Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vettigt pris på R-däck!
2771 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Vettigt pris på R-däck!

Hejsan!

Är det nån som sitter och lurar på nåt ställe som har bra priser på R-däck?

Skulle behöva en uppsättning sulor som är ca 220 breda och 17".

Kanske rent av så att någon har liggandes i garaget. Skicka gärna PM om ni har och vill bli av med!

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag brukar handla här.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
OKej. Bra tips. Men det är lite brottom så vet inte om jag vågar ta från england.

Finns nog risk att däckproffsen får göra en insats här.

Sen finns det en annan lite bökig aspekt på det hela. Jag har ju själv inte åkt så mycket på R-däck. Om man då ska åka långlopp och det regnar hela dagen. Är det då att föredra att åka på r-däck eller har man mer grepp genom ett "gat" däck av högre kvalité?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
Sen finns det en annan lite bökig aspekt på det hela. Jag har ju själv inte åkt så mycket på R-däck. Om man då ska åka långlopp och det regnar hela dagen. Är det då att föredra att åka på r-däck eller har man mer grepp genom ett "gat" däck av högre kvalité?
Beror delvis på hur breda vattenskidor du åker på och hur många djupt vatten det är.

Vid ett test behövdes det kontinuerligt skyfall (sånt som dubbelhastigheten på torkarna inte hinner med) och ca 1-3cm vatten på banan innan ett "gatdäck" var i närheten av ett välmönstrat Rdäck med lämplig gummiblandning. Men att kalla det "körning" är väl att ta i.

Vid regnskurar så är banan upptorkande/småblöt/fuktig största delen av tiden (långlopp är ju per definition flera timmar). Skyfall är det sällan nån längre stund, för då flyter allt annat bort, det blir sjöar över banan etc.

Men ett rdäck som är vettigt i fukt behöver inte alls vara lämpligt de andra 4 timmarna på torrt. Det finns kompromisser, men de är ju det kompromisser. Testa på eget material är att veta.

Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
OKej. Bra tips. Men det är lite brottom så vet inte om jag vågar ta från england.

Finns nog risk att däckproffsen får göra en insats här.

Olika R-däck har sedan olika egenskaper. Den erfarenhet jag fått har sagt mig mig att Toyo trippelåttor är riktigt bra när det är blött. Dunlop Direzzorna vi körde med efter dem var bättre på torrt men inte alls lika bekväma i blött (släppte snabbt och fort). Nu har vi kört två race med Kuhmo V70/700 och de känns riktigt riktigt sköna på torrt MEN då de hade några år på halsen så var de ingen höjdare att försöka skrubba av på blöt asfalt och endast några plusgrader. Det var som att åka på såpa de första 45 minuterna .

På tung Audi har jag nu kört Pirelli Corsa och Michelin Pilot Sport Cup och där kändes Michelinarna som stabilare och tryggare (iofs fixat till väghållningen lite mellan bytet, så kanske inte helt rättvist).

Fick för något år sedan åka med Thed Björk i en stor jänkare med gatdäck på riktigt regnigt Sviestad och DET bettade betydligt mer än de R-däck jag sedan körde med i min egna bil (Corsorna). MEN å andra sidan får jag väl medge att han kanske, kanske, är liiiite vassare bakom ratten än vad man själv är

Så mitt korta svar är R-däck, om man inte vet att det kommer regna hela dagen! Byta hjul under ett race kostar några varv, för att åka gatdäck på torr asfalt kommer inte bli lika lattjo som med R-däck.

Toyota Celica ST -77 "...bil?"
BMW I4 M50 -23, bruksbil
+2x Aprilia Touno
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Med andra ord... Sammarfattar här lite.

Så länge det inte är skyfall så är det generellt bättre att satsa på att köra r-däck ifall det är blött alternativt lite skurar.

Klart man ska testa sig fram till vilka däck man är bekväm att åka på. Men det finns ju en så enorm uppsjö med däck. Så är alltid fint med en liten fingervisning åt rätt håll så här inför första tävlingen i klassen och med bilen.

Däck för banåka
Vettigt pris på R-däck!
2771 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande