| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hjälp: Däck och bromsar till en Audi RS6 inför Nürburgring
|
<< 1, 2 6967 besök totalt |
Då hoppas jag att vi ses på någon gemensam banträff i sommar, intressant att se RS6:an köra. Är själv också med i bmw sport club, du skulle ha varit med idag, även ifall det kom en rejäl åskskur på eftermiddagen. Jag hoppas på att Super Race är rätt däck för bilen, kan ju även användas på gatan utan större bekymmer. _________________ mvh Philip Lundh |
||||||
|
Var är forum poliserna någonstans.
Tycker dom brukar vara snabba annars.
Tycker personligen inte om anonyma inlägg, ett går väl bra, men inte när det fortsätter inlägg efter inlägg. Så sluta gömma dig "RS6" och visa att du törs stå för vad du skriver.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Vad jag menar är att R-däck för med sig ökade påfrestningar på bilen som helhet tack vare det ökade greppet. Det är inte säkert att en standardbil mår helt bra av detta - i vart fall skall man vara beredd på att problem kan uppstå, vilket inte minst denna tråd visar. För att maximalt utnyttja fördelarna med R-däck bör man ju dessutom ändra hjulvinklarna, något som inte alltid är möjigt på en standardbil. Dessutom är ju Nordslingan lite speciell med varierande väderlek och en ganska annorlunda körstil än våra vanliga banor. Som RS6 påpekar så sliter Nordslingan betydligt mindre däck och bromsar än en vanlig bana. Skillnaden mellan att köra R-däck och vanliga däck är enorm, tack vare den speicella karaktären på Nordslingan är skillnaden något mindre påtaglig här, men visst är det fortfarande stor skillnad! Att köra våra svenska banor med vanligt gatdäck i torrt väder är som du mycket riktigt erfarit inte alltid så kul. R-däck är nästan ett "måste" här hemma. Dunlop Super Sport Race är inte lika extremt som de andra R-däcken men du bör nog ställa lite mer camber än normalt för att få ut maximal nytta. Är du ute efter absolut bästa varvtider på bana så skulle jag dock fundera på ett annat alternativ än just detta Dunlop däck - men som kompromiss är det utmärkt. Bara mina tankar. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Den här forumpolisen (dvs jag) har varit på SLC o kört räjs under helgen
Men det är helt riktigt RS6 är du snäll o läser igenom reglerna för forumet en gång till (speciellt det om användarnamn o signatur) https://rejsa.nu/regler
och välkommen hit _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Kommentar till Corsa. De storlekar jag kört på har vek gatstomme och ställer därmed krav på chassie och hjulvinklar för att fungera som de ska. Ingen hit på tunga bilar där cambern inte hålls i shack under krängning osv. Med ett varmtryck på 2,7 - 2,8 (rekomenderat av Pirelli till min 1650kg bil med 235/40 18) så får man trist sneslitage på framdäcken pga däcket viker sig på framtunga bilar. Bak har jag inga problem. För att komma runt att framdäcken viker sig o att man kör på däcksidan kan man ju höja trycket precis som med gatdäck men om jag minns rätt så får man enligt Pirelli absolut inte överstiga ett visst tryck varmt (minns inte om det var 2,9 eller 3,2, men däromkring var det). Corsa funkar inte på alla bilar helt enkelt. Alltför bra grepp för stommen de har.... Hade det haft mindre r-däcksmässigt grepp så hade ju sidokrafterna minskat och allt annat funkat bättre antagligen.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Ser för dj-vligt ut! Helt klart verkar kombinationen av däck, förare, bana, bil och bromsar inte vara helt rätt! Något i setupen måste bytas - frågan är bara vad?
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
|
Hmm... min post försvann.
I vilket fall blev ju skivorna förstörda då bilen stod still pga punktering. Lite svårt att kyla ner dom då. Nu är de svarvade och fina! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
|
Här är video från körningen då däcket smäller.
Det är en gul och en röd Carrera RS med i filmen. Båda svenskreggade.
orkar inte översätta altt igen, ni hajar när ni läser tror jag. http://www.rs6.com/forum/showthread.
Stort tack till Gentlemannen i den gula Porschen för all hjälp. Man får väl be om ursäkt för omkörningen på insidan också när man ändå är igång.
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Däcken, kör inte r-däck på en sådan tung bil. Speciellt inte om man kör orginal bromsuppsättning. Eller om man kör orginal bromsbelägg. Orginal beläggen mer eller mindre brann upp av värmen som genererades av r-d. Jag hade gärna haft andra belägg som tål mera, var beställda men kom ej i tid. Nä gat däck är det som gäller på denna bilen. Då har man inte dessa problem i samma utsträckning, även om det går grymt varmt då oxå. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
oj! ursäkta att jag gick mot röd gubbe Lennart. Som sagt jag är ej så van vid forumhäng, skrev några snabba inlägg och missade faktiskt detta. Min tanke var aldrig att GÖMMA mig. Jag står självklart för det jag skrivit
Mvh/G _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Tack för det Magnus. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Du har säkert helt rätt att det är däcken som är problemet - min kommentar om föraren var givetvis bara på skoj! Sen så skulle jag ju kunna säga "vad var det jag sa" när det gäller däcken, men det vore väl olikt mig.
_________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Hjälp: Däck och bromsar till en Audi RS6 inför Nürburgring
|
<< 1, 2 6967 besök totalt |