Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 16651 besök totalt |
Michelin Pilot Sport Cup 2 på plats!!
Det kom ett mail ifrån Michelin som undrade om jag hade möjlighet att vara med på en första test körning av de nya Michelin Pilot Sport Cup 2. Hade jag tid att avvara 3 st dagar i slutet av juli? Om jag har Imorgon går flyget till Barcelona till Motorland Aragon för test av det allra senaste ifrån Michelin, Michelin Pilot Sport Cup 2. Bilar som skall köras dessa dagar är enligt schemat Porsche 911 GT3 samt Audi R8. Vilken modell kod det är på GT3 blir en överraskning men med tanke på tidigare provkörningar med Michelin så lär man inte bli besviken. Igår kväll leverades det 6 st Michelin Pilot Sport Cup 2 till verkstaden för mer utvärdering när jag kommer hem ifrån Barcelona. Vem blir först att lägga sin order på dessa dräpare ![]() ![]() ![]() |
||||
Mer info kommer efter testet.
Har ingen aning om prisbild alt dimesioner är. Misstänker att man ligger på ca samma prisbild som tidigare +/- någon % |
||||
Dessa går inte att beställa än. De däcken jag har är 6 st testdäck för utvärdering. Någon lev tid är alldeles för svårt att gissa sig till. Återkommer så snart jag vet mer. 8 timmar tills flyget går.
|
||||
Då skall jag försöka sammanfatta det som berättades om Michelin Pilot Sport Cup 2.
3st olika däck har tagits fram under processen innan man bestämde sig Man tyckte att det var dags för en ersättare till Pilot Sport Cup som kom för 12 års sedan. Arbetet men framtagningen av dessa startade för 28 månader sedan. Lansering av dessa skall ske ifrån januari 2014, men IOM att man räknar med stor efterfrågan så vill man tidigt veta hur mkt som skall produceras, (kortfattat lägg era order tidigt för att säkerhetsställa leverans 2014) Däcket är helt utvecklat för bankörning med möjlighet att köra till och från banan. De bilar som homolegerade just nu med Michelin Pilot Sport Cup2 är Mercedes Benz SLS AMG Porsche 918 Spider Porsche 991 GT3 80% av 991GT3 kommer att levereras med Michelin Pilot Sport Cup 2 Däcket kommer att Tre olika hummiblandningar i framdäcken och 2 i bakdäcken, anledningen till de tre gummiblandingarna i fram är för att motverka understyrning. Däcket är alltså mest soft längst ut och blir hårdare desto längre in man kommer på slitbanan. Optiskt på däcksidan har man använt sig av ngt helt nytt nämligen Velvet Technology vilket innebär att texten på däcksidan ser ut att"glänsa". Detta kommer att göra att man tydligt på avstånd kommer att se att detta just ät pilot sport cup 2. Lite förbättringar mot cup+ 50% bättre livslängd 10% Varvtids consitensy 8% bättre i torr bromsning 10%bättre på torr handling 7% bättre på Vattenplaning Max long Grip 1.45 g cup+. 1.55 g cup 2 Max Lat Grip 1.32 g cup+. 1.51 g cup 2 Varvtid Motorland Aragon Porsche 997 GT3 RS Michelin Cup+ 2.14 Michelin Cup 2 2.11,2 Däck dim som jag han se skall komma under 2014, många fler kommer men dessa var de jag han skriva upp 235/35/19 245/35/19 295/30/19 305/30/19 325/30/19 225/40/18 235/40/18 265/35/18 285/30/18 295/30/18 Ferrari 458, Nissan GTR Audi R8 nya BMW M4 är oxå bilar som kommer att kunna ha CUP 2 Film ifrån banan, film 2 så rattar jag själv och kvalitén på filmen o körningen är väl därefter http://m.youtube.com/watch?v=jATpbD9 http://m.youtube.com/watch?v=Akoaiji |
||||
Re:
Undrar det med. En indikation nedan?
Ser ju lovande ut ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Fick du någon känsla hur de beter sig jmfrt med gamla Cup (inte +)? Kan ju vara svårt om man sitter i annan bil på ny bana osv kan jag tänka mig. Om ni nu inte även fick köra gamla Cup samma dag? _________________ ![]() |
||||
Svårt att säga hur det beter sig mot cup org, men tanke på livslängd på det nya däcket IOM mönster djupet osv. Så skulle jag uppskatta -1,3-1,5 SEK på Mantorp vilket bör motsvara cup, men med en 50% ökning av livslängden. Inte fy skam skulle jag säga.
Den stora skillnaden körmässigt var känslan ur kurvan där cup+ gärna understryker medans cup2 bara greppade. Små proce ntuella skillnader i grepp vid acc alt broms är svårt att känna men på helvarvet gör det skillnad |
||||
Däcket är inte till salu än, utan lanseras jan 2014. De däcken jag körde var ett
Testdäck. Däcket är snabbare än cup+ samt cup N1, tryggare vid instyrning, bättre broms, bättre traction. |
||||
Re:
Kommer det att ersätta det vanliga MPSC? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Jag tror att vanliga "cup" kommer att finnas kvar, cup 2 är snarare ersättare till cup+
|
||||
Re:
Tack för infon! Jag antar att jag inte behöver be dig om att hålla oss uppdaterade,eller hur!?! ![]() _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
Då har man lite mer på benen ang priser om dimesionutbud.
Ett set till en 997 GT3 har gått ner i pris med ca 1000-1200:- !! Från att ha legat hos mig på 15 980 :- så kostar de numera ca 14 800:-, det är inte ofta leverantörerna sänker priset när ett nytt däck kommer. Det kommer bli en hyffsad åtgång så boka upp er på vad ni kommer att behöva maila mig på johan.berens@skanstullsdack.se |
||||
|
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 16651 besök totalt |