| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bränsletank, vad kan jag byta till?
|
3425 besök totalt |
|
Tja Min ban-GTV har under våren konverterats från förgasarmotor till insprutningsmotor (inkl allt runt motorn med std styrsystem, avgasrening och snart även tankavluftning via kolkanister). Problemet som återstår är bränsletank. Jag har konverterat min gamla GTV-tank med returledning genom att byta dess sugsnabel-luck (lucka på framsidan av tanken, sugsnabel för bränsle + givare till bränslenivå) till en lucka som har förpump och returledning av bränsle. Jag offrade alltså nivågivaren, vilket är OK på bana men inte direkt lyckat på gatan till/från bana. Tänk E4 + rusningstrafik och plötsligt bensinstopp... Alltså behöver jag lösa problemet med både bränsleretur och nivågivare. Jag har klurat och har några lösningsförslag men vet inte vad som är acceptablet från SBF och besiktning. 1. Byt till Alfa GTV6-tank (har återledning och nivågivare. Osäker på avluftningen. Tankarna är sällsynta och ofta rostskadade i anslutningen ut mot pumparna.) 2. Köpa en fuelcell (Dyrt, klurigt att anpassa till påfyllningshalsen?) 3. Låta nån svetsa upp en tank i alu. (Kommer passa perfekt, har troligen kontakter att lösa det. Vad säger SBF och bilprovningarna om det?) 4. Fixa en returanslutning i gamla tanken och använda gamla luckan med sugsnabel + nivågivare (Måste troligen borra i gamla bensintanken... Kräver troligen en extern förpump?) Så, vilken väg är minst problemfylld? Allt ovan gäller en tank på ca 30 liter, mer behöver jag inte. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Minst jobb har du med nr 4, att borra ett hål för returledning. Men varför skulle du behöva en extern förpump, sitter soppapumpen i motorutrymmet?
Tror inte bilprovningen skulle säga något om en svetsad aluminiumtank så länge den är tät och det är snyggt gjort. Fast det känns lite overkill att göra en helt ny tank bara för att du konverterar till insprutning. Om du borrar i den gamla, tänk på brandrisken!! _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
mitt minne säger at det blir problem med annan tank hos sbp... om det inte är reggat som ombyggt/amatörbyggt fordon. Tanken måste vara krocktestad från ungefär årsmodell 1970.
Men jag kan ha fel... therealpinto brukar hålla koll på sånt. Han är dessutom sfro-besiktningsman Kommer inte ihåg om han brukar vara på detta forumet. Annars brukar han skriva undr chassie på sävarturbo-forumet. tror han är moderator på zatzy-teknik också _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Det är inte självfall på bränslet ut från orginaltanken. Bensinpumpen sitter bak vid tanken.
Ja, exakt. Därav att jag drar mig för att modda befintlig tank.
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Re:
Jag fyllde min med vatten, sen kapade jag med vinkelslip. Gjorde en platta som på bilden och satte en ring på insidan. Fast det är klart lättare på en tank till en sjua då den är plan på utsidan.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
Alt. 1 eller 4 är det som bör ge minst bekymmer med regler (även om modifiering av tank också egentligen gör att man kan ifrågasätta krockprovet...).
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Tömmer man tanken, låter den lufta någon dag och sedan sköljer ur brukar det vara lugnt. Luktar man ner i tanken och det inte luktar märkbart, tänd en tändsticka och 'boffa' om det skule vara lite ångor kvar. Sedan kan du borra, svetsa bla bla utan att byta kalsonger. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
OK, tack för svaren! Det lutar åt att leta efter en GTV6-tank där allt är klart eller att modda orginaltanken för bränslereturen.
Svante: På din bild ser jag två slang-till-skottkoppling-grejor. Har du nåt bättre namn och förslag på var jag kan köpa såna? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Re:
Biltema http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nip _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
Re:
Lösningen blev en beg tank från en GTV6a, bara "resten" kvar att lösa då...
Bidragande orsak till tankbyte är att orginal tanken visat sig vara lite otät... Sen inbildar jag mig att tanken är bättre placerad inne mellan bakhjulen än längst ner & längst bak på förarsidan.
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3425 besök totalt |