Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 36337 besök totalt |
Re:
Jag vet att det är konstigt med toe out bak. Måste ha varit sen förra ägaren då jag inte har gjort något med hjulupphängningen. Var köper jag dessa shims? Har inte hittat det på K-tec's sida. Tips mottages tacksamt. Har börjat fundera på att köpa nya motor- och växellådsfästen också. Det finns däremot på K-tech. Är det deras som gäller eller finns det andra att jämföra med? Nu ska det helst inte vara någon snordyr racing variant. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
http://www.pure-motorsport.co.uk
Har shims Jag har K-tech motorfästen och Powerflex dogbone. Skulle nog kolla på Vibratech ist och vänta på Pure ersättning för dogbone. Mårten kan säkert kommentera mer runt detta. Men jag är inte nöjd med powerflex bussningen till vxl.lådan på min bil |
||||
Re:
Japp, Powerflex ersättningen är rena skiten, då är tom original bättre över tid. PureMotorsports håller på och ta fram ett komplett kit med motorfästen och dessa kommer kosta runt £300. Kan tyckas vara mycket pengar men bottnade drivaxlar och växlar som hoppar ur vid inbromsning kostar mycket mer i långa loppet. I min tråd kan du se hur det nedre motorfästet kommer se ut, det som sitter på min bil är en prototyp. Shims köper du på samma ställe. Jag kör ett 1 gradres shims och ett 0,1 shims per sida. Dvs 1 grad extra negativ camber och 0,1 in per sida. Sen säger jag inte att det är optimalt men min bil beteer sig iaf skapligt på bana. |
||||
|
||||
Hmm, nu börjar poletten trilla ner.
![]() Man kan alltså vrida på shimsen för att få antingen camber eller toe. Kan förra ägaren, som sa att han monterat toe-shims, satt dom fel? Är det därför det skiljer så mycket mellan sidorna? Kanske är de till och med felvända, och därför ger toe out? Känns som att jag borde ta tag i det där med bakre hjulupphängningarna. Men då behöver jag kunna avvara bilen ett tag. Inte som nu då den går till och från jobbet dagligen. Jag borde även ta tag i det där med motor/vxl.låds-fästen. Även om jag vill hålla min budget så såg som möjligt, så måste det ju fixas. Men jag går nog inte på någon £300 lösning om jag hittar billigare. Även om det säkert är det bästa. Bra däremot att veta att Powerflex är skräp. Sen kommer jag att beta av ett problem åt gången, och hjulviklarna känns viktigare just nu. Tack både Mårten och Fredrik för snabb input. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Hmm, nu börjar poletten trilla ner.
![]() Man kan alltså vrida på shimsen för att få antingen camber eller toe. Kan förra ägaren, som sa att han monterat toe-shims, satt dom fel? Är det därför det skiljer så mycket mellan sidorna? Kanske är de till och med felvända, och därför ger toe out? Känns som att jag borde ta tag i det där med bakre hjulupphängningarna. Men då behöver jag kunna avvara bilen ett tag. Inte som nu då den går till och från jobbet dagligen. Jag borde även ta tag i det där med motor/vxl.låds-fästen. Även om jag vill hålla min budget så såg som möjligt, så måste det ju fixas. Men jag går nog inte på någon £300 lösning om jag hittar billigare. Även om det säkert är det bästa. Bra däremot att veta att Powerflex är skräp. Sen kommer jag att beta av ett problem åt gången, och hjulviklarna känns viktigare just nu. Tack både Mårten och Fredrik för snabb input. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Re:
Finns igentligen inga vettiga alternativ till det nedre motorfästet annat än det som PureMotorsport har. De övre VibraTechnics finns ju men de kostar £200+ bara dom så Pures kit kommer vara både billigast och bäst. Gällande shims kanske han bara kört på -1,0 extra i camber vilket inte blir så bra. Shimsen bak byter du på en timme hur lätt som helst. EDIT: Cambern bar ser ju misstänkt ojämn ut också, något är absolut gjort bak iaf, har för mig att cambern bak är typ -1,6 eller -1,8 original. Kanske kan vara så att det är felvänt, även om det brukar skilja på höger vänster bak. Tävlingsteamen har en hel påse med shims och bygger upp så det blir exakt lika på båda sidor bak. |
||||
jag stummade mitt undre motor fäste genom att ta bort gummit å tiga fast en aluklump stumt å fint men de vibrerade rätt duktigt i bilen men man fick i alla växlar å ingen hoppade ur
![]() _________________ Emil Öberg leksaks lös ![]() |
||||
Re:
Ja det är väldigt mycket lättare på en Ph1 där båda skruvarna i hundbenet sitter i samma plan. På en Ph2 där det är vridet skulle nog lådan kunna brytas sönder. |
||||
Jag skickade ett mail till Pure motorsport för att höra när de tänkt släppa nya kitet med motor- och växellådsfästen.
Det här vad var jag fick till svars.
Antar att jag får hålla mig till tåls ett tag till. Eller se mig om efter ett annat alternativ. Fast det är inte så akut. Jag har ju att göra på att få bakvagnen rätt. Och det ligger högre upp på min prio lista. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Re:
Göra en egen mall efter existerande bussningar och "gjuta" egna i hårdplats är inte ett alternativ? En kompis gjorde så förut till sin corolla med biltema plast, vart ett gott resultat. NU är jag dock inte insatt i hur bussningarna ser ut men alltid en ide. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Semester betyder väl att man ska lata sig?
![]() Men att handla lite är aldrig fel. Ett uppsättning begagnade fälgar med nästan nya 195/50 däck har landat i garaget. Samma sak med en omgång 888:or. Också de bättre begagnade i dim 195/50-15. Fördelen med begagnat är en mycket positiv prisbild. Det gillar jag. ![]() Efter semestern ska de definitivt på och sen hårdtestas. ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Nu äntligen har min lilla fransyska fått lite öm omvårdnad.
Efter att nästan helt blivit ignorerad under semestern var det så dags att fixa nya bromsar fram. Då delarna har legat i garaget ett tag var det verkligen på tiden att de om på plats. Inga större problem, men det var verkligen i sista minuten det kom på nya saker. Nåra av klossarna var mer än lovligt slut. ![]() ![]() Sköt att veta att funkar som det ska också. Ny är det rengjort och uppsmort, alla skruvar dragna och sitter med Loctite. Dessutom passade jag på att lufta bromsarna fram så att det är ny och färsk vätska. ![]() ![]() Under sommaren har jag även fått R-däcken monterade på fälgarna. Blev så sugen på att prova bettet, så jag monterade 888:orna på bilen i stället för vardagsdäcken. De får sitta på även om det bara blir körning till och från jobbet närmsta tiden. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Då var säsongens andra bankörning avklarad. En helt lysande kväll på Mantorp med ÖSK.
![]() Att det ska vara så svårt att hitta tid till något så roligt. Måste tänka på det till nästa år. Trots planering vart det lite bråttom på vägen dit. Kom inte iväg som planerat från Södertälje och fastnade dessutom i en mil långt asfalteringsarbete vid Norrköping. Tur att Sveriges alla poliser var på väg till Stockholm för att vakta Obama. Det var nästan som fri fart på vägen ner. ![]() Väl framme plockades alla grejer ur bilen och lufttryck kollades. Sen var det dags att gasa. Alltid lite nervöst första varven. Hur skulle nya bromsarna ta? Håller trippel 8:orna greppet? Nu hade jag inget att oroa mig över, utom möjligen min egen rattrostighet. Men den gick snabbt över. Bilen är knappt alls understyrd med R-däck. Och det var egentligen bara i utgången ur chikanen och ut ur F2-kurvan som innerhjulet spann. Bromsarna var mil bättre än sist på gelleråsen. Riktigt kul att bromsa sent och hårt inför Mjölby. Dessutom är det alltid en riktigt familjär stämning i ÖSK's depå. Kul att gå runt och snacka med alla. Fast lite synd tyckte jag om alla som fick svartflagg p.g.a. för högt ljud. Det var för övrigt något jag själv bistod med när jag tappade ljuddämparen. Eller rättare sagt, rören i en skarv till bakre dämparen gled isär. Därmed var det slutåkt för min del. ![]() Jag längtar redan till nästa år!!!! Jag passar på att lägga in en bild från kvällen. Den kommer från Christoffer Jacobsson. Den finns tillsammans med en hel hög bilder i eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Så var årets tredje och sista bankörnig avklarad.
Fullt spett på Sviestad är alltid kul. Speciellt när det var en sån fantastisk kväll. Soligt, lagom varmt, inte så blåsigt. Med andra ord bra fyllnadsgrad för motorn. ![]() Körde ner tillsammans med Hasse och hans M3:a. Och våran rotel körning gick fint hela vägen. Clion hänger på bra, även när det börjar gå undan litegrann. ![]() Sviestad passar Clion rätt bra då den är kurvig och med hårda inbromsningar. Dock spinner innerhjulet i utgången från rondellen och ut ur Esset. Men vad gör väl det när det är så roligt att jaga/jagas. ![]() Och känslan att varv efter varv hänga i bältet vid inbromsningarna är skön. Ingen tendens att mattas alls. Och bromsarna verkar knappt slitas alls. Här kommer några bilder. Redo för race. ![]() En glad chaffis. ![]() Lineup i vänta på nästa körpass. ![]() Avslutningsvis en filmsnutt med riktigt kass ljud. Bara vindbrus. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Asså, Clion går bra
![]() Jag fick ligga i lite för att komma ikapp. trots 100hk till. Kul var det å nästan inga missöden. Vilken Jätte helmut jag har på knoppen. ![]() _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
Så har den Franska tideräkningen slutat, och sagan har nått sitt slut.
![]() Efter nästan 11 månaders samboliv med fransyskan är det dags att summera förhållandet. ![]() Nu kan man inte värdera kärlek i pengar, men nog har jag verkligen fått mer än förväntat. I alla fall sett till insatsen. Summerar jag kommer jag fram till att jag kört bilen ca 1'050mil. Under den tiden har jag hunnit med tre bankörningar. Gelleråsen i maj, och både Mantorp och Sviestad i september. Att hinna med tre körningar var också mitt mål för i år. Har jag inte helt fel på siffrorna så blev det tillsammans ca 31 mil på bana. Det gör att Clion har gått ungefär 3% bana under ett år. Och då har jag såklart använt den som året-runt-bil resten av tiden. Det borde vara godkänt, eller hur?!?! Nu har fransyskan emellertid hamnat i goda händer hos Johan från Malmö. ![]() Här kommer en sista bild på Clion och "nyförvärvet" tillsammans. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Re:
Hej allesammans det är jag som har köpt vinterskottet, den har nu flyttat söderut till varma Skåne och Malmö. Fortsatt tråd om vinterskottet finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90588&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
_________________ Johan Forsberg +46 702 901406 Renault Clio Sport -01 Ford Fiesta -95 Mitsubishi Evolution 3 -95 Honda Cbr 929 Fireblade -01 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 36337 besök totalt |