Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
PCS banmöten
2077 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
PCS banmöten

Varför har du inte med PCS alla trevliga banmöten i Banåka-kalendern?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har blivit ombedd att inte visa på vilka banor och när de har banträffar.... Tack o lov den enda klubben som kontaktat mig o bett om det

Malmköping
Här sen Nov 2002

Både förståligt o icke!
Bra sätt o ragga nytt folk till klubben om de vet vart o när de ska åka.
Sen fins det väll alltid folk som man inte vill ha hängandes där.

Fredrik

NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Vad gav de/vi för orsak?

NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

I princip att det var så mycket folk som körde ändå så de hade fullt upp att hantera det. Plus att de inte fick/ville ha åskådare (inte hederliga heller)

Skåne
Här sen Nov 2002

Det var som tusan... Vilken märklig inställning till entusiaster. thumbs down
Som plåster på såren så får jag ta på mig att prata med Regionombuden här i Stockholm och ordna ett litet specialarrangemang:

Det bör vara möjligt att ordna en speciell inbjudan för rejsa.nu:s medlemmar att besöka en av våra slalomtävlingar, provåka
trimmade Folkvagnar och Passat Sport och naturligtvis testa banan själv och mäta sina talanger.

Inget löfte ännu, men lovar i alla fall att försöka.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bromma
Här sen Dec 2002

Hejsan,
Tänkte förklara lite varför PCS banmöten plockats bort.

Det framkom önskemål från bankommittén i PCS att banmötesdatumen inte skulle finnas med i kalendern på denna site. Eftersom jag är instruktör på PCS banmöten och dessutom känner Magnus tog jag kontakt och framförde önskemålet om att ta bort dessa möten från kalendern.

Som ni kan se på www.porsche.nu är banmöteskalendern inte publik och skyddas av lösenord. Motiven för detta är flera och kan givetvis diskuteras (se nedan), men jag tycker det är självklart att om nu klubben valt att inte gå ut med informationen till allmänheten så skall inte en annan organisation/hemsida publicera dessa öppet. Alltså tycker jag Magnus gjort helt rätt som respekterat PCS önskan.

Så till varför man vill ha det på detta vis från PCS sida. Jag sitter ju inte i styrelsen för PCS så nedanstående är inte någon officiell ståndpunkt men torde ändock vara huvudskälen.

Porsche Club Sverige (PCS) har flera tusen medlemmar. Porsche Club Sverige är inte med i svenska bilsportförbundet. En av klubbens aktiviteter är att anordna så kallade banmöten. Dessa brukar samla nästan 100 bilar per gång och hålls ett 10-tal gånger per säsong. Mötena är strikt inrutade och betonar körsäkerhet och körövning. Inga som helst tävlings- eller tidtagningsmoment får förekomma och evenemangen är endast öppna för klubbmedlemmar. Detta innebär att utomstående inte är välkomna på PCS banmöten, inte ens som åskådare. Det vore ju därför tråkigt om någon åkte 30 mil en söndagsmorgon och blev tvungen att vända i grinden!

Jag nämnde också för Magnus min erfarenhet från ett Ferrari möte på Anderstorp för 10 år sedan då en deltagare blev bestulen på sin plånbok som han haft liggande löst i bilen. Tyvärr ökar ju risken för sådana saker ju fler som kommer till ett möte och själv brukar jag faktiskt vara lite orolig för alla prylar man sprider omkring sig på ett banmöte. Detta är dock på intet sätt något huvudskäl och jag tror nog att besökarna på denna sida är ärliga och trevliga människor! Vad jag vet har PCS varit helt förskonade från liknande incidenter.

Nåväl, banmötena i PCS är alltså redan extremt populära och fullbokad och organisationen klarar inte fler deltagare eller åskådare. Behovet av ytterligare "reklam" är då helt enkelt obefintligt och som sagt - mötena är endast till för klubbmedlemmar och de får informationen på annat håll.

