Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Racebilsmotor baktänder vid start
1712 besök totalt
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Ett märkligt problem har dykt upp på min nybyggda motor. Motorn är en Alfa Romeo Twincam (Nordmotor) med dubbla Dellorto 45:or och programmerbar 1-2-3-tändning, i samband med renoveringen ökades kompet till strax över 12:1.

Under inkörningens gång har motorn börjat visa tendenser att vara svårstartad när den är varm. Den kräver betydligt fler varv på starten än den förra motorn och när den väl tänder får den ofta för sig att baktända och slå bakut. När den är kall fungerar det bättre men inte bra.

Vi har provat de flesta varianter på minskad förtändning men det förändrar inte beteendet.

Jag har frågat på alfaforumen men är nyfiken på vad alla kloka rejsianer kan bidra med!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wastespark? Då tänder det ju i början av insugstakten (värre ju större duration du har).

Jag fick öka till 20 grader förtändning för att få till lite enklare starter med 305 graders duration. Men det poffar och bromständer ändå friskt.
Med 10 grader var det svårstartat minst sagt.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

i min värld så skulle de symptomen bero på konstigt fall från gasare till cylinder (tjurig vid kall) och värmeproblem bränsletillförsel (ex bränslerör för nära grenrör t.ex)/förgasare

Bromma
Här sen Feb 2003

Jag har wastespark och -1 grad i tändning vid start, alltså efter tdc. Går jag över +5 gdr så hugger tändningen mot rotationsriktningen. Så var det med gamla startmotorn som var svagare och startmotorvarvtalet låg på 100/min. Nu är det runt 200/min och det funkar bra med -1 gdr fortfarande, jag har inte provat att sälla upp tändningen med det högre startvarvtalet men det borde gå att höja. Å andra sidan startar den suveränt med runt 0 gdr så jag kör med det. Kammen är tämligen vass. Hur som helst, ju lägre startvarvtal ju senare tändning.
Göran

1712 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande