Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 30865 besök totalt |
Legend Cup'en har i Danmark på kort tid blivit riktiga publik darlings.
Stora startfält och alltid garanti för drama. Kanske också pga at bilerna passer perfekt till de danska Mickey Mouse banorna. Nää, stora är dom inte. Någon vill mena att dom har mera gemensamt med én 250 superkart än en riktig bil ! Men döm själva ! Här är några bilder från Padborg Park föregående helg. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jörgen Jespersen |
||||||
De är grymt tuffa. Det ända som är fult är de utstickande hjulen.
Är det entypsbilar med lite olika karosser, eller är de byggda efter ett reglemente med utrymme för olika komponenter i drivlina, bromsar osv.? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||
Precis som du säger; entypsbilar med 6 olika bodyworks att välja på.
Nypris d.kr ca. 120.000.- plus moms, Begagnat ca. 60-70.000.- Ursprungligen byggt för amerikanska dirt-tracks, men används i dag på banor i bla. England, Belgien o Danmark. Lite onboard : http://www.youtube.com/watch?v=wZzxz _________________ Jörgen Jespersen |
||||||
Verka bara påväg till Sverige som klass också. Någon som vill köpa mina superkart prylar så ska jag byta ...
http://www.blocket.se/vi/47799318.ht _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Gjordes väl ett försök för många år sedan att lansera dessa. Blev inte mycket av det då, trots tuffa åkdon.
Tror merparten hamnade i Finland. Kanske vårt problem är att vi i Sverige har fler klasser än det finns presumtiva förare? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Jag tänker mig dem snarare på speeedwayarenor och 1000meters travbanor.
Bilspeedways återkomst som en ny och egen disciplin. Det vore något istället för den sjuhundrafemtioelfte racingklassen som frälsa världen och rädda racingsverige.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
polaren Fredde, aka figgebollen här på forumet, har kört en Legend under den nu gångna säsongen.
2 klasser är på väg att komma igång. En "fri" klass & en med vissa restriktioner i däck osv... 7st Legendbilar är på väg till Sverige just nu & reservdelsutbud finns gott om i bl.a Finland. kika gärna in Freddes sida på nyllet: www.facebook.com/TeamLegendsOfSweden _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
jo det är riktigt roliga små bilar
![]() Jag provkörde Freddes när han hälsade på i Kalmar. Rapp som f-n. Med kort hjulbas får man verkligen öva på svansföringen ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Jag håller med dig. Det är väl i stort sett samma reglemente i hela världen? Varför använda sig av en "fri" klass? Risken är att man får en massa ombyggda Legends bilar med r1-motorer som inte kan användas nån annanstans. Andrahandsvärde=0 Bilarna ser sjukt skoj ut! _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
God dag!
Tänkte bara för skojs skull ramla in och meddela att Legend Cup är färdig och kommer till sverige till våren! Joda, det gjordes ett försök för en 12 år sedan, men sverige va inte riktigt redo för detta då och alla bilar utom 2 försvann till Finland. Idag ser sverige ut på ett annat sätt... Kolla gärna min fb sida,(Team legends of sweden) är precis hemkommen från andra sidan sjön (usa), och i bagaget har jag 7 bilar med hem, därav 2 till salu. Resten är redan sålda. Kommer kunna ha en demo bil för prova på, på Gröndal Eskilstuna. Dock krävs en viss körvana innan, för detta går inte att jämföra med något annat. Reservdelar finns tillgängligt, och det kommer även finnas möjlighet att köpa bil ifrån usa till förmånligt pris genom mig. Intresserade är välkomna att höra av sig! Välbemött/ legend fredde _________________ Freddy Larsson |
||||||
Lycka till med projektet. Särskillt isracing idéen låter spännande !
Här et halv timmes sammandrag från Padborg Park tidigare på våren. Bemärk, hela poäng till kvalet, och reverse grid till första o tredje heatet ! http://vimeo.com/70782396 _________________ Jörgen Jespersen |
||||||
Man ska såklart tro på sin produkt och affärsidé, men vad är det som är annorlunda nu än för 12 år sedan? I mina ögon har svensk racing inte varit så svag som nu sedan 80-talet och tidigt 90 tal. I princip alla racingserier har problem att få ens halvfulla startfält. Undantagen är väl bara Spvm, som gjort ett fantastiskt jobb i både roadsport och modsport på senare år. Samt historisk racing som brukar slå alla rekord i antal deltagare på Velodromloppet och SSM, men i övrigt nätt och jämt orkar locka drygt 100-talet ekipage en helg. Långloppsserierna är också långt ifrån sin storhetstid, Märkesklubbserierna rulla väl på (jag har dålig koll på nuläget i BMW, Porsche och Alfa racingen) Däremot är det full fart på trackdays och time attack kommer starkt. Gissar att du tänkt dig ett nytt koncept som särskiljer markant från traditionell racing? Tyvärr så är det många som tror att alla problem läses med en ny racingklass, sällan är så fallet. Se t.ex. vad TTA bidrog med... Men isbana, 1000 meter grusbana, små knixiga autocrossbanor av amerikansk förebild kanske kan legendsbilarna ett helt eget fönster i racingvärlden? Det vore kul! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
[quote="figgebollen"]
Ett nytt koncept? Vad sägs om att det ska vara billigt att köra och tävla...? Kan med enkelhet svara på den frågan att vi svenskar va inte sugna på att betala +160.000kr/p bil för att sedan personlighets utrusta dem bland annat när det redan fanns massa olika racing serier som du nämde där. Och det är vad folk själva har berättat. Så dem flesta bilarna då som togs in såldes iväg till finland och enbart 2 stannade kvar i sverige. En annan sak som du påpekade så är just motorsporten svag idag och kan väl nämna att dem flesta som visat intresse för att börja åka Legend är just pga dyrt underhåll, dyra startavgifter mm med det som dem åkt med idag... Ta bara Folkrace som exempel, det ska tydligen vara "billigt", men om man ser genom fingrarna och tänker på hur mycket en bil har kostat när bur, stol mm är installerat i en bil så måste du sedan efter race kanske sälja bilen för ynka 6-7000kr... Och med en Legend bil där du kan mecka det mesta själv utan att det ska kosta shortan, så ser vissa detta som ett alternativ... Idag så är bilarna betydligt mycket billigare, samt att vi kommer dela evenemang med 2 andra klasser enbart för att få ner startavgifter hyra av bana mm... Så det känns nånstans som att jag kommit ett steg längre än andra herren som gjorde ett försök när det redan nu visats vara så stort intresse, det mesta är klart med papper mm på serien och start datum är redan satt för första tävling. Jag känner mig riktigt positiv till detta, då jag inte själv har någon stor plånbok att satsa med. Jag o polarn köppte varsin Legend bil för att ha kul med på Gröndal i Eskilstuna en eftermiddag efter jobbet bara... Sen va det så många som frågade vart man fick tag i dem, så jag erbjöd mig att hämta fler om det såklart fanns intresse... Där är vi idag... Mvh! _________________ Freddy Larsson |
||||||
[quote="figgebollen"]
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||||
Så fort jag blir av med m3:an så kommer jag höra av mig!
Intresse tror jag helt klart att det finns för denna serie ![]() |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 30865 besök totalt |