Sedan har vi ju PCS Racing, som är en formellt fristående klubb. Vi är med i bilsportförbundet och bedriver tävlingsverksamhet. Ofta har vi våra möten i anslutning till PCS banmöten och lånar ibland bantid av PCS. Vi tycker det är kul med publik men även vi kan få problem med alltför stora åskådarmassor - vår tävlingslicens tillåter endast ett par hundra åskådare. När vi får låna tid av ett PCS-banmöte kan vi inte tillåta någon publik alls.

En del av de inlägg ni gjort ovan i denna diskussion har givit intryck av att "Porsche-gänget" inte gillar andra märken eller utomsående. Detta är helt felaktigt. Tvärtom välkomnar vi utbyte med andra klubbar. Det har under åren funnits samarbeten med såväl Ferrari, BMW som VW-folk och jag kan lova att intresset alltid är på topp när någon "konkurrent" maskin skall undersökas!

Jag tror dock att med tanke på hur många regler som omgärdar den här typen av verksamhet och vilken stor apparat det är att anordna banträffar bör nog all form av samarbete planeras och i viss mån även formaliseras.

Visst vore det kul om man bara kunde dyka upp med sin kärra och gasa lite med likasinnande men av praktiska skäl är ju detta omöjligt idag - såvida man inte drar sig ner mot Eifel-bergen förstås!

Hoppas detta klargjort lite.

Mvh
Anders Jonsson
Kassör PCS Racing
Baninstruktör Porsche Club Sverige
Turist Nürburgring

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tack Magnus för att rejsa.nu finns! En totalt märkesoberoende sajt!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Ska man hårddra det så borde väl alla klubbar med banträffar göra likadant som PCS.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Ska man hårddra det så borde väl alla klubbar med banträffar göra likadant som PCS.

Hur menar du nu?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Sörpan skrev:

Hur menar du nu?

Det kanske inte är något större problem, men jag har för mig att "vi" inte får ha någon publik på våra banmöten?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
johann skrev:
Sörpan skrev:

Hur menar du nu?

Det kanske inte är något större problem, men jag har för mig att "vi" inte får ha någon publik på våra banmöten?

Jag har iaf inte upplevt det som ngt problem. Varför ändra ngt som fungerar bra?
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Som Sören är inne på gäller faktiskt lite grann samma sak för BMWSCs banträffar som Andreas nämner om Porsches. Det finns faktiskt likheter.
Till att börja med måste vi skilja på de träffar med BMW Cup och de utan, i ena fallet med BMW Cup har vi SBFs regler att rätta oss efter och då är det "publikfri" tävling.

Likheten i det andra fallet är att det är ett arrangemang för medlemmarna och man vill inte ha alltför mycket annat folk som springer omkring av säkerhetsskäl. Nu har det i mitt tycke inte varit så mycket publik eller bilar att det varit ett problem men skulle den dagen komma så misstänker jag att vi måste göra likadant som Porsche.

/Gunnar

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

GunnarÖ skrev:
Som Sören är inne på gäller faktiskt lite grann samma sak för BMWSCs banträffar som Andreas nämner om Porsches. Det finns faktiskt likheter.
Till att börja med måste vi skilja på de träffar med BMW Cup och de utan, i ena fallet med BMW Cup har vi SBFs regler att rätta oss efter och då är det "publikfri" tävling.

Likheten i det andra fallet är att det är ett arrangemang för medlemmarna och man vill inte ha alltför mycket annat folk som springer omkring av säkerhetsskäl. Nu har det i mitt tycke inte varit så mycket publik eller bilar att det varit ett problem men skulle den dagen komma så misstänker jag att vi måste göra likadant som Porsche.

/Gunnar

Den dagen, den sorgen.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Självklart så förstår jag att ingen klubb vill ha folk vemsomhelst rännande i depån osv. Men jag tror inte det är något probelm i dagens läge. Större risk isf att någon på orten ser att det kommer sjuttiotre coola bilar o han vet ju vart dom ska...

och _om_ det blir ett problem så kan man ju antingen sluta ha datumen offentliga eller kanske fixa "backstage pass" till alla eller nåt annat som vi nog har gott om tid på att tänka ut just nu iaf. SLC beslöt att göra så förra året tror jag, en liten lapp o ett snöre till alla som får vara i depån...

PCS banmöten
2077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande