| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Läckande AN-kopplingar?
|
1 besök senaste veckan (2279 totalt) |
|
Läckande AN-kopplingar?
Har 2st kopplingar liknande denna där jag kan se olje dropp här. Är det vanligt att de börjar läcka efter ha blivit skruvade ett antal gånger? Aldrig tittat på en ny koppling men är det meningen att de ska kunna rör sig lite i just denna skarv eller hur man ska förklara det. Vad är det lilla hålet i muttern (till höger om pilen) till för?
_________________ Dan End |
||
|
Kopplingen på bilden är svivlande, dvs slanginfästningen kan rotera på kopplingen för att man inte ska få konstiga böjningar i slangen.
I "hålet" sitter ett låsstift för att inte hylsan ska trilla loss. Mellan muttern och röret sitter antagligen någon form av nylonfoder/tätning och sen låser stiftet muttern mot röret. Läckage kan säkert förekomma där beroende på kvalitet på kopplingen. |
||
|
Re: Läckande AN-kopplingar?
Hålet är till för en sprint (cylindrisk pinne) som är där för att hålla fast muttern på kopplingen. Dvs skulle sprinten inte var där skulle muttern ramla loss "bakåt" mot rörböjen. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||
|
Det borde finnas galvat också tycker jag. De stora grabbarna kör ju aluhistorier tror jag, men snäppet under borde som sagt vara galvat.
Rostfritt är tungt och hör möjligtvis hemma på båtar, inte bilar.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Läckande AN-kopplingar?
|
1 besök senaste veckan (2279 totalt) |