| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Rekomendation på R-Däck med grepp o bra slitage?
|
1, 2 >> 5371 besök totalt |
|
Kommer att tvingas byta däck i år pga slitage och har bestämt mig för att gå från mina 205/45/16 Pzero C. Dels på att tillgången har sinat samt att dom inte ger mig det grepp jag vill ha. Kommer att försöka få tag i däck med dim 205/50/15. Bilen i detta fallet är en tusenkilos AR 75 3.0 med hyffsad viktfördelning på 52/48 (bättre i år ) Bilen kommer dessutom att lättas fortlöpande. Bakhjulsdriven med standard diffbroms.
Vad rekomenderas om man är ute efter bra grepp och normal slitagebild? Jag vill alltså inte byta däck efter varje körpass alltså. Vad jag har förstått så ligger dessa bra till för mig Kumho V70A (medium) Bridgestone Re-540 Yokkis 048 Erfarenheter av dessa
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
|
Hade du kollat på dom som körde Kumho däcken på senaste banmötet så hade du sett att det inte var ett alternativ om du inte vill köpa tre uppsättningar per säsong.
Såg ett däck som dessutom tokdött, blistrat och släppt gummi -> bromsflata genom stålcorden. Varför listar du inte 032R? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Vad jag förstod så åkte dom på soft blandning. Ja dom slets hårt.. Eftersom jag är inne på att köpa nytt så är inte 032 listat. Om man skulle komma över superlätt beggade så är det ett beprövat alternativ annars _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
|
Lätt bil med bra balans. Toyo RA1 slits inte så fort och behöver inte "köras in".
Är inte lika snabba som Yokisar eller V70A men snälla och förutsägbara (jag börjar lära mig dem). Lite info om dem med Spec Miata som topic: http://www.specmiata.com/cgi-bin/ult Men hur olika däck svarar på tillgängliga hjulvinklar är en annan femma. |
||||||||
|
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
|
||||||||
var det där ett skämt eller??
står ju ingen kontakt på hemsidan >
|
||||||||
Gå till bara www.joki.se så finns det....... magnus hade bara klippt ut adressen till en enskild sida |
||||||||
Doh... ibland (ofta) tänker man inte så långt
|
||||||||
Med mina ögon ser det ut som att du skriver att A032 är en modell du kan tänka dig att använda, dessa går väl att få tag på eller är det nåt jag missat helt nu Ja köpte mina för nån månad sedan på www.orionracing.se snabb leverans var det också (2 arbetsdagar).
_________________ Peter Karlsson |
||||||||
A032R, inte bara säljs, utan tillverkas även fortfarande.
Den kommer att utrangeras först då A048 går att köpa i några vettiga gummiblandningar (Medium är på din bil).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jaha Du menar då att jag skall åka på soft blandning eller? Har ju faktiskt en av dom tyngsta bilarna i hela startfältet annars på knappa 1000kilo...
Eftersom jag själv bara har kört själv på pzero så har jag ingen egen erfarenhet av dessa däck. Ni som åker bmws och 944 har ju liknande förutsättningar som mig, vad har ni kört med? Kommentarer? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
|
Jag tycker den är tuuuuuuung
För att återgå till ämnet, jag har åkt med yokkis 032r en del och min högst personliga uppfattning är att greppet är bra men... Lynniga på gränsen, dålig feedback Känsliga på hjulinställning då dom verkar ha ett konstigt slitage på yttersidan. Jag som åker pzero c upplever feedbacken helt perfekt, okänsligare för hjulinställningarna, omöjliga att överhetta, mycket bra slitagebild men...inte riktigt lika bra grepp som dom övriga listade _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
|
Det Kumhodäcket som var hårdast åtgånget var inte soft...
032R köpts till den bilen jag körde för inte speciellt länge sen.
och JA, du ska ha soft! Jag måste nog ifrågasätta vad du menar när du säger att de inte är lätta att köra på gränsen, jag upplevde dom som huvud och axlar bättre än P-Zero C på gränsen med en väldigt progressiv släppning till skillnad från Zero C som bara toksläppte, dessutom är greppet magnifikt.
om du pratar om att däcket slits "vågigt" i ytterkanten så är det ett vanlit fenomen på R-Däck när dom är slitna ner under mönstret... Är dina erfarenheter från Anders 75a så tycker jag du skall prova en annan bil.
Magnus, ser du fenomenet med vikt? Lite skillnad i olika klubbar kanske? He he, min gat 75a på 1130Kg räknas som en kryssare i Bismarck-klassen...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Som sagt, jag har inte kört på några andra däck än pzero i 205/45/16 på min bil och för övriga däck så har jag bara åkt med så det är en ren känsla bara hur jag uppfattade däcken, dessutom har jag inte på åkt på samma bil med samma vikt o samma dim med andra däck så jag kan inte jämföra jämföra. Anders bil är dessutom tung i sammahanget (1360) med dragkrok så det går inte att jämföra riktigt längre. Yokkisar har ju alltid varit populära och det finns det ju en anledning till.
Känns som Kumho däcken faller bort lite ur ekvationen... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Nej, det menar jag inte. Jag skulle prova med SuperSoft. Softarna är svåra att få grepp i då det är mindre än 25˚C. :-( Jag lägger en liten braslapp här: VF, Kinnekulle. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Bara om de är gamla.
Ja, tyvärr.
Beror mycket på vilken profil man använder (Höghusdäcken är mer cambertoleranta).
Det här är nog A032R's största bugg (A008:or var mycket bättre i detta avseende). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Kullen dödar alla VF om man försöker sätta någon tid Supersoft låter som noll livslängd iaf...
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 5371 besök totalt |