Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket hjälm-märke ska man köpa ??
<<   1, 2, 3   >>
7141 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Visst gör den det, men den väger också mer (över kilot) thumbs down


Funkar det för F1-förarna så funkar det för mig, jag köper inte det som argument.


Då vet du också hur hårt de tränar sina nackmuskler, CART förarna har t.o.m vajrar i hjälmen som hjälper till vid en eventuell crash. Vet inte varför jag argumenterar igentligen, jag lägger mig inte i vilken hjälm du köper - jag hade dock valt öppen hjälm oavsett vilket

Framrutan på bilen är ju laminerad samt att man sitter med balaklava och visir, det är inte mycket av ansiktet som är exponerat.


Ja vi vet väl bättre i Sverige än i andra länder där det inte har så mkt erfarenhet av raccing, som Tyskland t ex.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



johann skrev:
och varken du eller jag kör i närheten av lika fort som de gör och kanske det här känns igen? e=mv^2


Jag tänker mest på när det smäller, inte själva körandet...

e=mc^2?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
och varken du eller jag kör i närheten av lika fort som de gör och kanske det här känns igen? e=mv^2


Jag tänker mest på när det smäller, inte själva körandet...

e=mc^2?


Den bortförklaringen var rätt lam.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Nej......inte raca med för tung hjälm.
Jag körde av på Falkenberg, på väg ut på rakan........åkte i gräset....mycket halt....vågade inte röra ratten.
I gräset hade man grävt ner en kapeloch det hade blivit en "ås" som var 5- 10 cm hög.
Jag trodde jag skulle slå ihjäl mej.......och jävligt ont i nacken

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



johann skrev:
Den bortförklaringen var rätt lam.


Som jag skrev innan, jag vet inte varför jag argumenterar med dig, du är fri att åka med MC-hjälm, Integralhjälm för racing eller mopedhjälm när du åker banträffar, men enligt SBF reglemente så får du inte deltaga i en nationell tävling med annat än öppen hjälm som väger max 800g (utan intercom, 950g med intercom) - Ville bara få det klargjort så att ingen springer och köper en dyr hjälm nu och sen får köpa ytterliggare en när de kommer på att de vill tävla.

Du får ta upp det med SBF om du vill ha en förändring, vi lär inte komma fram till något här iaf. Du kommer dock inte vara den förste som ställer sig frågande till deras reglemente......

Edit: Inlägget är garanterat fritt från humor och ironi, det verkade inte gå hem...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



ButterflyRacing skrev:
Nej......inte raca med för tung hjälm.
Jag körde av på Falkenberg, på väg ut på rakan........åkte i gräset....mycket halt....vågade inte röra ratten.
I gräset hade man grävt ner en kapeloch det hade blivit en "ås" som var 5- 10 cm hög.
Jag trodde jag skulle slå ihjäl mej.......och jävligt ont i nacken


Det är klart att man skall eftersträva en lätt hjälm men en integral ger mkt bättre skydd så det kan vara väl värt den extra vikten.

Tydligen finns det rätt många utanför Sverige som håller med mig.
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jag skulle oxo föredra en intergral hjäm i alla lägen. Sen finns ju alltid gym och du kan träna upp nackmusklerna så de utan problem klarar de där extra 100 gramen. Nån som vet hur man tränar nackmuskler förresten. Jobbigt att sverige alltid ska ha sina engna regler.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Den bortförklaringen var rätt lam.


Som jag skrev innan, jag vet inte varför jag argumenterar med dig, du är fri att åka med MC-hjälm, Integralhjälm för racing eller mopedhjälm när du åker banträffar, men enligt SBF reglemente så får du inte deltaga i en nationell tävling med annat än öppen hjälm som väger max 800g (utan intercom, 950g med intercom) - Ville bara få det klargjort så att ingen springer och köper en dyr hjälm nu och sen får köpa ytterliggare en när de kommer på att de vill tävla.

Du får ta upp det med SBF om du vill ha en förändring, vi lär inte komma fram till något här iaf. Du kommer dock inte vara den förste som ställer sig frågande till deras reglemente......

Edit: Inlägget är garanterat fritt från humor och ironi, det verkade inte gå hem...


Du vet mkt väl att jag inte ifrågasätter vad som gäller utan jag ifrågasätter om de är bra och du uttrycker dig som du tycker reglerna är bra.
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545



johann skrev:
Du vet mkt väl att jag inte ifrågasätter vad som gäller utan jag ifrågasätter om de är bra och du uttrycker dig som du tycker reglerna är bra.


Då missuppfattade du nog mig, jag tycker att det borde stå den utövande fritt att välja hjälm utifrån viktreglerna.

