Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8438 besök totalt |
Vad kostar din banbil per år?
Ja hu långt är egentligen ett snöre? ![]() Mycket svår fråga, men rätt intressant i mitt tycke. Vad på ett ungefär vad kostar din banbil dig per år? En stor kostnad brukar ju vara oväntade haverier, men om man räknar bort dom och "bara" ser på: -Service -bensin/diesel vid bankörning -Däck -Bromsar -etc.. Tycker man kan räkna in det som byts med jämna intervaller (0-5 års period kanske?) Sen kostnaden till och från banan, medlemsskap, licens, startavgifter och skatt/försäkring är så individuellt så det tycker jag vi lägger i en egen kategori. Skriv gärna hur mycket bana du kör på ett år (bandagar) och självklart vad du kör för bil. |
||||
Service/slitdelar: ca 10 000 kr/år
Medlemskap: ca 1 000 kr/år Bankörningar: ca 10 000 kr/år Boende/Bensin för bankörningar: ca 8 000kr/år Fördelen med "ny" bil är att man inte har haverier (än). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
||||
-Service
700kr/år (vätskor) -bensin/diesel vid bankörning 9500 kr/år (grovt räknat inkl transport till banorna) -Däck 2000 kr/år (kör mest på beg. r-däck i billiga dimmensioner) -Bromsar 2000 kr/år -etc..-boende 2-3000 kr/år 5-6 bandagar om året, 60-90 minuter effektiv tid per dag. Soppan är klart största utgiften..... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Kör ca 4 träffar/år och detta är en mycket grov uppskattning av kostnaderna direkt ur huvudet:
Bensin 10000 Däck 10000 Avgifter 5000 Bromsbelägg/bromsvätska 6000 Uppgraderingsdjävulen 30000??? ![]() Normal service gör jag ju ändå eftersom jag kör bilen till vardags Edit: kör BMW 335i E92 ![]() _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Jag vill inte veta vad det kostar. Bara att dra kortet och se glad ut
![]() Men den dag det börjar kosta mer än vad det smakar så blir man ju tvungen att lägga av.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Re:
Så är det. ![]() Kör Miata och det är ju "billigt". ![]() Jag började försöka räkna på vad det kostar att bara hålla igång bilen och betala anmälningsavgifterna. Men jag gav upp. En rejshelg kostar nog i runda slängar 10 000 kronor i alla fall. |
||||
Re:
Ja, det är en gammalt fint belopp, som ju lät fruktansvärt första gången jag hörde det, men som sen visade sig stämma ganska bra om man tävlar något Roadsportliknande eller enklare Porschar på R-däck. Sen finns det alltid överhändiga människor som klarar en säsong på typ två begagnade bakelitdäck och en halvliter olja. ![]() _________________ -- |
||||
Och om man ser på långlopp är det ju så att man delar på kostnaden och har bur och bra stolar och bälten i. Det är ju ett alternativ som fler borde pröva på någon gång då det blir ett relativt billigt sätt att köra på bana jämfört med banträffar( man är ju flera att dela på kostnaderna).
Men ett bra koncept är lätt bil. _________________ Erik König |
||||
Re:
En hobbybil kan man i alla fall ställa av och hålla kostnaderna väldigt låga om man vill. Dessutom så blir det inte skrotvärde på en bil för bara en brusten bärarm. Men hästsporten är ganska likadan i övrigt, en materialsport som tar alla pengar som sitter löst (samma fenomen med att köpa värre saker hellre än att träna...). Tyvärr är det enklare att räkna baklänges, ta alla inkomster och ta bort de kontinuerliga utgifter som går till mat/husrum och annat tråkigt, resten går till bilhobbyn. Vad skulle man annars göra, fila på planteringarna på tomten och bygga ett trädäck per år? Kostnaderna spelar ju inte så stor roll (var och en bränner det de känner för), förhoppningsvis är det ingen som ser det som investering så det går att låna pengar till/på det (struts med propellerkeps). |
||||
Re:
Instämmer helt! _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Sen glömmer man gärna garagekostnad, verktyg, tesor till och från garage om det inte är på tomten, hämta delar och extra kostnader som hotel och mat på banan som är svindyr och ger dålig hälsa......
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Tycker ni har glömt det viktigaste:
"Är det inte dyrt så är det ingen hobby" Vad ska man lägga sina pengar på om inte det man tycker är kul eller älskar att göra ? ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Den här fråga som är lite omgjord passar väl in här? ![]() Ni vet väl hur man gör sig en liten förmögenhet på racing? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Re:
Man börjar med en stor förmögenhet... Angående häst så äger dottern en D-ponny, Den kostar runt 40 papp/år att ha stående, med mat, försäkring, stallplats, hovslagare osv Bilhobbyn är billigare med tanke på att man kan ställa in skrotet i garaget o stänga dörrarna i 3 år utan problem. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||
När folk frågar mig detta så brukar jag svara "all min tid och alla mina pengar". Precis som jag vill ha det
![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8438 besök totalt |