Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Anderstorp | 1, 2 >> 55814 besök totalt |
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Anderstorp, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?ander
_________________ Magnus Thomé |
||||
Blir det någon spårvalsbeskrivning inom snar framtid???
Gti-klubben är inbjudna av OpelSportClub till Anderstorp den 5 juni så jag vore väldigt tacksam om någon kunde skissa upp en liten beskrivning innan dess. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Gå in på carlrydquist.com där finns spårval m.m. till de flesta svenska banorna! Helt suveränt! _________________ Rachid Rachid |
||||
Vi var på Anderstorp under den gångna helgen med Club Alfa Romeo och körde korta banan. Jag kan bara hålla med om att banan inte liknar någon annan bana i Sverige och hade förmånen att kunna jämföra med Sviestad under liknande förutsättningar där några av oss körde för någon vecka sedan.
Två intressanta iaktagelser är värda att lyfta fram: 1. Bilarna med 50/50 viktfördelning dominerade totalt. I de långa kurvorna som karusellen och startkurvan hade man inte en suck med en modern fyrhjulsdriven / framhjulsdriven bil mot transaxelbilarna GTV/75/Alfetta. Så fort man börjar närma sig stationär kurvtagning så börjar framändan sakt driva utåt och begränsar hastigheten till 10-20 km/h under vad de välbalanserade bilarna kunde uppnå. Vid mer transienta kurvtagningar som efter flygrakan och ut på start/mål rakan kan man utnyttja dynamiken i bilen som man brukar och då var förhållandet melan biltypernas prestanda som det brukar. I ärlighetens namn bör man ju nämna att många av de bilarna som gick fort i de långa kurvorna väge betydligt mindre och åkte samma däcksbredd som de tyngre. Även äldre bakhjuldrivna bilar med inte fullt så optimal viktfördelning klarade sig bra i de långa kurvorna genom att med gasen kunna pressa ut bakvagnen så att understyrningen aldrig uppenbarade sig. 2. R-däcken som varit rena revolutionen på Sviestad gjorde inte ett smack här. Under inbromsning och insvängning var det en fördel, men framdäcken hann överhetta genom flera av kurvorna och mot utgången rullade det otroligt tungt. Karusellen kunde tas med högre hastighet med Michelin Pilot Sport än med Kumho Ecsta V70A! När det gäller spårval så blir man lätt lockad att åka lite högre upp i de doserade svängarna fåör att kunna åka fortare, men de svarta spåren i asfalten skvallrar om att snabbaste spåret är längst in. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Intressant. För så var det inte alls när jag var där med Alfa klubben för några år sedan (det var långa banan då). Då gick de Alfasud baserade bäst och Alfettorna sämst (det senare intygades av inbitna Alfa mäniskor). Där ser man hur olika det kan bli. Förresten, har du någon uppfattning om hur fort det gick i karusellen? _________________ Johan Rådlund |
||||
Folk kanske lärt sig bygga vettiga Alfettachassien nu?