Jag har ropat hejvilt på AL här, men han verkar inte dyka upp. Han har lite djupare kunskap i ämnet då han arbete för Peltor innan studierna tog vid..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Näsan går att fixa........då kan man ju få en snyggara på köpet.
Tänder finns att köpa hos den lokale tandläkaren.
Men en skadad nacke..........det måste man nog ha upplevt för att fatta vad det innebär...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag fick inger svar på om RACE är godkänd.........även om den har ljudbrister

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag har haft en dålig nack sedan jag, som överaktivt barn, testade min nya skidhjälm omt en postlåda som stod på andra sidan väden........ganska lånd sats alltså...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Du vet mkt väl att jag inte ifrågasätter vad som gäller utan jag ifrågasätter om de är bra och du uttrycker dig som du tycker reglerna är bra.


Då missuppfattade du nog mig, jag tycker att det borde stå den utövande fritt att välja hjälm utifrån viktreglerna.

Jag har ropat hejvilt på AL här, men han verkar inte dyka upp. Han har lite djupare kunskap i ämnet då han arbete för Peltor innan studierna tog vid..


OK, då är vi i princip överens även om jag tycker viktreglerna är väl snåla.

om vi jämför vår körning med F1 så tränar de förvisso nacken men eftersom smällen sker i betydligt högre fart så kommer deras smäll att vara mkt hårdare och farten påverkar mer än vikten på hjälmen så om deras nackar klarar det smällarna så klarar våra smällarna i lägre fart lika bra eller dåligt.

Dessutom skyddar en Integralhjälm betydligt mer än en öppen hjälm i alla situationer inkl. brand.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



Så, för banträffar och liknande, i vanliga bilar som inte är så fruktansvärt högljudda, vad bör man skaffa för hjälm då? jag förstår resonemanget om den ökade vikten på integralhjälmar och det är ju givet att de skyddar bättre men vid endast banträffskörning då inga F1 hastigheter uppnås, vad bör jag satsa på? en vill ju inte gärna dö medan man försöker ha lite roligt...

påpek till johann som nästan aldrig hade fel, e=(mv^2)/2

och på tal om att testa hjälmar, be aldrig er fassa slå er i huvet med ett kendosvärd, inte ens om du har en ny fin hockeyhjälm på huvet!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fyhr skrev:
påpek till johann som nästan aldrig hade fel, e=(mv^2)/2



Jo jag vet men det gör egentligen ingen skillnad för resonemanget, energin är ändå proportionell mot kvadraten på hastigehet . Skall man vara rikigt petig så är skall det egenteligen skrias W=(mv^2)/2 på svenska.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
Fyhr skrev:
påpek till johann som nästan aldrig hade fel, e=(mv^2)/2



Jo jag vet men det gör egentligen ingen skillnad för resonemanget, energin är ändå proportionell mot kvadraten på hastigehet . Skall man vara rikigt petig så är skall det egenteligen skrias W=(mv^2)/2 på svenska.


Å andra sidan så lär inte retardation i samband med kollision vara proportionell med energin eftersom bilen absorberar mer energi i deformationszonerna genom att dessa deformeras mer.

F ö har väl även F1-chaffisarna vajer baktill i hjälmen?

Jag tror som Håkan, trasig näsa är lättare att laga än trasig nacke.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5279



Visst, det gör ingen skillnad men rätt ska vara rätt, I stand corrected!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Lästa just på GA/Lindberg import......Splitter-film
Genomskinlig, ofärgad. Godkänd enligt FIAs reglemente för rally grupp: N, A, B. 400x51 cm....... 895:

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Pär Hylander skrev:
johann skrev:
Fyhr skrev:
påpek till johann som nästan aldrig hade fel, e=(mv^2)/2



Jo jag vet men det gör egentligen ingen skillnad för resonemanget, energin är ändå proportionell mot kvadraten på hastigehet . Skall man vara rikigt petig så är skall det egenteligen skrias W=(mv^2)/2 på svenska.


Å andra sidan så lär inte retardation i samband med kollision vara proportionell med energin eftersom bilen absorberar mer energi i deformationszonerna genom att dessa deformeras mer.

F ö har väl även F1-chaffisarna vajer baktill i hjälmen?

Jag tror som Håkan, trasig näsa är lättare att laga än trasig nacke.



Den kinetiska energin i huvudet och din hjälm är samma oavsett krockzoner. Ponera att ditt huvud var löst och fanns i hjälmen på hatthyllan så förstår du vad jag menar. Krockzonerna medger dock att bilen retarderar långsammare och gör att enerigin sprids ut över en längre tid så kraften blir mindre.

Peltors lättaste integralhjälv väger 1100 g, den öppna 800 g.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
johann skrev:
Ponera att ditt huvud var löst och fanns i hjälmen på hatthyllan



Hmmmmm...........ibland skulle man ju kunna tro att det är så.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



he he he, skall vara en Forshaga bo till att prova hjälmen mot en postlåda... (Innan nån blir galen så kanske jag skall berätta att min släkt är djupt rotad i Forshaga och att jag är uppväxt på Hammarö)

Varför snackar nu kinetisk energi? Jag har kört i flera hundra blås men jag har inte speciellt ont i nacken för det... (hårddrar bara resonemanget lite.)

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilket hjälm-märke ska man köpa ??
<<   1, 2, 3   >>
7141 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande