Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
dimensionera bromssystem
1995 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
dimensionera bromssystem

i brist på bättre sysselsättningar har jag funderat lite på nya nav till bilen och kom då in på dimensionering av bromssystem (nya nav => andra möjligheter till nya skivor => andra möjligheter till nya ok). Jag vet att jag idag har betydligt mer bromsverkan fram än bak men hur kommer man fram till vad som borde fungera bra/ger ett balanserat resultat?

Om vi antar en viktfördelning på 55/45 (bak/fram), en hjulbas på 2373mm och ett CGH på kanske 500mm, hur avgör vi hur bromskraften ska fördelas mellan fram och bakaxel? Vi måste ju ha ett värde på retardationen och ställa upp en jämviktsekvation, men då måste man till att börja med ha ett rimligt värde på retardationen och det är väl där ett av de första felen finns i mina beräkningar.
När det ska uppdateras till fasta ok, flytande skivor och bromsvåg vill iaf jag gärna träffa någorlunda rätt med en gång och slippa laborera med olika huvudcylindrar, ok och skivor för att få fördelningen rätt (om det sen visar sig att man har underdimensionerat med avseende på värme eller slitage är en annan femma).

Och hur verifierar vi att det stämmer (alternativt inte stämmer) sen?

Kristoffersson Engineering
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Börja räkna med 1 g som retardation.

Guson

Göteborg
Här sen Nov 2002

Räkna i all ära men det finns betydligt enklare sätt som dessutom ger "facit":
1. Kolla på andra likadana bilar som kör vad dom har för bromsar
2. Prata med föraren ang. Hur han/hon upplever bromsarna och bedöm om han/hon har koll eller snackar strunt
3. Leta fler bilar att kolla... (Upprepa tills du inte hittar fler eller kämner dig nöjd)
4. Köp likadana eller motsvarande bromsar
5. Kör!

Om man vill så kan man ju räkna och se vad man kom fram till mha kalkyl och hur väl det korrelerade men man måste då tänka på att det man räknar fram måste gå att köpa, dvs bäst att kolla vilka skivstorlekar som finns tillgängligt först osv.

BMW 330i -05
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
MaZ: men de andra kör ju bara på bonnmek ("titta, det går att få dit de här oken och de här skivorna! och det funkar!"), alternativt original och tycker att det funkar skitbra (på gatan).

Var ute efter jobbet och loggade lite med racechrono, måste ju kolla hur jag ligger till. Placerade telefonen så att den inte skulle glida iväg framåt och så plant som möjligt med skärmen uppåt. Vid inbromsning noterade den 1G längs X-axeln men samtidigt gick Z-axeln (vinkelrät mot skärmen) från 1G till 0,8G. Något måste ju ha lutat, eller hur? Vet att bilen niger, men så mycket? För mina egna jämförelsers skull kan jag räkna det som 1G och slippa räkna om, men för att kunna jämföra med andra kanske det vore bra att räkna om så vi får bort lutningen? Och då hamnar vi på 0,9G, eller tänker jag galet?

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Som referens kan jag säga att vid SFRO-besiktningarnas bromsprov är det 0,7-0,8 G som är gränsvärde och dit når man med diagonaldäck och trumbromsar om allt bara fungerar. Så att dimensionera rejsbromsar efter 1G är inte att ta i, snarare är det lite konservativt skulle jag tycka.

MaZ tips är ett bra tips om man vill komma igång och köra ganska snart. :-)

Gustaf

Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

bara en sak angående det uppmätta värdet längs z-axeln som visade sig vara 0.8g vid inbromsningen.

det beror nog inte på att bilen lutar vad det nu blir, i runda slängar 40 grader, utan snarare att bilen lutar en aning, och att vid inbromsningen bidrar accelerationen i bilens riktning till viss del i höjdled till z-axeln då bilen lutar liiite frammåt. om du förstår vad jag menar. 0.8 längs z-axeln är nog inget att oroa sig för, det beror på en aning pitch i kombination med 1g acceleration i x-led.
hur menar du när du hamnar på 0.9g?

som kuriosa så kan jag nämna att en renault megane cab 07-08 (eller något dylikt) bromsar 100-0 på runt 37 meter (om jag minns rätt). det är över 1G bromskraft om jag inte räknar fel

MVH Henke

Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Ang 0,9 var det en tankevurpa, det är j pythagoras sats som gäller, alltså låg jag strax över 1G. Frambromsarna står enligt min beräkning för mer än 70% av bromsfördelningen men det lär jag räkna på igen. Större skivor bak med ok som har något mindre kolvar ser ut att bli hyfsat rätt, sen är det däck och cgh som måste pillas med.

Alltså, det som stör mig lite är att om jag räknar på 1G får jag en fördelning av bromskraften som riskerar att ge en låsning av bakhjulen om jag kommer upp i 1.2G (nuvarande bromskraftsfördelning motsvarar, om jag minns rätt, istället 1.5G vilket resulterar i låsta framhjul och 1.0G) Men man kanske får räkna med lite trial-and-error (blir det för mycket broms bak kan man alltid lägga in en strypning eller så kanske bromsvågen ger tillräcklig justering för att rätta till det)?

Har bett mina märkeskollegor att göra samma mätning som jag har gjort, förhoppningsvis ger det något att gå på.

edit: nu har jag tänkt och räknat fel igen. Glidok m 48mm kolv på 247mm skivor bak och glidok m 54mm kolv på 305mm skiva fram, det blir någonstans 60-62% fram och 38-40% bak, eller hur?

Citera
Skruva banåkabil
dimensionera bromssystem
1995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande