| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
ngn som vet hur stor skilnad det gör med r däck
|
1946 besök totalt |
|
har någon testat hur stor skilnad det gör med r däck? dvs testat med standard gat däck o sen testat med r däck i samma dim.. tex 17" 215x45 _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
|
Stor skillnad på vad?
om du menar varvtider så är min uppfattning att det rör sig om ca 3 sekunder på en bana som Gelleråsen. Sen skiljer det ju en del på olika R-däck och olika standardäck, bil, temperatur, osv. Alltså väldigt svårt att svara på. Känslan att köra med ett R-däck är dock helt klart överlägsen. Har man väl provat brukar man vara fast. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
|
Michelin hade ett föredrag för drygt ett år sedan.
Man hade jämfört Sport och Cup däcken, skillnaden var 5% i varvtid på den bana man testade på. Vilket stämmer riktigt bra med Anders kalkyl. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
En obehaglig skillnad som jag tycker mig ha observerat är att gatdäcken tenderar att bli av med mycket mer grepp om man råkar bromsa lite sent och därför tar i lite extra, kanske t.o.m låser upp lite. Då är det inte så kul när man släpper lite på bromsen och konstaterar att greppet som skulle ha behövts för att styra in nästan är borta. Det problemet upplevde jag inte alls som lika stort med r-däcken. Avåkningsrisken minskar och man kan köra lite närmare gränsen med ett mer konsekvent uppträdande.
När det gäller Gelleråsen är det dessutom roligare att bromsa vid 50-metersskylten än vid 100 in i Trösen.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
JAg åker samma dimension r-däck i år som jag åkte gatdäck i fjol. Natt och dag är väl den enda liknelse som jag kommer på som är rättvis(mot r-däcken
). Jag åker dessutom mina r-puckar till vardags också och trivs utmärkt. Har provat dem i monsunregns-liknande förhållanden och sommar-varmt väder. Alltid med lika bra resultat. Jag byter ALDRIG till gatdäck igen. Åker f ö 215/45 Toyo R888.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
A L D R I G ?? om du menar vid bankörning så är det för det mästa bättre. Vid "monsun" avtar dock fördelarna och det finns helt klart en gräns där ett mönstrat gatdäck är bättre - även vid bankörning. om du skall använda R-däcket till vardags finns det ju massor av nackdelar! - Livslängd - Vattenplaning - Blästrade hjulhuskanter Dessutom är det väl tveksamt om ett R-däck är bättre i helt kalt tillstånd. Nåväl, mycket beror ju förstås på vilket R-däck man väljer men att använda order "aldrig" måste vara fel tycker jag. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Joo, visst finns det tillfällen då r-däcken inte är bästa valet men med tanke på vilket forum vi är på nu så och dessutom i avdelningen: "Däck för banåka" är det väl ändå bankörningen som är aktuell...
och om man inte ska ha en hel drös olika däck för att dels ta sig till banan och för eventuella väderlekar så tror jag att nackdelarna inte är många. En viss förutfattning av mig där jag fick för mig att det gällde en "standard"-bil som kommer att köras på bana bidrar nog en hel del till mitt "aldrig". Annars tror jag att det är generellt svårt att påstå att: "Det här är det absolut bästa däckvalet" eftersom det finns en sån oerhörd mängd parametrar som påverkar vad som är bäst/snabbast. _________________ Karl Brag |
||
|
En nackdel är belastningen på resten av bilen, inkl. Olja som inte vill ligga kvar i tråget, liksom soppan i tanken. Det är även större skillnad i grepp mellan vått och torrt än vad det är för gatdäck. Kan vara lite spännande när man kör på upptorkande bana...
Men för bankörning är nog aldrig hyfsat nära sanningen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
Dom är dyra, dom kommer sannolikt inte hålla så länge och dom bullrar & brummar mer än mina dubbade vinterdäck men nu när jag har testat mina Yokkisar A048 (225x45x17) på bana så finns det ingen chans att jag kommer handla annat än r-däck. Det är ett fenomenalt grepp i dom.
Tillsammans med de nya bromsarna så har jag nu en bil som bullrar, dammar och skriker men lika glad e jag för det!
_________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||
|
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
Det spelar väl mindre roll vad det är för drivning, det är ju främst vikten på ekipaget som är intressant, samt hur mkt och hur bilen används i övrigt. JOCCe åker ju på 18" pirelli t ex. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1946 besök totalt |