Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7141 besök totalt |
Ja vi vet väl bättre i Sverige än i andra länder där det inte har så mkt erfarenhet av raccing, som Tyskland t ex. ![]() |
||||||
Jag tänker mest på när det smäller, inte själva körandet... e=mc^2? ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Den bortförklaringen var rätt lam. |
||||||
Nej......inte raca med för tung hjälm.
Jag körde av på Falkenberg, på väg ut på rakan........åkte i gräset....mycket halt....vågade inte röra ratten. I gräset hade man grävt ner en kapeloch det hade blivit en "ås" som var 5- 10 cm hög. Jag trodde jag skulle slå ihjäl mej.......och jävligt ont i nacken _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Som jag skrev innan, jag vet inte varför jag argumenterar med dig, du är fri att åka med MC-hjälm, Integralhjälm för racing eller mopedhjälm när du åker banträffar, men enligt SBF reglemente så får du inte deltaga i en nationell tävling med annat än öppen hjälm som väger max 800g (utan intercom, 950g med intercom) - Ville bara få det klargjort så att ingen springer och köper en dyr hjälm nu och sen får köpa ytterliggare en när de kommer på att de vill tävla. ![]() Du får ta upp det med SBF om du vill ha en förändring, vi lär inte komma fram till något här iaf. Du kommer dock inte vara den förste som ställer sig frågande till deras reglemente...... ![]() Edit: Inlägget är garanterat fritt från humor och ironi, det verkade inte gå hem... ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Det är klart att man skall eftersträva en lätt hjälm men en integral ger mkt bättre skydd så det kan vara väl värt den extra vikten. Tydligen finns det rätt många utanför Sverige som håller med mig. |
||||||
Jag skulle oxo föredra en intergral hjäm i alla lägen. Sen finns ju alltid gym och du kan träna upp nackmusklerna så de utan problem klarar de där extra 100 gramen. Nån som vet hur man tränar nackmuskler förresten. Jobbigt att sverige alltid ska ha sina engna regler.
_________________ Thomas Tegbäck |
||||||
Du vet mkt väl att jag inte ifrågasätter vad som gäller utan jag ifrågasätter om de är bra och du uttrycker dig som du tycker reglerna är bra. |
||||||
Då missuppfattade du nog mig, jag tycker att det borde stå den utövande fritt att välja hjälm utifrån viktreglerna. Jag har ropat hejvilt på AL här, men han verkar inte dyka upp. Han har lite djupare kunskap i ämnet då han arbete för Peltor innan studierna tog vid.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Näsan går att fixa........då kan man ju få en snyggara på köpet.
Tänder finns att köpa hos den lokale tandläkaren. Men en skadad nacke..........det måste man nog ha upplevt för att fatta vad det innebär........... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag har haft en dålig nack sedan jag, som överaktivt barn, testade min nya skidhjälm omt en postlåda som stod på andra sidan väden........ganska lånd sats alltså...........
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
OK, då är vi i princip överens även om jag tycker viktreglerna är väl snåla. om vi jämför vår körning med F1 så tränar de förvisso nacken men eftersom smällen sker i betydligt högre fart så kommer deras smäll att vara mkt hårdare och farten påverkar mer än vikten på hjälmen så om deras nackar klarar det smällarna så klarar våra smällarna i lägre fart lika bra eller dåligt. Dessutom skyddar en Integralhjälm betydligt mer än en öppen hjälm i alla situationer inkl. brand. |
||||||
Så, för banträffar och liknande, i vanliga bilar som inte är så fruktansvärt högljudda, vad bör man skaffa för hjälm då? jag förstår resonemanget om den ökade vikten på integralhjälmar och det är ju givet att de skyddar bättre men vid endast banträffskörning då inga F1 hastigheter uppnås, vad bör jag satsa på? en vill ju inte gärna dö medan man försöker ha lite roligt...
påpek till johann som nästan aldrig hade fel, e=(mv^2)/2 ![]() och på tal om att testa hjälmar, be aldrig er fassa slå er i huvet med ett kendosvärd, inte ens om du har en ny fin hockeyhjälm på huvet! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
![]() Jo jag vet men det gör egentligen ingen skillnad för resonemanget, energin är ändå proportionell mot kvadraten på hastigehet . Skall man vara rikigt petig så är skall det egenteligen skrias W=(mv^2)/2 på svenska. |
||||||
Å andra sidan så lär inte retardation i samband med kollision vara proportionell med energin eftersom bilen absorberar mer energi i deformationszonerna genom att dessa deformeras mer. F ö har väl även F1-chaffisarna vajer baktill i hjälmen? Jag tror som Håkan, trasig näsa är lättare att laga än trasig nacke. _________________ Pär Hylander |
||||||
Lästa just på GA/Lindberg import......Splitter-film
Genomskinlig, ofärgad. Godkänd enligt FIAs reglemente för rally grupp: N, A, B. 400x51 cm....... 895: ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Den kinetiska energin i huvudet och din hjälm är samma oavsett krockzoner. Ponera att ditt huvud var löst och fanns i hjälmen på hatthyllan så förstår du vad jag menar. Krockzonerna medger dock att bilen retarderar långsammare och gör att enerigin sprids ut över en längre tid så kraften blir mindre. Peltors lättaste integralhjälv väger 1100 g, den öppna 800 g. |
||||||
Hmmmmm...........ibland skulle man ju kunna tro att det är så......... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
he he he, skall vara en Forshaga bo till att prova hjälmen mot en postlåda...
![]() Varför snackar nu kinetisk energi? Jag har kört i flera hundra blås men jag har inte speciellt ont i nacken för det... (hårddrar bara resonemanget lite.) ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7141 besök totalt |