-träffen, men hann inte prata så mycket med dig. Däremot hade vi ju en fantastiskt trevlig session ute på banan Hoppas du gillar dom tighta stinterna Kanonkul om du kommer till knutan 3e/4e också. Angående studsande chassie så har jag också problem med detta. Kör med K-sport och misstänker att det är en av svagheterna med dessa chassiesatser (du har väl xzy?). Dom har ju liten negativ fjäderväg pga avsaknaden av hjälpfjädrar. Och konstigt vore det ju om det inte var någon skillnad mot dom dyra chassiesatserna? I mitt fall beror det dock på fjädrar som är hårdare än vad dämparna är avstämda för. Men man tränas till en mjukare körstil genom t.ex kvällsposten _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Ja det va kul. Det blev ju lite mer trafik på eftermiddagen (lite sämre tider).
Jag har många områden kvar att testa bla förstärkning av kaross (fjädertorn x-brace mm) bur och bussningar, de kanske också kan påverka det här när fjädrar och stötdämpare är lite hårdare. Sen får man väl spara till ett värsting "set". Ja blir bara den 3 Aug för mig på BMW dagarna (är nog ingen bra förare på söndan). _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Efter BMW körningens var avklarad blev det dags för Bilsport EDPR.
Har försökt få till lite bättre grepp framförallt fram med 9" fälgar och lite spacers och ökad -?camber gick det riktigt hyfsat med 1.09.5 som bästa med r-däcken enligt racechrono och 10 hz puck. Har även försökt förbättra körningen med mer fart ut ur kurvorna och det lyckas väl ibland. Får väl kanske bli någon körning till innan hösten med lite vinter mek. Spännande och se vad som går att krama ur en 3.0 och en gubbe. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Gött! Grattis Vad körde du med för däck? _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 #36 BMW CUP SPECIAL och SPVM Såld | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 2 besök senaste veckan (192121 totalt) |