Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinkel på enkel bärarm
1, 2   >>
7079 besök totalt
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Vinkel på enkel bärarm

Precis satt på coilsar fram Fick lagom höjd på en gång. Men upptäckte lite senare att vinkel på bärarmen inte är som den ska vara. Iaf vad jag kommer ihåg mig läst mig till. Sökte men hittade bara info om dubbla bärarmar. Den inre fästpunkten är alltså närmare backen än den yttre, spindeln.

Översikts bild så ni ser konstruktionen

Tycker att bilden gjorde vinkeln ännu större.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

höj bilen.

Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Sök efter andra spindelleder om det finns? till Nissan finns t.ex såna här: http://www.apexperformance.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=120_45 . . . .

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Tack för svar. Går tyvärr inte höja mera.. Men kollade och det finns längre fjädrar. Inte för att det "löser" mina problem då jag redan har den höjd jag vill ha. Men längre fjädrar ger iaf möjligheten att höja mer.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Är vinken någon panik?
Vad ger den för negativa effekter?
Kan man kompensera för den?

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Är vinken någon panik?
Vad ger den för negativa effekter?
Kan man kompensera för den?

Vet att jag läst här på Rejsa att man ska helt rakt eller lutande, fast åt andra hållet. Varför osv vet jag inte. Den som skrev det kanske var full eller bara ville hålla sin hemlighet i fred, det kanske ger 256hk extra?

Ska maila GAZ och se om det kanske är fel fjädrar? För med max inställning har jag 1cm marginal mellan däck och skärm. Vad ska jag med de andra 70mm till då..Sänka så att oljetråget gör nya spår för trådburna bussar? Skrev samma tråd på 944Sverige och fick ett PM alldeles nyss "Jag har pysslat en del med mina Gazdämpare. Ring mig så ska jag tala om vad jag har kommit fram till, det kan bespara dig en del onödigt arbete." Vi får se vad det leder till.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Med den ride height som jag landat på är armarna något lutande uppåt. Inte kanon för camber rörelsen vid krängning, men det får kompenseras med lite mer statisk camber. Tycker bilen beter sig riktigt trevligt där jag landat nu setupmässigt. Det finns så många faktorer att få till när man vill få till en trevlig setup, detta är ingen dealbreaker även om det inte är optimalt. Fast på bilden ser det rätt kraftigt ut, mät lutningen?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Markus E

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Med den ride height som jag landat på är armarna något lutande uppåt. Inte kanon för camber rörelsen vid krängning, men det får kompenseras med lite mer statisk camber. Tycker bilen beter sig riktigt trevligt där jag landat nu setupmässigt. Det finns så många faktorer att få till när man vill få till en trevlig setup, detta är ingen dealbreaker även om det inte är optimalt. Fast på bilden ser det rätt kraftigt ut, mät lutningen?

Hur jag ska mäta lutningen vet jag inte.Men sprang ut och mätte.
Golv till skärmkant 62cm
Golv inre mätpunkt 14cm
Golv yttre mätpunkt 16cm.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
McPherson:
https://rejsa.nu/im/_excel/mcpherson_d.zip

Mät, stoppa in sifforna.
Lätta att yttra sig då.

Men som Cédric skriver, camber är inte bra.
Men camber kompensattionen med MacÄcklben är inget man
skriver hem om så det får man kompensera med med statisk camber.

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
McPherson:
https://rejsa.nu/im/_excel/mcpherson_d.zip

Mät, stoppa in sifforna.
Lätta att yttra sig då.

Men som Cédric skriver, camber är inte bra.
Men camber kompensattionen med MacÄcklben är inget man
skriver hem om så det får man kompensera med med statisk camber.

Oj. Det var mycket att mata in. Men har annars mätt lutningen nu. 6,5grader.
Vad är statisk camber då?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Vad är statisk camber då?

Den camber hjulet har när bilen står still.

