Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum frågor om häl och tå, dubbelkoppla. | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (29087 totalt) |
Jag skulle gärna vilja lära mig hål och tå och dubbelkoppla, har sett på några youtube filmer och har en del frågor.
dubbelkoppla. man börjar kurvan med inbromsning, sen växlar man ju ner genom att dubbelkoppla, i med friläga gasa i med lägre växel. när jag kört så bromsar jag ända till det är dags att axellerera eller hålla farten genom kurvan, jag trycker bara ner kopplingen en gång men ger gas så jag inte motorbromsar som som när man gör när man växlar upp så vill man ju ha en smidig växling utan hugg. är det "rätt" eller. jag vill gärna få ut bakarslet på saaben lite och balansera med gasen. häl och tå har jag inte alls greppat känner jag. men rent teoretiskt så antar jag att det är som en övergång medan inbromsningen och nedväxlingen? men det är lite konstigt tycker jag.... måste nog träna en hel del på detta känner jag. få in tänket lixom... _________________ Dennis Wiklund |
||||
jorde en snabb skiss på hur jag vill minnas att jag körde i kurvorna. lila och blå är de nya teknikerna, är det någon som skulle vilja sätta ut var i kurvan man antagligen använder sig av dessa.
_________________ Dennis Wiklund |
||||
Hade du en bild du tänkte ladda upp och visa i inlägget? _________________ Magnus Thomé |
||||
Häl-tå brukar man väl säga när man bromsar in i en kurva och ger lite stödgas med hälen för att få balans i bilen.
En del växlar även ner samtidigt och ger då en liten dutt med gasen för att varvtalsmatcha motorn. Jag har aldrig lyckats reda ut det där när jag kör, har fullt upp med att hålla rätt spår genom kurvan och hålla mig ur vägen för snabbare förare. Kanske att jag duttar till lite på gasen när jag växlar ner från 4an till 3an men då släpper jag också bromspedalen helt. Har helt enkelt för dålig koordination för att kunna göra allt samtidigt, men det är kul att köra ändå! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Ja har bara kört på bana med bil 1ggr och lika bra att hålla koll bakåt så man inte irriterar de som kör mycket fortare, de flesta vill säga. Fått mersmak så man vill ju börja öva in teknikerna på en gång så de sitter där när man börjar kunna köra vad bilen håller för. googlat och läst på, hittat de flesta svaren på nätet. en bra början blir nog att undersöka banan mer med bilen, vad går och vad går inte. är rädd att jag har alldeles för lätrt att växla ner för vill ha höga varv ur kurvorna inte sega på trean ifall jag behöver kraft att dra bilen rakt. _________________ Dennis Wiklund |
||||
kopierade banan och använde färger för att beskriva hur jag körde på någerlunda sätt, vet inte hur begripligt det blev. _________________ Dennis Wiklund |
||||
Olika bilar ger olika körteknik.
Min framtunga bil med stor snäll sugmotor funkar bra att köra på endast 3an och 4an på tex Kinnekulle. Det blir ett gott flyt i körningen och man kan koncentrera sig på spårval och bromspunkter. Har man en mer högvarvig motor och tätstegad låda så blir det en annan körteknik, då får man jobba mer med växelspaken och kanske även tå-hälbromsa ibland. EDIT: Jag har aldrig kört Mittsverigebanan, men det skulle vara kul att testa nån gång. Tyvärr är jag alldeles för sällan i de trakterna. Jag skulle nog ha kört ungefär så här: Där du har markerat "broms" med rött så skulle jag samtidigt växla ner till exempelvis 3an. Sen hålla jämn fart in mot apex och därefter acca ut ur kurvan. Alltså aldrig låta bilen bli "lös" mitt i kurvan med nertrampad koppling, jag vill ha växel i hela tiden genom kurvan. Ser ut att vara en ganska trevlig bana, det är lite höjdskillnader också va? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jag har aldrig riktigt lyckats riktigt bra med heel-toe i en standard bil. Oftast sitter pedalerna fel för det.
