| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Racebilsmotor baktänder vid start
|
1712 besök totalt |
|
Ett märkligt problem har dykt upp på min nybyggda motor. Motorn är en Alfa Romeo Twincam (Nordmotor) med dubbla Dellorto 45:or och programmerbar 1-2-3-tändning, i samband med renoveringen ökades kompet till strax över 12:1. Under inkörningens gång har motorn börjat visa tendenser att vara svårstartad när den är varm. Den kräver betydligt fler varv på starten än den förra motorn och när den väl tänder får den ofta för sig att baktända och slå bakut. När den är kall fungerar det bättre men inte bra. Vi har provat de flesta varianter på minskad förtändning men det förändrar inte beteendet. Jag har frågat på alfaforumen men är nyfiken på vad alla kloka rejsianer kan bidra med! _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
|
Wastespark? Då tänder det ju i början av insugstakten (värre ju större duration du har).
Jag fick öka till 20 grader förtändning för att få till lite enklare starter med 305 graders duration. Men det poffar och bromständer ändå friskt. Med 10 grader var det svårstartat minst sagt. |
|
Jag har wastespark och -1 grad i tändning vid start, alltså efter tdc. Går jag över +5 gdr så hugger tändningen mot rotationsriktningen. Så var det med gamla startmotorn som var svagare och startmotorvarvtalet låg på 100/min. Nu är det runt 200/min och det funkar bra med -1 gdr fortfarande, jag har inte provat att sälla upp tändningen med det högre startvarvtalet men det borde gå att höja. Å andra sidan startar den suveränt med runt 0 gdr så jag kör med det. Kammen är tämligen vass. Hur som helst, ju lägre startvarvtal ju senare tändning.
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1712 besök totalt |