Bromma
Här sen Feb 2003

Jag skulle inte bekymra mig för mycket om den vinkeln. Du kommer att få mer infjädring-roll i kurvorna men inget överdrivet. Bakvagnsgeometrin spelar in då det är poäng med en balanserad samstämmighet. Man kan kompensera med något hårdare inställd krängningsfjäder fram för att kompensera den ökade hävarmsbelastningen på framfjädrarna i svängarna. Hellre det än att höja bilen och använda det som inställningskompensation. Problemet ligger mest i att bedöma bilens uppförande som förare så att rätt mått och steg vidtages inställningsmässigt, mer än att vinkeln är ett bekymmer.
Med vänlig hälsning
Göran

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Markus E , hur går det?
Blir du något klokare?

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Markus E , hur går det?
Blir du något klokare?

Klokare? Tvärtom tror jag Men jag kör så får vi se vad som händer. Ska ut o testa imorrn.

Men ni får gärna hjälpa mig med översättning av engelska. Vill ha ett par längre fjädrar då jag vill påstå att jag fått fel. När coilsarna är ställda på högsta så har jag ca 1cm mellan skärmkant och däck. Och då har jag fortfarande möjlighet att sänka 75mm. Kommer aldrig behöva sänka mer än jag har nu men däremot kanske höja i framtiden. Fjädrarna jag fick med var 8"långa. De finns även som 9" och 12". Skickade ett mail och fick till svar:

Jag
I think GAZ did send wrong springs.

When the coilovers is set on the heighest is it 10mm between wheel and body. But now is it possible to lower the car 75mm. With longer springs is it possible to get the car heigher. On these springs is it a sticker with the text:

GAZZMATIC

2.25x8"

X 250LBS

Larkspeed
Hi Markus,
Ok, does the piston rod on the shock come out much further when the seat is at its top setting?

Regards Rob

Frågar han alltså om stötdämparen är helt ute när fjädern är inställd på högsta? Vill ju svara så bra som möjligt för att öka chanserna att få längre fjädrar.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag trodde höjden på bilen var medvetet inställd.

Här sen Jan 2010

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Jag trodde höjden på bilen var medvetet inställd.

Ställde den på högstaoch såg sen när jag hissade ned att det var en bra höjd.

MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Jag har sett denna produkten till min bil. Det är alltså en distans man lägger mellan spindel och spindelled. På så sätt får ju bärarmen en mer gynnsam vinkel. Är det något som hjälper eller flyttar man bara "problemet". Om det nu är ett problem?

TS kanske kan tillverka ngt liknande till sin bil?

http://www.ebay.com/itm/AW11-SW20-Toyota-MR2-FRONT-RCA-RCAs-Bump-Steer . . . .

Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Svårt att få grepp om hur den ska sitta, men förutsatt att den flyttar ner själva styrleden så ska den ju lösa problemet. (Det är inte vinkeln på själva länkarmen det handlar om, utan den tänkta linjen genom lederna; det är ju den som styr rörelsen.)

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Olofson skrev:
Svårt att få grepp om hur den ska sitta, men förutsatt att den flyttar ner själva styrleden så ska den ju lösa problemet. (Det är inte vinkeln på själva länkarmen det handlar om, utan den tänkta linjen genom lederna; det är ju den som styr rörelsen.)

En sån här mao: http://www.elephantracing.com/suspension/bumpsteer/944bumpsteer.htm

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

gissar att det är 19mm kulled. alltså samma som golf och då finns det förlängare att köpa som löser vinkeln på bärarmen. sen måste man bara justera in bumpsteer på något sätt.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

NIzmo skrev:
Sök efter andra spindelleder om det finns? till Nissan finns t.ex såna här: http://www.apexperformance.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=120_45 . . . .

Den där är ju rent förkastlig ju.
Den flyttar ju bara upp leden , leden vill man ju ha nere vid länkarmen för att behålla geometrin.

Babbe skrev:
gissar att det är 19mm kulled. alltså samma som golf och då finns det förlängare att köpa som löser vinkeln på bärarmen. sen måste man bara justera in bumpsteer på något sätt.

Ja precis.
Dessa fungerar bättre.

Finns även ett så kallat "flip kit" för styrarmen.
Den gör så man kan montera styrleden från andra håller och där vinner man tillbaka massor i bumpsteer.
Det vill säga att man får liknande geometri på både länkarm , styrarm och drivaxel.

Vinkel på enkel bärarm
1, 2   >>
7079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande