| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Lätta fälgar till M3 E46...?
|
1, 2 >> 5342 besök totalt |
|
Lätta fälgar till M3 E46...?
heloo igen
har en tidigare tråd med ombygge av min M3 E46. Nu ska det införskaffas fälgar och vill ha lite tips o ideér... Har kikat på BBS RS-GT som tydligen ska vara oerhört lätta (8-9 kg?). M3 original 19" väger ca. 13 kg. Detta skulle betyda 16-20 kg viktbesparing i ofjädrad vikt ?!? Nån som har synpunkt eller idé om lätta o bra fälgar ? När vi ändå är inne på BBS RS-GT så finns dessa i svart chrom i USA (inte alls i Europa), är det någon som vet ett smidigt sätt att få hit dessa fälgar från staterna? _________________ Johan Dahl |
||
|
Volk TE37 kanke kan vara något att titta på. Verkar dock bara finnas upp till 18" men har ungefär samma vikt som BBS fälgarna du nämde http://www.wheelspecs.com/specs/whee
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
|
||
|
Fasen också
jag har sett dem här http://www.e30m3performance.com/thec
Lycka till i letandet
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
antar att du läst det här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5951&highlight=f%E4lg+vikt
_________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||
|
SSR (http://www.speedstar.co.jp) är väl också ganska kända för lätta fälgar. Deras Type C (kallas Competition i USA) verkar dessutom finnas i 5x120 enligt Tirerack (http://www.tirerack.com) men dock bara 18" verkar det som.
Det finns tydligen någon Type C Ultraligt där en 18x7.5 väger 6.5 kg. Det måste väl vara ganska lätt? SSR säljs i Sverige av Speedworks (http://www.speedworks.se) fast de listar inte några 5x120 i sin webshop. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
|
Thomas T !!
det är exakt så jag vill det ska se ut !! men hur ska jag få hem fälgarna från staterna utan problem? Dessa RS-GT finns ju i europa men bara i silver finish jänkarnas black diamond chrome är gudomligt snygg!! tack alla för tipsen.. ska kolla upp vad jag skulle kunna använda ! _________________ Johan Dahl |
||
|
om du köper dom i Florida.....Fort Lauderdale......så kan vi ta hem dom. Om du inte har alltför brottom.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
|
Även om lätta fälgar i sig är viktigt, så glöm inte bort att kolla vad däcken väger. Och om vikten nu är intressant, varför så stora fälgar som 19" ??? 18" med däck är garanterat lättare, och 17" än lättare !!
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
|
F114...
visst vill jag ha M3 CSL 19" Fälgar.. köper du mig en CSL först då? jag jobbar själv på BMW men får inte köpa dessa fälgar ! allt som beställs till CSL måste vi ha särskilda ordersedlar undertecknade utav ägaren till bilen samt chassinummer.. s nåra CSL-fälgar är omöjligt... Bamsefar... vikten är viktig men det allra viktigaste är väl att få på hjulen på bilen? 17" går inte, ett fåtal 18" passar, de flesta 19" passar.. varför ? 6-kolvs GT2 ok... // Johan _________________ Johan Dahl |
||
Det förklara saken, och nu när du skriver det så minns jag det från din andra tråd. However, din bil är inte i behov av de stora bromsoken
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
|
heloo Bamsefar
jodå klart jag "behöver" så stora bromsar!
allvarligt talat så skulle det "bara" sättas på 4-kolvs Porsche 993 ok men det spårade ur lite... se min andra tråd... dessa stora 6-kolvare råkade ligga hos polaren som hjälper mig bygga om så vi testade dessa bamsingar tillsammans med CSL-skivor och jösses vad det såg bra ut! ha de! _________________ Johan Dahl |
||
|
|
||
|
Hello Johan
Det hade iofs räckt med 996 Carrera 2 monoblock ok
Fast jag känner till det där fenomenet med planeringar som spårar ur.... allt för väl......
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Klart att man vill att det ska se fräckt ut, men bromsar är också en sån sak som väger något för*askat mycket också... vikt på helt fel ställe!
Testa o smugga ut badrumsvågen till garaget (den gör mer nytta där ) och väg 4 kolvsoken mot 6 kolvsoken. Skivorna skulle du ha samma va?
Rent vikts/tidsmässigt borde du behålla 4 kolvsoken och testa ett par 18":are för att ha rdäck på. Utbudet på rdäck känns också som att det är lite bättre i 18" och framförallt så är priset mycket bättre...
Lycka till med bilen och tankebanorna, men låt inte för mycket bling-bling ta över... Jag är nyfiken på hur bromsbalansen blir med såna jätteok fram och original bak...
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
figgz, det är bara för tillfället originaloen sitter bak, fyrkolvs är på g
sen ska det givetvis se bra ut, jag är ingen erfaren förare nånstans, jag vill uppnå en bra balans mellan stil och funktion. r-däck är det inte tal om i förstaläget, kanske aldrig. Det blir Dunlop Supersport.. Samuel! skivorna är inte spärrade av BMW ! beror antagligen på att BMW sålde en hel del CSL-skivor innan dom kom på att CSL-delarna skulle vara lite unika... Har man som kund en gång köpt skivor så måste man ju få byta... _________________ Johan Dahl |
||
![]() |
Däck för banåka
Lätta fälgar till M3 E46...?
|
1, 2 >> 5342 besök totalt |