Heel-toe är en varvtals matchad nedväxling under inbromsning. Dvs fötterna måste göra tre saker samtidigt. Tanken är att du samtidigt ska bromsa och med gasen matcha varvtalet under nedväxlingen. I stort sätt samma teknik som en dubbelkopplings växling, men med broms samtidigt. Men som sagt kolla om det är fysiskt möjligt i din bil. Tryck ner bromspedalen och se om du kan nå gaspedalen lätt med samma fot. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||
Har suttit och testa, med bromsen nere så fär jag inte hälen på gasen för mittkonsollen, så funderar på att skippa den eller fixa banbil av en annan saab. _________________ Dennis Wiklund |
||||
Det här är "tå & häl" eller som det också kallas, att varvtalsmatcha: http://youtu.be/VsDKKKchAL0
Det är en självklarhet för alla som kör mc. För de som kör bana med framförallt bakhjulsdrivna bilar borde det vara det. Man gör det framförallt för att få jämna/mjuka nedväxlingar under inbromsning. Men det har fler fördelar. Tex så kan man bromsa längre in i böjen eftersom att bilen inte twitchar till vid varje nedväxling. Man bygger inte heller onödig värme i kopplingen vilket man annars gör när man inte använder bromsarna till att bromsa bilen utan tar till växellådan. Ayrton Senna i vita tubsockar, loafers och en NSX på Suzuka: http://youtu.be/96ekbvjyr0g Att klara av detta kan framstå som Jediriddarmässigt. I själva verket är det väldigt enkelt att lära sig. Jag hävdar att den intresserade kan lära sig det på 15min. Så testa, det behöver inte gå fort eller vara på bana. Av ohejdad vana gör jag det jämt, även i kökörning i stadstrafik och alltid vid lugna inbromsningar till rödljus. ------- Att dubbeltrampa är (för mig) något man gör med främst osynkade växellådor. Så m man har en +60 år gammal Scania-Vabis så kanske man måste göra det? Men på en modern bil behövs det inte. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Hälen på bromsen och tårna på gasen
Du ska ju snabbt över på gas Alternativt är om pedalerna sitter hyffsat tätt (gör bredare plattor) så kan du bromsa med hålfotsdelen och vinkla foten lite och gasa med utsidan av foten. Om du ändå ska bygga en ny banbil, köp en färdig lätt bil som det finns justa väghållningsgrejer till _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Jag gör det alltid, till jobbet - till verkstan etc. Det sitter om en vecka
Men, någon häl använder jag inte, jag har stortån på bromspedalen och högersidan av foten på gasen. De bilar jag provat där det inte varit så stort mellanrum har det gått att bromsa med tårna och gasa med hälen men bara på tävlingsbilar. En osynkad låda kanske man behöver dubbeltrampa i vanlig trafik, men på bana hade man sluppit att koppla alls _________________ Daniel Steiner |
||||
Först och främst krångla inte till det.
Kör och gör rätt först så har du många år på dig att krångla till det sedan. Testa alla trix på vintern och börja sedan testa på banan. Krävs ju lite för att det ska gå att åka fortare med alla trix istället för långsamt. Annars har jag en Golf GTi 16V att sälja dig. Perfekt banåkabil för lite pengar. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Håller med...lär dig att köra vettigt på banan först utan att krångla till det med en massa hokus pokus (du hade väll bara kört bana en gång) _________________ Mikael Ståhling |
||||
Jag är en glad nybörjare som dig, men ett het tips som vissa skriver här, gör hel too i maklig takt i trafiken först, så kommer de sitta bättre och bättre och till slut gör du de utan att tänka, sen ska de vell även vara rätt bil, vissa är svårare, andra inte, av någon anledning tycker jag att japanska bilar oftast har pedalerna mycket bättre placerad än andra, sen hjälper de nog till om man inte har båtar på fötterna också, själv har jag 42 på fötterna, hade man haft 46-48 ja då hade de nog varit avsevärt mycket krångligare
Men störst och först är vell att lära sig köra ordentligt Men kan ju vara kul att tor träna i trafik också. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
Jag kör gammalfornlämning och det är nästan ett måste att varvtalsmatcha vid nedväxling för att man inte ska missa! Fast jag har så tätt mellan pedalerna så jag behöver inte använda hälen, bara kliver på halva bromspedalen och vickar sidan av foten på gasen. Plätt lätt
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Hade en del problem att få till det på min Westfield, eftersom jag inte har speciellt breda fötter, och vrida ut hälen är bara att glömma, då det varken finns plats eller något att trampa på där nere. Så, jag gjorde så här:
Funkar hur smidigt som helst! Man kan bromsa som folk (behövs en del kraft utan servo, så bromsa med "stortån" är tungt), och sedan bara vrida ut och vinkla foten en aning för att blippa vid nedväxling. Kanske skulle sätta kameran där någon gång... Själv lite nyfiken på hur jag egentligen gör ute på banan. Det känns så enkelt och naturligt att jag inte ens tänker på det. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Har man tid att dubbeltrampa kopplingen på bana...så åker man för sakta eller bromsar för tidigt.
Och som sagt....på en modern bil är det inan problem att få i en lägre växel. När jag kör bilar med stora motorer och tröga växellådor, kan det behövas lite stöd-gas för att få i en lägre växel, men balansen för att få ut bakvagnen, sköter jag med kopplingspedalen under inbromsningen. Kör man framhjulsdrivet, måste det väl vara bättre att öva på vänsterbroms. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Min tanke också. Nu har jag inte kört bakhjulsdrivet med nämnvärd effekt på bana men det kan väl bli lite lurigt ifall man bara slänger i en lägre växel och hoppas på det bästa? Tänker att baken på bilen kan få för sig att sticka iväg eller så? På min framhjulsdrivna har jag inte märkt att det skulle vara några problem att bara växla ner under inbromsning. Finns viss risk för att man låser upp men det brukar abs:en ta hand om (jaja, jag har abs i banåkabilen) _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Ja det lugnar ner det lite, men jag tycker det mest beror på typ av koppling och växellåda, motorn spelar inte så stor roll förutom om den är väldigt långsam i uppvarvning. Växlar man ner med ofjädrad koppling och dogring så går det så fort så man får ha bra fäste och en rapp motor Regnar det så gör det mer nytta med lite häl för att hålla in bakändan. Men det kommer naturligt med farten skulle jag säga med. Det är inget att bry sig om förren man kör så fort så det kommer av sig själv. _________________ Daniel Steiner |
||||
Nybörjarsvängåkaforum frågor om häl och tå, dubbelkoppla. | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (29087 totalt) |