Att arbeta på Nürburgring och Spa-Francorchamps i 5 veckor
Här har ni lite kvällsläsning! ;D
Ett gäng mannar ville att jag skulle berätta om mina äventyr som instruktör nere på Spa och ringen här!
Jag jobbar tyvärr inte kvar som INS på turistkörningen, Jag rankade min överlevnad över ett coolt jobb.
Dock är jag kvar på RSR Nürburg och RSR Spa som customer support och instruktör på trackdays.
Läs om ni vill, lång historia!
Jag hade trist hemma och ville jobba, så jag åkte ner till Eifelbergen i Tyskland.
Som de flesta vet ligger en halvkänd bit asfalt i trakterna.
Närmare bestämt motor-mekka/himmelen/helvetet/vad man nu vill kalla det. Den fantastiska Nürburgring.
Första gången jag var där, hösten 2008, var en vecka fylld av skräck, svett, psykisk utmattning och mycket utgifter. Efter det var jag fast i träsket och har sedan dess åkt ner MINST 3 veckor om året.
Jag åkte ner med min trötta Golf för att kolla läget nu i april. Som tur var hade jag ett par vänner från sverige som var där samtidigt med sina bilar för att ta sig an banan,
Första dagen var det regn och 2+. Inte optimala förhållanden att genomföra en bankörning på, speciellt inte på Nürburgring där friktionen i asfalten på vissa ställen är nervkittlande nära noll.
Dagen efter dock, en söndag, var det sublimt väder! 15+ och strålande sol. Det råkade vara den första torra dagen på året nere i Nürburg och det märktes på människorna som stod och varvade vid insläppet på banan.
En trevlig sysselsättning efter frukost är att gå ett varv på parkeringen och se vad som står där.
På Nürburgring slutar man aldrig förvånas av vad folk kör runt med. Jag har vart med om allt från Golf MK-I till Gumpert Apollo och Koenigsegg Agera R
Parkeringen
Varför inte en Hennessey Viper ACR? Går som fan har jag hört
Tyvärr hade någon sprayat en enorm "gentleman sausage" i Brünnchen-partiet under natten.
På grund av att färgen inte hade torkat (många skämt den dagen) var de tvungna att sanera och skrubba bort konstverket. Detta tog ungefär två timmar och de övertaggade åkarna vid insläppet startade nästan upplopp.
När "all-clear" signalen sändes så brände de första övertaggade förarna i väg, och i vanlig Nürburgring-tradition så kraschade de i princip omedelbart. Vilket medgav att banan stängde ytterligare en timme för att skrapa upp resterna av dessa mindre talangfulla galningar. Resten av dagen fortsatte utan några allvarligare olyckor tack och lov.
Själv lyckades jag smita med några varv med en Nissan GTR och en Porsche GT3 som mina vänner hade där. Till min förvåning och lycka så fick jag även låna GT3an och köra ett varv!
Nu sa det tilläggas att jag har en liten fobi för att köra andras bilar. så varvet blev minst sagt försiktigt.
Nåväl, på måndagen började allvaret. Jag orkade inte sitta hemma och inte ha något arbete, så i höstas tog jag steget extra, gick till RSR Nürburg och krävde arbete.
Sagt och gjort.
RSR Nürburg hyr ut bilar och instruktörer för de som inte vill slita på sin egen bil. De har allt från Renault Clio Cup till Nissan GTR och Ferrari 458.
Jag bor nu här nere och jobbar som instruktör på banan jag älskar. Nu måste jag erkänna att jag inte bara utför sjukt häftiga taxi-varv i GT-maskiner.
Eller, det gör jag inte alls. Det är inte så episkt häftigt som alla kan tro.
Det första jag fick göra under min anställning var att instruera en heldag på Spa-Francorchamps i Belgien (RSR har en filial där också). Problemet var att jag aldrig varit där. Efter lite genomgång från min käre bror som kört där en del kändes det hyfsat bra.
Upp 05:00 för att åka de 12 milen till Spa från 'ringen i en obekväm och högljudd Renault Clio Cup.
Det gick ganska fort på bergsvägarna.
Vid ankomst möttes man av riktigt kasst väder, inte optimalt för att lära förstagångsåkare att köra på en av världens snabbaste banor. Speciellt när det bara fanns R-däck att tillgå. You gotta' do what you gotta' do.
Vi samlade de få som trotsat regnet och kylan och åkte ut på ett sighting lap för att prata om banan och dess historia för de som ville.
Höjdpunkten var givetvis Eau Rouge. Söker man på "the most famous corner in the world" kommer helt säkert chikan-backen Eau Rouge högt upp på listan. Kurvan är en ytterst komplex och sanslöst snabb i de flesta bilar, är man inte försiktig leder det ofta till dyra reparationer, och i flera fall, mycket mer än så.
Vi fortsatte försiktigt och sörplade i oss historien och atmosfären medans linjen beskrevs i detalj av Gurus som kört banan lite för mycket.
