Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5202 besök totalt |
Trimma BMW-V8
Hade ett intressant samtal med en kompis igår. Han har ingen räserbil i år, vilket gett honom aldeles för mycket tid att fundera. För nu har han, och en annan raceråkare här i stan i samma situation börjat snacka om att bygga en dundermotor och sätta in i något lämpligt (fråga mig inte vad, för det här är killarna som började funderade över Ultima för nästan 10 år sen. Idèn bestod av att hitta en modern, lätt V8 med liten slaglängd, och sedan trimma den så mycket det går med konventionell teknik (ingen repirator här inte...). Man har nu kommit så långt i katalogbläddrandet att BMW:s 3-liters V8 ligger bra till. Han snackade om 66mm i slag, vilket ju lät lovande. Min enkla fråga är: Vilka blir fallgroparna, och finns det någon här som redan fallit i dem? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re: Trimma BMW-V8
Tips kan väl vara att prata med Ravila gänget... dom har ju lite koll på V8an.... (men är inte den på 4 eller 4,4 liter? eller finns det en 3 liters med ??) |
||
Jå det finns en liten v8:a i 530 av vissa års modeller.
Kolla på www.autopower.se där kanske ni kan få mer hjälp angående BMW motorerna ![]() _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||
Den största? nackdelen är väl att det är hydrauliska tryckare i dem, ska man ta ut mkt effekt ur en 3 l sugmotor så får man varva en hel del...men dom går ju såklart att bygga om, är lite pyssel bara
![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
84x67.6 enl. www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.htm
Så 25 m/s i genomsnittsfart för kolven betyder alltså 11 000 rpm i en sån motor. Tja, är den lika effktiv som en F1:a så skall man alltså kunna kräma ur ca 500 hk utan att borra. Men det blir skapliga kolvaccelerationer. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Bästa "liten" V8 = Maserati 4200 GT. Motortyp F136, 92x80 mm, 400 hkr/7000 rpm & 451 Nm/4000 rpm. Max varv 7500 rpm. Utrustad med torrsump original. I Trofeo utförade med öppet avgassystem och 42,7 mm restriktor på insuget ger den 430 hkr. Den låter fint också.
![]() ///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||
Anders: Nu snackar vi
![]() Thomas: Kul alternativ, men går en sådan att lösa, ens för pengar? Ingen som vet om någon galen tysk som gjort något liknande, galet, experiment? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Det beror nog på motor och hur mycket man modifierar, men möjligt är det säkert. De flesta motorer i det snabbare skiktet brukar ligga på kolvhastigheter(genomsnittliga) på 25-26 m/s, från extrema saker typ F1 till mer standardbilar typ M3, så därför antar jag att det ligger någon praktisk gräns därikring som är svår att överstiga. Varför vet jag inte riktigt? Sedan gäller det "bara" att lyckas fylla cylindrarna samt få den att hålla ihop. Med rätt komponenter borde väl det senare gå, om blocket är tillräckligt kraftgt. Kan i och för sig förstärka det också. Sedan är ju frågan hur körbar motorn blir... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Maserati motorn går att köpa begagnad för runt 100 tusen. Fördelen är att den är "färdig för race" från fabrik om man nöjer sig med "bara" 7500 varv. Man kan fixa ett nytt insug så blir det några hästar till. En BMW V8 måste man bygga om rätt så mycket när man trimmar om man vill bygga om från hydrauliska till mekaniska ventiltryckare, andra kamaxlar (22000.- för 4 st), högre kompression, VANOS o.s.v. Annars, en Cosworth DFV eller varför inte en Ford 4,6 32v men den har väl också hydrauliska ventiltryckare? En motor som har vissa delar gemensamt med Maserati 4200 GT är Ferrari 360 Modena V8 är 3586 cc (85x79 mm) och varvar 9000.
Kolvhastighet är inget man funderar på till vardags men jag tror det har att göra med att kolven rör sig olika snabbt beroende på var någonstans den befinner sig i cylindern ![]() ///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||
En BMW V8:a kan man ju tydligen få för 3500-5000:-
![]() http://www.autopower.se/powerborsen/ http://www.autopower.se/powerborsen/ http://www2.blocket.se/view/2634259. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5202 besök totalt |