| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsfunderingar, Kylning, Måste man ha stora skivor?
|
5910 besök totalt |
|
Jag har en Toyota MR2 Mk1 '85:a Den väger 1050 kilo utan förare i, Jag åker lite konbanor, Superstage och liknande med den, Den är utrustad med coilovers och r-däck(Yokohama A048). Bilen är orginal utrustad med 243mm små skivor, Ventilerade fram, Ej ventilerade bak. I början på denna säsongen monterade jag EBC green stuff, samt nya skivor fram. Bak sitter samma klotsar+skivor som när jag köpte, Vet ej vad mao. Nu 175 mil senare (15-20mil hårdkörning) så är frambromsarna sopslut, både skivor och klotsar. Bak verkar beläggen ha släppt från metallen, Skrapar iaf oroväckande
Något måste alltså göras. Jag skulle egentligen vilja ha kvar original storlek på bromsarna då jag ibland vill åka med de svinfula 14" originalfälgarna, Då bilen börjar närma sig veteran kan jag tycka att det är charmigt. Just nu åker jag också 14" r-däck p de fälgarna. Jag pratade med PEAN, De ville sälja Carbotech XP8 belägg till mig. Det är klart lockande. Det jag funderar på är om de beläggen överlever min bil samt körning? Eller om jag kastar en halvrejäl slant pengar i sjön och står med uppeldade halvdyra bromsklotsar om 300 mil igen? Vad är era erfarenheter, Funkar det med så här små skivor? Kan jag klara mig om jag monterar effektivare kylning, Förslagsvis direkt in i bromsskölden som jag har förstått att man ska göra. Finns det folk som kör med elektrisk fläkt för att effektivt kyla bromsarna även när man inte åker i hög fart och för att säkerställa att man verkligen blåser luft in i skölden? Många frågor och funderingar, Hjälp mig gärna med hur jag ska lösa det. Vill inte hänga dit carbotech belägg för runt 3500+nya skivor och elda upp de på en gång
_________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
|
Re: Bromsfunderingar, Kylning, Måste man ha stora skivor?
XP8 bör nog fungera alldeles lysande som nästa test (belägg är konsumtionsvara, men 5-8 timmar bana ska de iaf klara). Bromsarna liknar ju Miatans minsta i storlek och de fungerar även om uppgradering till 255 skivor är vanligt. |
||
|
På vår 205:a kör vi med original mi16 bromsar. Slitsade fram och borrade bak. Original belägg och ingen övrig kylning( inte orkat montera). Funkar till långlopp, bättre att lätta bilen och då behövs ej värre grejor( i alla fall inte för oss).
_________________ Erik König |
||
|
Det sitter 258 mm skivor från 87- framåt. Vet ej exakt vad som skiljer, om det bara är ok eller om spindlarna är olika, Ska kolla upp det.
Är det motiverat att byta upp sig från 243-258 om det är möjligt? _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
|
Som Niklas sa, Greenstuff funkar fint på gatan, men glöm bana och slalom med dem om du inte har en undermotoriserad bil på under 700 kg... typ
"Riktiga" belägg och bra bromsvätska kommer du nog komma långt med På tyngre bilar kan kylning med slang från fronten vara ett sätt att få ner slitaget, dvs få belägg och skivor att hålla längre. Men jag föreslår att du testar med bra belägg först, du lär komma långt med det PS: Vissa billiga eftermarknadsbromskivor har taskig stålkvalite och tar även de slut fort. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Stacke kan hjälpa till att sortera ut rätt kombo, med för bra bromsbelägg bak (hög friktion vid lägre pedaltryck tex) kan bilen bli "intressant" att köra _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Liten lätt bil, med begränsad effekt (om det är liknande original), du borde inte ha bromsproblem med vettiga belägg om du bara kör konbana.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Tack för alla svar!
Just nu är jag i det läget att jag måste byta bromsar runt om. Så även bakbromsarna ska ju uppdateras Jag kan få ihop skivor som är användbara och hänga dit några billiga skitklotsar och köra sommarens sista event med i lugnare tempo. Eller får jag satsa nu och köpa nya skivor, samt klotsar från PEAN, men frågan är ju om jag dödar de nya klotsarna om jag inte fixar bättre kylning direkt. Har lite ont om garagetid såhär i semestertider... Tord, tack för tipset, där fanns ju finfina grejer om man vill forcera kylningen. Är det vanligt förekommande att man gör så? Jag tycker att det känns som en bra idé om man som mig satsar rätt hårt för att sen stanna till o på sin höjd ta ngt avkylningsvarv i runt 50 blås. safe, Jag kör med originalmotor, typ 124 hästar. Man tycker ju att det skulle funka, Ligger på typ 1170kg med mig i, Körde Superstage på 1:36,54 så jag håller väl hyggligt tempo. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
|
Re:
Med förbättrad kylning så minskar slitaget så du kan förlänga livet på grejerna 50-100%, men även med original kylning så kommer det att fungera riktigt bra. Fläktar, tidreläer etc ska inte behövas. |
||
|
Re: Bromsfunderingar, Kylning, Måste man ha stora skivor?
Du kommer inte att bli besviken på XP8or, det kan jag lova dig. Du har ju både en lätt och relativt motorsvag bil så det kommer bli tiptop. Känner ett par glada BMW kompisar som har både tyngre och motorstarkare bilar som kör XP8 och är supernöjda med bettet och bromsverkan. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
|
På en baktung bil är mitt tips att ha lika bra bromsar bak och fram, dvs oventilerat bak låter inte bra. En ventilerad skiva är en ganska bra luftpump så om du bara ser till att det går att suga in kall luft i centrum så behövs inte extra fläkt tror jag.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Re:
FOTON!!!! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Garagepolaren har en MR2 mk1 och jag vill minnas att det satt ganska väl genomtänkta luftstyrningar på bromssköldarna original.
Jag hjälpte honom med lite bromsmeck för ett tag sen och passade på att kolla lite närmare hur det såg ut. Bromsvätska med högre kokpunkt och lite vassare belägg så ska det räcka långt. Man behöver kanske inte köra Carbotech XP8 direkt utan kanske nåt Stoptech belägg kan funka bra också. På min bil kör jag XP8 fram och Stoptech bak, funkar hur bra som helst. Min bil är framtung så den behöver inte alls mycket bakbroms. Trots det sitter det ventilerade skivor bak också. Jag kör en del gata med min bil och såklart till och från banträffar på landsväg. Inga problem alls med XP8 beläggen, de bettar hyggligt även när de är kalla men bäst är de såklart på bana när man fått upp tempen ordentligt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Min 924n/a som jag körde med tidigare gick att köra timmspass med utan problem. Beläggen höll länge dessutom, den vägde ca 1180 startklar m 125 hästar. Renoverade ok, std 289mm skivor fram och trummor bak. Hawk hp+ belägg fram och motul rbf600 bromsvätska. Provade även xp8, kostade sviindyrt och var ungefär likvärdiga med hawkbeläggen.. Så nog borde du kunna få det att lira med vettiga belägg..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Min gamla 200sx s13 körde jag relativt lättad med originaleffekt, originalbromsar och bra bromsvätska, det var 258 mm och utan bromskylning. 170 hk och ca 1200 kg med tom tank och utan förare. Det fungerade finfint. Och utanpå de kunde jag klämma dit gräsliga 13"-fälgar som jag fick med bilen. Det beror mycket på hur oken ser ut, men det borde inte vara omöjligt att klämma dit 14-tummarna? Eller vet du att det inte fungerar?
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5910 besök totalt |