Tillbaka i depån hade skaran förare vuxit en del under tiden vi var ute och det visade sig att Top Gear Holland hade en trackday, tillsammans med ett gäng mannar som tävlade med klassiska bilar såsom Porsche 917, 908, 930 turbo och annat i den klassen. Helt fantastisk för en nörd som jag själv!
Porsche 908. Hårig bil att köra i regnet
Denna var lika respektingivande
Jag fick ansvaret att ta hand om två Estländare som ville lära sig köra ordentligt! Tack och lov hade de kört bana innan och det blev faktiskt njutbart att åka runt med folk som inte försöker köra ihjäl mig.
Vi körde i och för sig en Renault Clio Cup, vilket i och för sig är en mycket potent bil på mer tekniska banor, men den saknade lite mos under huven på en så snabb bana som Spa-Francorchamps.
Efter en händelselös timme av instruktion var det dags för Estländarna att försöka själva. Som tur var så kändes det som de hade koll på läget, men man blir alltid lika lättad när man ser deras bil passera start och mål utan draghjälp.
Top Gear Holland hade lyckats få dit en viss Fru Schmitz som jag hade privilegiet att stå och prata lite bilsnack med. Lika trevlig som potent bakom ratten.
Hon var där och körde taxi-varv med sin GT3 RS. Det var alltid lika kul att se folks reaktioner när de rullade ur bilen efter ett flygande varv i hennes bil.
Sabine Schmitz
När solen faktiskt visade sig fick jag uppgiften att köra tillbaka en Clio Cup till Nürburg. Trist.
Den saknade helt fjärde växeln. Det klickade i, men det fanns inget där. Hur det går är för mig en gåta, visst missar man en växel i sin trimmade 800hk manuella Porsche turbo, då kan jag förstå att växellådan kan ta stryk.
Men i en 150hk Clio? Det är en bedrift i sig.
Dagen slutade med en timmes tortyr i passagerarsätet när ett par britter skulle visa mig hur fan man körde en Renault R26R på Ringen!
No offense alls, det var inte imponerande alls.
Jag har åkt med Le Mans-vinnaren Stanley Dickens i en Mclaren F1 på Bana.
Det var imponerande. Ifall du ska försöka visa instruktören (när det dessutom är första gången för dig) hur man ska köra, don't bother. Snälla inse era begränsningar och lyssna på instruktören!
Snälla lyssna på oss, vi instruktörer vill också komma hem levande
*2 Veckor senare*
Nåväl, efter mitt senaste äventyr har det inte hänt speciellt mycket. Lite instruktioner (läs. skräck) under turistkörningar och massa pappersarbete.
Nästa äventyr började med att det var ett gäng Sydafrikaner som hade hyrt ett gäng bilar till ett 4 dagars-event.
Bilarna som skulle medverka var
Ferrari 458
Maserati Granturismo
Porsche GT3
Porsche GT3 RS
Nissan GT-R
Samt en hemlig bil.
Jag kom till jobbet som vanligt och satte mig för att svara på lite mail när Chefen kom inrusandes.
"Seb, kan du åka upp till Malmö, hämta en McLaren MP4-12C och köra ner den hit? Åk gärna så snart du kan, bilen måste vara här om 3 dagar."
Så det var den hemliga bilen?
När chocken hade lagt sig och jag frågade min kollega Dominico om han kunde slå till mig för att se om jag inte drömde så fick jag tag på ett par svenskar som ändå skulle köra upp till sverige. Lyckades lifta med dem!
Efter en händelselös men trevlig resa upp till Malmö tog jag in på hotell och gick till sängs, skulle upp tidigt dagen efter!
Morgonen därpå hämtades bilen och jag påbörjade min resa på 97 mil till Nürburg. Det gick både snabbt och smärtfritt. Jag måste erkänna att det är en helt otrolig bil!
Samt att jag aldrig blivit så fotad som jag blev på vägen ner.
Nu ska jag tyvärr inte fördjupa mig i detta fantastiska fordon, kanske skriver testet här i ett separat inlägg!
Ankom till jobbet sent samma dag och de andra gubbarna började stripa upp den i RSR-livery medans jag gick och lade mig inför nästa dags äventyr.
På morgonen gick jag upp, promenerade till garaget och möttes av denna syn:
Inte helt fel
Fick ordern att "ta en varsin bil och köra till Spa-Francorchamps i Belgien" eventet började där.
Efter ett internt lotteri och lite knytnävsslagsmål fick jag ta MP4an igen, till mina kollegors ilska >
Jag kan erkänna att vi inte körde jättelugnt till Spa. Många rullande drag-races blev det på motorvägen mellan Ferrari 458a Nissan GT-R och MP4-12C. Kan glatt rapportera att McLarenbilen utklassade alla!
Den bilen är helt j-vla vansinnig!
Vi åkte inte till banan direkt, utan skulle till hotellet där kunderna hade spenderat natten.
