Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2986 besök totalt |
Ändra fjäderkonstanter med bibehållen balans
Funderar på att testa lite hårdare fjädrar på kärran men är otroligt nöjd med balansen jag har nu (efter att ha bytt till mjukare fjädrar fram sen förra året). Så min fråga är hur jag bibehåller balansen men med hårdare fjädrar? Säg för enkelhetens skull att jag skulle ha 100/200 lbs/in-fjädrar fram/bak. Vilket av följande två alternativ (om något) bibehåller fjäderbalansen fram/bak och varför/varför inte? 1. 200/300 lbs/in: Skillnaden är fortfarande 100lbs/in mellan dem. 2. 200/400 lbs/in: Den ena fjädern är fortfarande 2x så hård som den andra. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
Om du har krängningshämmare så påverkar de också, annars är det alternativ 2 (samma procentuella skillnad) som teoretiskt ska ge samma balans. Men med hårdare fjädrar blir det mindre krängning och då kanske däckens anliggning ändras lite så att annan cambervinkel behövs osv.
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
![]() |
Racetech
![]() |
2986 besök totalt |