Fanns ju åtminstone två coilover Alfettachassien där just den dagen och det är ju rätt seriöst skruvat. För övrigt verkade en viss 105-serie Giulia Super gå rätt snabbt också. Andreas Möller: Var det du som körde med olika fälgar fram och bak? Snygg bil... Fast jag missade tydligen att ta bilder på din bil av nån skum anledning. Lite bilder, bland annat från en promenad på banan _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jo, jag minns att jag med min "moderna" 156:a hade jobb att hänga med en sådan, det var först på slutet av flygrakan som strömlinjeformen på min hade någon effekt! Uppenbarligen har bilars grundväghållning knappast blivit så mycket bättre, det handlar antagligen mest om däck. _________________ Johan Rådlund |
||||
Jepp, det stämmer det var jag som körde 155:an med OZ fälgar fram och original bak, det blev bästa kompromissen mellan spårvidd och bra bromsar; http://www.alfapower.nu/gallery/albu
Johan: Intressant att Suddarna gått bäst tidigare. Det var inga i min grupp, men jag tror säkert att de gick bättre än moderna framhjuldrivna bilar, mycket p.g.a. lägre tyngdpunkt och kanske bättre fram/bak (är det så?), men mest tror jag att vikten relativt däcksdimensionen spelar in i det fallet. Tillfälligheter kan ju avgöra vilka bilar ur varje modellserie man "möter" på banan, men mitt intryck var nog att 116-serie bilarna generellt gick bättre än 105-serie bilarna. Men ett bra exempel på hur utvecklingen framskridit är om man framför allt jämför 101-serie Giuliettan, men även 105-serie bilarnas, upträdande i de långa svepande kurvorna, där de ligger stabilt på lätt sladd, med de korta kvicka kurvorna där de kränger ordentligt och har svårt att gå på gas i tid i jämförelse med dagens motsvarigheter. Karusellen gick i cirka 100 km/h enligt en passagerare. /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Den röda Bertone coupén.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Hmm jag har för mig att det brukade gå i 115-120 med 911 med stdchassie på gatdäck, men det är kanske en skönmålat minne? Kan det viktfördelningen göra så himla mycket? _________________ Pär Hylander |
||||
Stämmer nog bra det. Jag hade 105km/h idag i regn med blanka r-däck. När det är torrt är man nog närmare 140 än 130 med r-däck. Men då snackar vi iofs BMW. |
||||
Jag stämde av med passageraren som bekräftade att hastigheten i andra sektorn, fram till avfarten, var knappt 105 km/h. Med gatdäck gick det märkbart fortare, uppskattningsvis drygt 110 km/h. Med resonemanget om tyngdpunktens betydelse för stationär kurvtagning och däcksdimension kontra vikt så låter det rimligt att en std 911 med gatdäck då skulle åka 115-120 km/h. Passageraren åkte själv 120 km/h med en AR 75 T och Toyo R-däck. Att en BMW gatbil, förutsatt måttliga modifieringar skulle prestera 15% högre kurvhastighet under samma förutsättningar låter i mina öron inte lika rimligt. Men det finns säkert förklaringar till det också.
Jag gjorde en jämförelse med Sviestad i tidigare inlägg och där var förhållandet det omvända mellan våra bilar; 155 Q4 och 75 turbo - båda med R-däck. Och på Sviestad upplever jag att förhållandet till andra bilar, bortsett från de knixigaste partierna, är som på andra banor. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
När det var torrt igår visade min hastighetsmätare ~120-125 km/h i karusellen. Det är då med standardchassie fast andra fjädrar (rostiga originaldämpare) och R-däck med relativt låg temperatur. Tror nog att Samuels uppskattning kan stämma bra.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ganska elak...många och långa bromsningar...men iofs så är alla bromsningarna modell "pang på" o lite trail-braking in i en del böjar och ganska långa rakor och därmed rätt bra kyltid. På långa rakan går det på fullvarv på högsta skruven för våran del, innebär ca 225km/h har jag för mig...bromsning i torrt väder vid sisådär 170 meter och ner på tvåan i böjen, kan väl va ca 100km/h eller nåt...Har inte så mycket hastighetsmätare så just mellanvarv på olika växlar är lite svårt att bedöma exakt. _________________ Karl Brag |
||||
Det är lite luddigt att jämföra tider i karrusellen då det skiljer mycket beroende av var i karusellen man kör. Kör man ytterspår så är man framme samtidigt som den som körde innerspår. Med tanke på att man måste åka ett antal meter extra i ytterspår samt att det är större radie så förstår man ju rätt snart att det går rätt mycket fortare (på mätaren) om man kör ytterspår. Själv ligger jag alltid i mitten om man inte ska köra om någon. En annan förklaring kan ju va att jag kör med MPSC-däck och grupp-n chassi. |
||||
Själv hade jag runt 115 km/h i min f.d. Clio 16v -91 som var helt original. _________________ Mattias Widar |
||||
Stämmer väl för hela banan, men åker man bara södra så försvinner nästan alla av dom långa inbromsningarna, blir bara två halvlånga kvar, den inför södra kurvan, och den som blir mitt på flygrakan när man ska över till andra sidan. _________________ Pär Hylander |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Anderstorp | 1, 2 >> 55814 besök totalt |