Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur stor betydelse har viktfördelning gällande min saab 9000
1320 besök totalt
eddhedd
Stockholm
Här sen Jul 2013

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Tjena, ny på forumet här!

Då man hör mycket om viktfördelningens "vikt" för bilens banåkaegenskaper (och även känt efter själv) så vill jag gärna veta hur stor betydelse viktfördelningen har på min saab 9000.

nu känns det som 65/35 i fram utöver att det är 60 profil bak och 45 fram på däcken (dont ask). dessutom kör jag 195:or fram och 205:or bak vilket konstigt nog inte understyr något utan känns fortfarande väldigt balanserat när man pressar bilen. Detta på svensson däck.

Fråga 1: Har detta med att göra att bilens upphängning för tillfället är original? altså att viktfördelning inte är lika märkvärdig när bilen är så pass mjuk?

Jag kommer att bygga om under vintern till en mer banpreppad bil med allt vad det innebär men då kommer den mesta av vikten som försvinner vara bakom motorn. kopplar man det med sänkning, styvare bussningar, krängningshämmare, coilovers och R-däck så blir jag rädd att min neutrala balans försvinner och kommer att göra bilen inte mycket bättre i svängarna än en stancad skåpbil.

Fråga 2: ökar bilens känslighet till viktfördelning i relation till hur vass bilens chassie är?
Fråga 3: Är det något man kan motverka med att experimentera med olika däckbredd utöver krängningshämmare och att detdär goda?

Har gett upp på livet och kör numera SAAB
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hur stor betydelse har viktfördelning gällande min saab

eddhedd skrev:
Tjena, ny på forumet här!

Då man hör mycket om viktfördelningens "vikt" för bilens banåkaegenskaper (och även känt efter själv) så vill jag gärna veta hur stor betydelse viktfördelningen har på min saab 9000.

nu känns det som 65/35 i fram utöver att det är 60 profil bak och 45 fram på däcken (dont ask). dessutom kör jag 195:or fram och 205:or bak vilket konstigt nog inte understyr något utan känns fortfarande väldigt balanserat när man pressar bilen. Detta på svensson däck.

Fråga 1: Har detta med att göra att bilens upphängning för tillfället är original? altså att viktfördelning inte är lika märkvärdig när bilen är så pass mjuk?

Jag kommer att bygga om under vintern till en mer banpreppad bil med allt vad det innebär men då kommer den mesta av vikten som försvinner vara bakom motorn. kopplar man det med sänkning, styvare bussningar, krängningshämmare, coilovers och R-däck så blir jag rädd att min neutrala balans försvinner och kommer att göra bilen inte mycket bättre i svängarna än en stancad skåpbil.

Fråga 2: ökar bilens känslighet till viktfördelning i relation till hur vass bilens chassie är?
Fråga 3: Är det något man kan motverka med att experimentera med olika däckbredd utöver krängningshämmare och att detdär goda?

Ett standardchassi för en bruksbil är ju designat för att inte ställa till dumheter, ens om föraren försöker orsaka dumheter.

Så ett mer raceoptimerat chassi kan bli giftigare, om det optimeras till 'fel' viktfördelning borde det ändå fungera fint.

Men har inte saab 9000 coilovers original?

Om du flyttar bak batteri, sätter på lättviktshuv etc så kommer nog inte viktfördelningen bli helt galen. Du kommer inte kunna lätta ur så otroligt många kilon baksäte etc.

Tex däcksbredd, fjädrar, krängare kan användas för att 'försämra' grepp och få mer neutral balans.

Luleå
Här sen Nov 2009

65/35 i viktfördelning tror ja inte du har, När min var lättad på allt bak å typ inge fram samt bara halv tank så var viktrfördelningen 62,6 fram.

Dom enskilda sakerna som gör störst skillnad för väghållningen på 9000 är dubbla/ grövre kängare bak samt mer camber fram. Å självklart mkt hårdare fjädrar.

För mer tips å ideer kan du ju kolla in min bil

Saab 9000 Aero
Citera
Skruva banåkabil
1320 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande