Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (52192 totalt) |
Re:
ja inte hade dom klarat SBF:s bullerkrav, bara att fetglömma ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Då var 4 dagar på den vackraste banan bakom oss!
Torsdag & Fredag som instruktör på FörenadeBils kunddagar med massor av varv i kundbilar & demobilar. Kul att kunna hjälpa till ![]() Inga krokna bromsskivor denna gång Sjöström, bromsmarodören har lugnat sig. Dock ett par varv i en svart ordentligt överladdad 1M med lite för mycket "lagg" men ![]() Lördagen började med tre kval tillsammans med Porsche och klass modifierad åkte med slicks bilar för att få en så jämn fördelning till antalet i kvalen. Nästan 30 bilar på korta Knutan gjorde det nästan omöjligt att få fritt. Först ut tänkte jag, svalare och mindre trafik var planen. Den spack. ![]() De svansmotoriserade monstren tillbringade halva kvaltiden till att värma bromsar och däck, då ville jag åka fort. Andra halvan var jag mest i vägen för dem. Fick ingen bra tid ![]() Däcken började ge upp och ny plan var att hoppa över kval 2 för att satsa på kval 3 då det eventuellt fanns bättre plats på banan, plus att jag sparade lite däck. Så gjorde jag, men planen sprack. Det blev varmt ganska fort och jag fick inte till det helt enkelt. 1:08.267 är inget att skryta med ![]() Samson lyckades med 1:08.140 så det var bara att gratulera ![]() ![]() Deltävling 7 närmade sig och Johan i pole på vänster och jag på höger. Framför oss hade vi Severinsson som närmst special bil. Eftersom Johan hade bra tider så kände jag pressen att komma förbi och få häng på "Specialarna" och få lite lucka. Min bil & jag gillar de första 5 varven, det brukar gå fort då ![]() Starten gick och jag kom iväg bra, lyckades klämma mig mellan Johan och Severinsson och bromsa tre i bredd. Lite kontakt mellan mig & Johan vid inbromsning, men inget allvarligt. I utgången dock så hade inte Severinsson vett att hålla sitt spår utan styrde gladeligen sin flerfärgade M3 raket in i min dörr ![]() ![]() Nåväl, jag kom iväg och lyckades med planen att rycka. Varven gick bra och i mål kom jag med skysst marginal till John Bergström som blev 2:a. Tyvärr tvingades Johan bryta ![]() Fria träningen på söndagen hoppade jag över utan tog en välbehövlig sovmorgon med familjen istället. Däcken var nästan slut efter lördagen minst sagt varma race så jag fick sortera ut de två bästa jag hade hemma och åka till GT Däck i Kävlinge på förmiddagen för att kränga två bättre begagnade däck. På med dem och ut till start! John var på innern och frågan är om det inte är lite knas att ha pole på vänstersidan på Knutstorp ![]() Starten gick och jag lyckades bromsa förbi John, knipa innerspåret och hänga på specialarna. Lite svalare och aningen bättre däck gjorde sitt, jag fick till klassens bästa varvtid med 1:07.758. Inte super bra, men i alla fall bättre än kvalet ![]() Jag ryckte, fick lucka och lyckades åka jämna och hyfsat snabba tider in i mål. Gick i mål som etta, 12 sek före John. Summerat många roliga dagar på Knutan, bilen känns kanon och behöver nu bara bättre däck inför finalen på Gelleråsen i September. Film från deltävling 8 kommer. Deltävling 7 blev tyvärr inte filmad pga teknik strul ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Jepp, det är kasst att ha pole på utsidan. Det kanske hade varit en fördel att starta på rena sidan om man har stående start men inte med rullande som vi har.
Tight och fint genom första kurvan och synd att du kom förbi redan där. Om inte hade du kanske få kämpa lite för en gångs skull... ![]() Nåväl, stort grattis till din fina svit! Surt att behöva laga plåt, bara. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Då sitter man här med en öl i var hand och hade bestämt sig för att sälja bilen efter finalen, köpa en gatbil och försöka köra om Måns & Sjöström..... -istället för att tävla
![]() Säsongen har gått bra och jag har redan vunnit klass modifierad vilket känns ![]() ![]() Leder serien med endast 1 poäng och skall jag ta hem denna pokal till Skåne igen så är det full pott som gäller i finalen ![]() ![]() 2014.... ![]() Den kära compakten har vunnit BMW Cup och både klass standard och modifierad, varför inte ta steget till pojkarna med hår på bröstet i klass special? Jag kan inte mer än att göra bort mig och komma sist... ![]() Bilen är fri från barnsjukdomar, har inte brutet ett lopp sedan jag byggde bilen 2009. Lite större bromsar fram, mindre justeringar på väghållningen och byta motor. I princip allt annat kan vara som det är ![]() S65 är drömmen och den maskinen är förhållandevis billig jfm vilken enorm effekt den kan spotta ut i standardskick och bra mappning ![]() ![]() Dock krävs det grövre doningar i drivlinan då det är gött med mos. S54 är en rimlig start. En sådan i bra skick passar dessutom rakt ner i hålet och jag kan behålla rubbet runt om kring inkl ECU. Ligger någon på en S54 så hojta. Finns billiga i Tyskland, men jag kan tänka mig en i sämre skick då den ändå skall renoveras ala min M54B30. Tips motages också hur jag skall sälja in denna briljanta ide till min fru som fortfarande tror jag skall sälja bilen ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Dt vore väl fränt att sikta på att vinna alla klasser med sama bil. Det har väl inte gjorts tidigare?
Men fighten mot Maria blir nog väl så tuff att vinna... ![]() Även om S65 vore svincoolt tror jag mer på S54. Med tanke på jobb och familj är det smidigt att "bara" byta motor jämfört med allt annat som måste bytas och förstärkas för att överleva V8ans massiva vrid och effekt. Byter du till Special får jag göra samma sak med E30n. ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
Helt rätt Patrik och ovanstående citat borde utgöra en skaplig sporre. E30 med S54 i Special. Även om inte e30n skulle vinna tror jag den blir underhållande att köra. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
Vinna alla klasser med samma bil vore fränt, men en regäl utmaning då det finns många duktiga förare och inte minst sjukt fina byggen. Frågan är vilket som tar längst tid, köra ifrån Håkan eller muta frun ![]() Louice och Maria pratade om vår knasiga böjelse förra helgen och jag tror de var överens om att det var bra för oss ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Its a deal Johan!! ![]() ![]() Markus, jag tror att E30/S54 är ett bra koncept faktiskt. 1050kg startklar med 370hk ![]() Johan skall bara byta bakdämparna så kan han ladda fullt innan apex han med. Det finns ett påbörjat E30/S65 projekt norröver med en vass förare som kan bli intressant ![]() E30:n har ju den stora fördelen av att vara flera hundra kilo lättare än tex E9X och även E46, behöver inte ladda på med värsta maskinen då! _________________ Patrik Skoog |
||||
Tror också det skulle bli bra. Detta är en av idéerna jag hade för min/din gamla bil men som aldrig blev av.
Gud va ja hoppas att detta inte bara är ölprat! ![]() (och då menar ja förstås även compacten!!) _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
Re:
![]() Är utan öl nu och tanken sitter kvar ![]() ![]() Skall klura på detta ett tag, det kostar en del också att fixa till en S54 så jag blir nöjd... ![]() Samson kanske hjälper mig att polera växellåda och motorfästen som vanligt? ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Hmm, jag har också blivit svårt taggad av tanken... ![]() För min del bygger jag inte om bilen innan huset och nya garaget är klart men till 2015 kanske... ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (52192 totalt) |