Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ungefärliga värden fram-/bakvagnsgeometri
755 besök totalt
Siduna
Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare

Hej

Håller på att bygga en liten mittmotorbil (Hayabusa) och har nu kommit till att börja räkna på fram-/bakvagnsgeometrier.

Då jag inte är någon expert på området vill jag gärna ha lite hjälp/förslag på "ingångsvärden"/"målvärden".

Bilen kommer att användas såväl på bana som på allmänna vägar. Jag har följande ungefärliga ingångsvärden; spårvidd bak 1521 mm, "målvikt" 500-600 kg och axelavstånd 2600 mm. Förutom dessa värden är jag tämligen "fri" då ramen inte är färdigkonstruerad ännu. Jag gissar att tyngdpunkten hamnar någonstans på 300 mm (vettig gissning?).
Har förstått att RC bak på ca 100 mm och fram på runt 60 mm kan vara bra? Vertikalt bör RC variera så lite som möjligt? Kommer att använda mig av Miata spindlar fram och bak, med bakre bromsskivorna monterade centralt vid diffhuset.

Kanhända finns det någon på forumet med kunskap och vilja att bistå med lite expertis på området?

Uppdatering:

Har med simuleringsprogrammet "Casim" fått fram värden som känns rätt vettiga och tänker sikta på snarlika värden fram, dock med lägre RC (runt 60 någonstans). Nedan bilder från simlueringen jag tycker känns vettig. Vill ha er input på huruvida jag är i närheten av användbart, är helt ute å cyklar eller verkar ha fått fram fina värden!!

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hej Janne
Detta är inte så "tech" så jag flyttar din tråd till skruva banåkabil istället.
Men du har ju ett lysande tillfälle och skapa en byggtråd för ditt projekt för du kommer säkert få mer frågor framgent och om du lägger in tankar, ideer, bilder, skisser etc så kan du få respons på dessa dessutom
Både neg och pos förståss

Många har dessutom ställt liknande frågor om detta ämne så testa att söka på forumet för att få ökad inblick.
fuling här på forumet har svarat på många fram/bakvagnsgeometrifrågor och om du läser de inläggen så ser du vad han frågar efter först.
Det kan vara svårt att begripa vad fuling skriver ibland men det är beroende på en viss dyslexi så har överseende med stavning och liknande.
Kolla i Tegheims tråd om Wankel i Volvo 142.

Lycka till med bygget

Citera
Skruva banåkabil
755 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande