Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Trasigt Michelin pilot super sport.
3506 besök totalt
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Tänkte kolla här om de finns nån med teorier ang en skada på ett Mpss 265/30-19.
Däcket är tillverkat 1712 och gick ca 50-100mil gata förra året och förvarades sen i källare
tills i sommar då det gått ca 500-600mil och 3 lugna bandagar. Vet inte när skadan uppkommit Men upptäcktes i helgen. Har kört med ca 3bars däckstryck runt om. Och vad jag vet inte i närheten av några glasflaskor eller dylikt. Sprickan fortsätter en bit in under den hela "dubben" brevid på sidan.

Askersund
Här sen Apr 2010

Har liknande skador på mina, använda på banan vid ett tillfälle men skadan har blivit i år då bilen enbart rullat på vanlig väg med dom däcken.
Ingen aning om vad det kan bero på, har heller inte orkat pratat med min däckgubbe om reklamation men kanske något man skulle göra?

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Gatdäck brukar väl kunna se ut så vid lite för långa stint på bandagar!? = överhettning

JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Köpte michelin då jag trodde dom skulle palla lite sportigare körning. Har inte direkt plågat däcket utan relativt lugn bankörning och på ett bakdäck dessutom. Trodde framdäcken skulle ge sig långt innan. Hade inte brytt mig det minsta om man kört med linglong eller dylikt men trodde lite mer om Michelins sportigare gatdäck. Vid vilken temperatur blir ett gatdäck överhettat? Har kollat lite iofs med en IR termometer men har som max legat på 61-62Grader på ytan.

Östhammar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Prata med våran däckshandlare igår och han sa att det måste va fel i tillverkningen och att han skulle försöka reklamera dom till michelin och om inte det gick hem skulle jag få köpa 2 nya till inköpspris.
Så vi får väll avvakta o se vad som händer. Svensson kanske dax för dig o göra samma sak.

Stockholm
Här sen Apr 2003

3 bar är väl lite mycket va? Det där däcket ligger ju närmare ett cup däck än gatdäck på bana så du borde nog körs på max 2,5 varmt, snarare 2,3. Vad säger michelins rekommendstioner för bana med dessa däck?

3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008

Askersund
Här sen Apr 2010

Re:

JimmyE skrev:
Prata med våran däckshandlare igår och han sa att det måste va fel i tillverkningen och att han skulle försöka reklamera dom till michelin och om inte det gick hem skulle jag få köpa 2 nya till inköpspris.
Så vi får väll avvakta o se vad som händer. Svensson kanske dax för dig o göra samma sak.

Känns lite snålt att försöka reklamera några däck som det e mindre än 2mm kanske men kanske gör ett försök ändå, däckgubben håller ju till inne på samma industriområde som bilen min
Tack för tipset!

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
JimmyE
Östhammar
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack så hemskt mkt Thomas o Janne där fans det ju mkt matnyttig info men tror du man ska gå ända ner till cupdäckets däckstryck? Pratade lite med Alec på gotlandring förra helgen o han tyckte också jag skulle pröva sänka trycket endel. Får testa det till nästa bansväng o se hur det känns. Eller ska man köra så lågt även på gata? Jadu Svensson det kanske kan vara i klenaste laget med mönster kvar men alltid värt ett försök. Om inte annat kanske du får gopris på nästa uppsättning. Tack än en gång för infon man lär sig nå nytt varje dag

3506 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande