Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bra attack runt Spa i Porsche 911 -65
2418 besök totalt
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279


Trådstartare




_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1069



Imponerande hantering

_________________
Janne Ström
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Shit va kör dom på för däck egentligen, ser ju ut att vara såphala

Han får ju motstyra hela tiden och ändå verkar det ju gå sketfort thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Wärhner skrev:
Shit va kör dom på för däck egentligen, ser ju ut att vara såphala

Han får ju motstyra hela tiden och ändå verkar det ju gå sketfort thumbs up


Däcken i historisk racing när det handlar om bilar i klasserna upp till 1965 är Dunlop Racing. i det här fallet M-sektion och CR65 mönster. De tillverkas i sina tidstypiska dimensioner med diagonaluppbyggnad och nada lågprofil. Däremot är gummiblandningen helt up to date som racingdäck.
Diagonaluppbyggnaden kräver att man man kör med lite lagom drift för att få ut det bästa av däcken, men greppet är inte ett dugg dåligt. Däremot kan de överhetta om man överkör dem.
En annorlunda körstil krävs, som rätt många av dagens raceråkare inte är helt bekväma med ;-)
Har jagat en ganska framgångsrik stcc/tta förare runt Gelleråsen trots nästa 100 hk svagare bil och i stort sett samma vikt. Han upplevde det rätt svårt att ställa om från moderna slicks...

Imponerad av killen i 911:an. Observera hur lugnt han balanserar bilen i alla situationer!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



underbar hantering av en "slägga" man sitter ju å små ler/garvar hela filmen igen ju

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20104



Vill man få intressanta referenser ska man kolla på kojjor som framförs på de däcken.
Stora driftvinklar ser skumt ut på korta bilar
Det blir att vänta med att passera i några kurvor innan man fattar att det inte går åt skogen; "fullt" rattutslag 100m innan, full driftvinkel 50m innan och sen perfekt kurva .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Bosse L skrev:
Wärhner skrev:
Shit va kör dom på för däck egentligen, ser ju ut att vara såphala

Han får ju motstyra hela tiden och ändå verkar det ju gå sketfort thumbs up


Däcken i historisk racing när det handlar om bilar i klasserna upp till 1965 är Dunlop Racing. i det här fallet M-sektion och CR65 mönster. De tillverkas i sina tidstypiska dimensioner med diagonaluppbyggnad och nada lågprofil. Däremot är gummiblandningen helt up to date som racingdäck.
Diagonaluppbyggnaden kräver att man man kör med lite lagom drift för att få ut det bästa av däcken, men greppet är inte ett dugg dåligt. Däremot kan de överhetta om man överkör dem.
En annorlunda körstil krävs, som rätt många av dagens raceråkare inte är helt bekväma med ;-)
Har jagat en ganska framgångsrik stcc/tta förare runt Gelleråsen trots nästa 100 hk svagare bil och i stort sett samma vikt. Han upplevde det rätt svårt att ställa om från moderna slicks...

Imponerad av killen i 911:an. Observera hur lugnt han balanserar bilen i alla situationer!


Jag misstänkte nästan det.

Tycker ändå att det är skumt att du skriver att det inte är dåligt grepp, med tanke på de svarta långa spåren han lägger i en av filmerna så tycker jag att det ser ut som han överkör däcken till överhettning men då borde det inte gå så rackarns fort?

Coolt hur som helst

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Niklas Falk skrev:
Vill man få intressanta referenser ska man kolla på kojjor som framförs på de däcken.
Stora driftvinklar ser skumt ut på korta bilar
Det blir att vänta med att passera i några kurvor innan man fattar att det inte går åt skogen; "fullt" rattutslag 100m innan, full driftvinkel 50m innan och sen perfekt kurva .


Jag har kört kojja i BMC motorsport/4-timmars och maken till bil att vara lätt att balansera mellan under och överstyrning har jag aldrig upplevt förut på en FWD-bil.

När man gick fullt över NGK-krönet så ville det understyra lite ibland, då lättade man bara några millimeter på gasen för att få ut rumpan lite och sedan kunde man reglera överstyrningen med hjälp av gasen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20104



Wärhner skrev:
När man gick fullt över NGK-krönet så ville det understyra lite ibland, då lättade man bara några millimeter på gasen för att få ut rumpan lite och sedan kunde man reglera överstyrningen med hjälp av gasen.
Just där verkar de historiska kojjorna ta krönet och vänstern i botten som conneted-drifts. Lite svårt att gissa vart de tar vägen förrän man sett dem några gånger och fattar att det ska va då.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

tycker den där verkar lite väl rövglad för att bara bero på däcken men fort går det minsann! tror dock han ritar lite extra där vid eau rouge, kolla den andra 911an så lägger inte han nå laktris!

_________________
MVH
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Självklart beror inte den spektakulära körstilen på däcken. Men det är inte dåligt grepp i dem.
Dock kräver som sagt däcken att man åker på lite mer drift än på moderna R-däcken:
Lite över 100 race på Dunlop Racing CR65 och samtidigt 9 år i långlopp på R-däck gav mig gott om tillfällen att analysera däck och hur man fick ut mest av dem i både varvtider och livslängd.
Vår vän i den röda 911 prioriterar som synes inte däckens livslängd. Tror dock att han inte överhettar dem lika mycket som varit fallet på våra Mickey mousebanor. På Spa hinner man kyla däcken betydligt mer än på t.ex. i sammanhanget långsamma Anderstorp eller Mantorp.
Jag är tämligen övertygad att han fått mer fart med sig med en något mer moderat approach i sin körning.
Men någon som tror han brydde sig? Racing ska vara kul, annars kan man lika gärna köra gatbil ;-)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

lite det jag menade, han kör nog så för att han vill köra så! kul ser det ut i alla fall, ruskigt kul!

_________________
MVH
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Henn0 skrev:
tror dock han ritar lite extra där vid eau rouge, kolla den andra 911an så lägger inte han nå laktris!


Tycker det ser ut som han missar lite och tar i för mycket? Riktigt såå aggresivt tyckte jag inte han körde på ombordfilmen.

_________________
Martin Öberg
Citera
Bilder o videos
Bra attack runt Spa i Porsche 911 -65
2418 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande