Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1675 besök totalt |
Mappat hos SQR igår 27/5
Efter en massa strul fick jag iaf upp bilen igår till Frank på SQR. Några saker som givetvis strulade, spjällhuset var enligt Frank för litet, trodde faktiskt det skulle en räcka rätt långt. Sen stod kammarn helt felt vilket resulterade att alldeles för många kusar alldrig fick komma fram ur skåpet. Hade inte kamtiderna heller när jag var uppe så vi hade aldrig någon möjlighet att ställa dom. MEn nu vet jag 110 grader +-3 grader. Hoppas kunna komma upp snart igen Motorn ger 105 hästar , fick upp det till 149 nu med felställda kammar ![]() _________________ :: Mikael Lindqvist |
Kurvorna är visserligen fina men vridet är på tok för lågt. Måste ställa kammarna så fort som möjligt så jag kan mappa om den. MAn känner att det inte börjar jobba ordentligt fören vid 5000 varv och den vill gärna fortsätta över varvstoppet vid 7200 om det inte hade slagit in.
Börjar dock bli sugen på 2st dubbla Jenvey spjällhus, dom är inte så fasligt dyra, 6900 vill Roadster ha, spridare har jag redan. Så då fattas det bara insug, trattar, länkage och en bränsletrycksregulator plus lite småkrafs. Borde kunna komma under 10 000 kr. _________________ :: Mikael Lindqvist |
Lite mer info. Bilen är en "vanlig" Escort med 1.8 Zetec motor på 105 hästar original.
Motor: Portad, planad topp Mirafräst, slipade ventiler, allt topplocksjobb är utfört av Kjelle på Elwa Motor omslipade kamaxlar Ställbara kamdrev Trust insug Trust extraktor 4-2-1 Toppen är en demotopp som Kjelle tog fram för att visa vad man kunde göra med Zetectopparna, flödesschema finns nedan: Mer info finns under "Våra banåkarbilar" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ :: Mikael Lindqvist |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1675 besök totalt |