Naturen runt vägarna i Ardennerna var så vacker att jag faktiskt nästan rördes till tårar. Böljade kullar, grönt och det klassiska Belgiska byarna. Det var helt magiskt! Bilarna vi gled runt med var inte fy skam heller i och för sig.
Efter en timmes körande på småvägar som var smärtsamt smala så ankom vi till "hotellet". Herre min skapare vilket ställe!
Här kan jag bo
Medans jag och mina kollegor förundrades över omgivningen så packades kunderna ner i bilarna (det var faktiskt bara 2)
Jag fick en medelålders man som ville prova MP4an!
Därifrån körde vi vidare till Spa-banan där det var en Track-day på gång.
Vi började med en liten visning och historielektion av området och staden Spa-Francorchamps som var riktigt givande och intressant!
Stannade till på några intressanta platser
Det sägs att Spa-Francorchamps är den vackraste banan i världen, vilket jag verkligen kan hålla med om!
Det är som att skaparen bara hällde ut spaghetti i naturen som sedan stelnade till asfalt. Banan är en orgie av fantastiska kurvor som tas i ohyggliga hastigheter med rätt bil.
Kan nog säga att det är som bra Sex att köra på denna bana med en häftig bil. Att köra på denna brukar även hålla på längre (oh no i di'ent!)
Efter lektionen om staden och banan så åkte vi upp till pit-boxarna för att ha lite lunch.
Dagarna innan hade de haft race med GT och LMP-2 bilar. Man fick även se lite riktiga bilar helt enkelt!
Lite riktiga bilar fick man allt se. De går nog som fan.
Efter en lunch i solen drog vi oss ner i depån för att checka in. En av fördelarna med detta jobb är att man får massa coola t-shirts och badges med "instructor" på
Eftersom det var en trackday inte olik ringens turistkörning så fanns alla möjliga fordon där!
Allt från Mazda Miata till Lamborghini Superleggeras. Ytterst trevligt för en nörd som en själv!
Ett par bilar
Våra bilar
Kunderna som var med oss, som inte hade jättemycket erfarenhet att köra på bana, hade turen att börja med Renault R26R, vilket är en hejdlöst potent bil i rätt händer och fruktansvärt rolig att köra (bland de roligaste jag har kört). Nu finns det säkert någon som säger
"Ameh, jag hade velat börja med 458:an, Mp4an, Nissan GT-Ren eller GT3an"
Är man inte van med bilar i den klassen ska man INTE börja med de bilarna. Speciellt på en så snabb bana som Spa-Francorchamps. Under de 4 åren som instruktör med superbilar av alla modeller har jag känt det. Jag är trött på att se manglade människor i häftiga bilar för att de "trott" att de kan hantera dem.
Anyway, när kunderna tråcklat sig in i bilarna är det dags att ge sig ut på banan!
Eftersom bilarna är högerstyrda så var det "rätt" för kunderna (i Sydafrika kör de fortfarande vänstertrafik).
Jag frågade i vanlig ordning ifall kunden var van med Manuell låda, i dagens samhälle är det inte en självklarhet.
Till min belåtenhet sa han att hans egen bil var manuell.
Nu får jag inte prata skit om mina kunder, men det var inte en njutning att åka med honom. Alls.
Jag gjorde mitt bästa för att hålla god min och berättade lugnt och metodiskt hur man borde göra. Men ack.
Dagen fortsatte med diverse nervösa sammanbrott, djupa suckar och frågor om jag kanske skulle köra ett varv och visa.
Tack och lov så överlevde jag dagen på banan och vi tog sedan superbilarna hem till Nürburg!
Efter en dag med McLaren ville jag gärna testa på 458an. Sagt och gjort.
Vår galna fotograf Costas ville ha "lite bra körbilder" Hejdlöst olagligt, men ack vad bra bilder!
Nästa dag var det en Road tour runt Nürburgring, samma som vid spa, med stop på intressanta platser och lite historia. Det var lika kul och informativt som innan! Jag själv är inte så insatt i områdets historia, jag har bara kört en massa på banan.
Dagens bilar
[URL=http://s27.photobucket.com/user/sebbe89/media/IMG_2922_zpsac3c0dfc.jpg.html]

[/URL]
Där var det roliga tyvärr slut för min del. Jag hade massor med pappersarbete att göra och ett gäng kollegor ville också åka lite kul bil. Därför blev jag deporterad till kontoret. Dock klagar jag inte.
Denna dag skulle de köra en så kallad "Autobahn blast" vilket betyder att de skulle testa bilarnas toppfart på motorvägen. Idioti på hög nivå anser jag.
Skulle ALDRIG åka med någon i över 300 som jag inte litar på till 100%. Som sagt var deras kör-skills inte de mest imponerande jag vart med om under mina år. Sen att det är på vanliga vägar med tant agda med sin Toyota Auris som svänger ut framför när en lastbil ska passeras. Nej tack.
Nåja hoppas de överlever.
Det var det äventyret just nu i alla fall. Förhoppningsvis kommer det ett nytt snart igen!