Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Corvette C5 Z06 som trackday bil?
5481 besök totalt
cmon
Kalmar
Här sen Jul 2012
Inlägg: 12


Trådstartare
Corvette C5 Z06 som trackday bil?

Tjena!

har märkt att C5 Z06:an gått ner bra i pris på blocket. Vad är era erfarnheter om denna som en trackday bil? Det som min tanke är att förhoppningsvis det ska räcka med nya bättre belägg och däck. Behövs mer? Hur stor skillnad är det egentligen på en vanlig C5:a och Z06:an?
Vad har ni för erfarenheter ang hållbarhet på allt som slits när dels en bil börjar bli lite äldre och gått lite längre samt ska nyttjas på bana?

_________________
Simon Karlsson
Corvette C5 Z06 -02 480 hk.
Superstage 1.27,69
Mantorp 1.32,57
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re: Corvette C5 Z06 som trackday bil?

cmon skrev:
Tjena!

har märkt att C5 Z06:an gått ner bra i pris på blocket. Vad är era erfarnheter om denna som en trackday bil? Det som min tanke är att förhoppningsvis det ska räcka med nya bättre belägg och däck. Behövs mer? Hur stor skillnad är det egentligen på en vanlig C5:a och Z06:an?
Vad har ni för erfarenheter ang hållbarhet på allt som slits när dels en bil börjar bli lite äldre och gått lite längre samt ska nyttjas på bana?


C5 Z06 är en bra trackdaybil . Vi är ett gäng som kör Roadsport med C5:or i olika varianter och modsen är i sammanhanget mycket moderata.
I standard utförande är det tydlig skillnad mellan C5 och C5 Z06, bla motoreffekt, utväxling, vikt, chassie osv.
Bygg smart (enligt reglemente) så kan du gå vidare och skåda ljuset (dvs tävlande) utan att behöva bygga tillbaka och ändå ha en bil till glasskiosken.

Det som specifikt behövs göras på C5 och C5Z06 är att förbättra och säkerställa kylning av motorn.
Oljetempen sticker iväg efter några varv om man ligger på. Det många gjort är att uppgradera med extra oljekyl och oftast också bättre vattenkyl. Sedan finns det andra bra åtgärder för att bygga bort mindre akuta problem som man kan stöta på under resans gång (tex bromskylning)

Finns mycket att läsa i CCS forum om du inte redan hittat info. http://www.clubcorvette.se/forum/index.php

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585



Hur är det med kylning av lådan? I open road racing var det mer eller mindre standard att ha extra kylning även där.

_________________
Anders Hansson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



Jag gjorde en del efterforskningar i just detta ämne för ett par år sedan och det är ganska mycket som skiljer mot en vanlig C5:a (till Z06:ans fördel). 02-04 är väl årsmodellerna man ska satsa på, -01 har "bara" 385 hp och den motorn har mer gemensamt med den vanliga LS1:an till skillnad från 02-04 som har 405 hp.

Sedan finns det ju hur mycket eftermarknadsgodis som helst till Corvette men belägg och däck är nog allt som behövs till en början.

En fördel med C5 Z06 är att alla är USA-sålda från början, så man kan alltid kolla bilens amerikanska historik med Carfax. Visst kan en bil ha "rent" Carfax men ändå vara krockad osv men har den "salvage title" eller liknande så vet man ju i alla fall det.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

sweanders skrev:
Hur är det med kylning av lådan? I open road racing var det mer eller mindre standard att ha extra kylning även där.


Vi kör korta pass men det är främst diffen som blir varm och isåfall behöver kylning.
Dock i de förekommade fall diffen flugit i bitar så är det pga kopplingsuppsläpp vid nedväxling till typ 2:an och motorbromsning eller vid dragracing

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10585



Re:

Magnus Bengtsson skrev:
sweanders skrev:
Hur är det med kylning av lådan? I open road racing var det mer eller mindre standard att ha extra kylning även där.


Vi kör korta pass men det är främst diffen som blir varm och isåfall behöver kylning.
Dock i de förekommade fall diffen flugit i bitar så är det pga kopplingsuppsläpp vid nedväxling till typ 2:an och motorbromsning eller vid dragracing


Det stämmer säkert att det är diffen, många som hade lärt sig den hårda vägen i ganska hög fart inom ORR.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Victor. skrev:
Jag gjorde en del efterforskningar i just detta ämne för ett par år sedan och det är ganska mycket som skiljer mot en vanlig C5:a (till Z06:ans fördel). 02-04 är väl årsmodellerna man ska satsa på, -01 har "bara" 385 hp och den motorn har mer gemensamt med den vanliga LS1:an till skillnad från 02-04 som har 405 hp.

Sedan finns det ju hur mycket eftermarknadsgodis som helst till Corvette men belägg och däck är nog allt som behövs till en början.

En fördel med C5 Z06 är att alla är USA-sålda från början, så man kan alltid kolla bilens amerikanska historik med Carfax. Visst kan en bil ha "rent" Carfax men ändå vara krockad osv men har den "salvage title" eller liknande så vet man ju i alla fall det.


Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Kan tillägga att om man avser att ha en C5Z06 som banbil så kan import vara ett bra alternativ som ger mycket pengar över för mods jämfört med att köpa begagnad i Sverige.
Tipset är då att kontakta http://www.tradetechsweden.se/

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4093



Re:

Magnus Bengtsson skrev:

Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

Hej Magnus.

Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06?
Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1885



Re:

Daniel Engström skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

Hej Magnus.

Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06?
Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam.

Effekten är det mest uppenbara (345 hk istället för 405/410 hk).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4093



Re:

Victor. skrev:
Daniel Engström skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

Hej Magnus.

Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06?
Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam.

Effekten är det mest uppenbara (345 hk istället för 405/410 hk).

Ja, det förstår jag också.
Jag tänkte mera på om det är försvårande försäkringsmässigt eller om man vill köra lite racing. (Ungefär som att vissa 2+2 sittsiga bilar ibland är reggade för 1 passagerare, och ibland för 3 passagerare.)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

Daniel Engström skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

Hej Magnus.

Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06?
Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam.


C5 FRC?
Full Racing Car?! thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Daniel Engström skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

Hej Magnus.

Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06?
Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam.



För det första så bilen felreggad vilket påverkar värdet, registreringsuppgifter innehåller fel, tex fel effekt, undantag kan saknas osv. C5 är europa/svensksåld modell, skall ha reflexer på bakändan osv

Blir som att regga en BMW M3 som en 318, försök sälja den som en M3:a sen

En forumsida är www.corvetteforum. com men det finns fler..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

TPR skrev:
Daniel Engström skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända
MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or!

Hej Magnus.

Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06?
Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam.


C5 FRC?
Full Racing Car?! thumbs up


Fixed Roof Coupé

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Fixed Roof Coupé


Aha, är det den med kort ruta och baklucka?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

TPR skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fixed Roof Coupé


Aha, är det den med kort ruta och baklucka?


Japp och inga avtagbara tak, då är det en C5 FRC eller C5 Z06 kaross (som har samma sidoprofil som C5 cab i uppfällt läge).

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Corvette C5 Z06 som trackday bil?
5481 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande