Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5481 besök totalt |
Corvette C5 Z06 som trackday bil?
Tjena! har märkt att C5 Z06:an gått ner bra i pris på blocket. Vad är era erfarnheter om denna som en trackday bil? Det som min tanke är att förhoppningsvis det ska räcka med nya bättre belägg och däck. Behövs mer? Hur stor skillnad är det egentligen på en vanlig C5:a och Z06:an? Vad har ni för erfarenheter ang hållbarhet på allt som slits när dels en bil börjar bli lite äldre och gått lite längre samt ska nyttjas på bana? _________________ Simon Karlsson Corvette C5 Z06 -02 480 hk. Superstage 1.27,69 Mantorp 1.32,57 |
||||||
Re: Corvette C5 Z06 som trackday bil?
C5 Z06 är en bra trackdaybil . Vi är ett gäng som kör Roadsport med C5:or i olika varianter och modsen är i sammanhanget mycket moderata. I standard utförande är det tydlig skillnad mellan C5 och C5 Z06, bla motoreffekt, utväxling, vikt, chassie osv. Bygg smart (enligt reglemente) så kan du gå vidare och skåda ljuset (dvs tävlande) utan att behöva bygga tillbaka och ändå ha en bil till glasskiosken. ![]() Det som specifikt behövs göras på C5 och C5Z06 är att förbättra och säkerställa kylning av motorn. Oljetempen sticker iväg efter några varv om man ligger på. Det många gjort är att uppgradera med extra oljekyl och oftast också bättre vattenkyl. Sedan finns det andra bra åtgärder för att bygga bort mindre akuta problem som man kan stöta på under resans gång (tex bromskylning) Finns mycket att läsa i CCS forum om du inte redan hittat info. http://www.clubcorvette.se/forum/ind |
||||||
Jag gjorde en del efterforskningar i just detta ämne för ett par år sedan och det är ganska mycket som skiljer mot en vanlig C5:a (till Z06:ans fördel). 02-04 är väl årsmodellerna man ska satsa på, -01 har "bara" 385 hp och den motorn har mer gemensamt med den vanliga LS1:an till skillnad från 02-04 som har 405 hp.
Sedan finns det ju hur mycket eftermarknadsgodis som helst till Corvette men belägg och däck är nog allt som behövs till en början. En fördel med C5 Z06 är att alla är USA-sålda från början, så man kan alltid kolla bilens amerikanska historik med Carfax. Visst kan en bil ha "rent" Carfax men ändå vara krockad osv men har den "salvage title" eller liknande så vet man ju i alla fall det. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Re:
Vi kör korta pass men det är främst diffen som blir varm och isåfall behöver kylning. Dock i de förekommade fall diffen flugit i bitar så är det pga kopplingsuppsläpp vid nedväxling till typ 2:an och motorbromsning eller vid dragracing |
||||||
Re:
Det stämmer säkert att det är diffen, många som hade lärt sig den hårda vägen i ganska hög fart inom ORR. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Inte bara USA sålda, såldes aldrig i Europa= inte helbilsgodkända ![]() MEN man måste kolla så att bilen är registrerad som C5Z06, finns importfirmor som reggade dem som vanliga C5:or! |
||||||
Kan tillägga att om man avser att ha en C5Z06 som banbil så kan import vara ett bra alternativ som ger mycket pengar över för mods jämfört med att köpa begagnad i Sverige.
Tipset är då att kontakta http://www.tradetechsweden.se/ |
||||||
Re:
Hej Magnus. Vad är skillnaden mellan att bilen är reggad som vanlig C5:a eller C5Z06? Jag har nyligen börjat snegala lite på C5 FRC. Har du några bra länkar att titta på, både tekniskt och bilar till salu (i USA) så är jag tacksam. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Re:
Effekten är det mest uppenbara (345 hk istället för 405/410 hk). _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Re:
Ja, det förstår jag också. Jag tänkte mera på om det är försvårande försäkringsmässigt eller om man vill köra lite racing. (Ungefär som att vissa 2+2 sittsiga bilar ibland är reggade för 1 passagerare, och ibland för 3 passagerare.) _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Re:
C5 FRC? ![]() Full Racing Car?! ![]() ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
För det första så bilen felreggad vilket påverkar värdet, registreringsuppgifter innehåller fel, tex fel effekt, undantag kan saknas osv. C5 är europa/svensksåld modell, skall ha reflexer på bakändan osv Blir som att regga en BMW M3 som en 318, försök sälja den som en M3:a sen ![]() En forumsida är www.corvetteforum. com men det finns fler.. |
||||||
Re:
Fixed Roof Coupé ![]() |
||||||
Re:
Japp och inga avtagbara tak, då är det en C5 FRC eller C5 Z06 kaross (som har samma sidoprofil som C5 cab i uppfällt läge). |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5481 besök totalt |