Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck
4473 besök totalt
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Däcktryck

Alltså jag har inte en susning om vilket tryck. har på trans amen 11" fälgar bak med 285 michelin pilot sport (pga att det var det bredaste som gick att hitta i sverige då) Vet att det är för smalt och att det påverkar mycket. Jag får wheelhops när jag drar iväg. Det greppar typ halva varvet som om fälgarna var ocentrerade.
Står jag still och börnar så finns inte tendensen, utan bara när det börjar greppa. Nu menar jag inte att det finns grepp i dom värdelösa däcken, nån gång så greppar det ju. Om man har tid att vänta.....

Trodde det var orginalstötdämparna men bytte till avo coilovers utan resultat. Ska jag testa med mycket lågt tryck i däcken och ställa stötdämparen på det hårdaste till att börja med?

Jönköping
Här sen Jul 2011

Inte ovanligt fel med original bussningar och armar på Camaro/Firebird/etc

Däcken är ju enormt mycket bättre än vad som satt originalmonterat

hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
njaa... Det är jag inte helt säker på. WS6 hade 275 runt om orginal och inga pajasdäck som jag har satt på. Och dom hade samma bussningar som den vanliga trans amen.
men vilket är ett rekommenderat däcktryck? 285 40 17

Täby
Här sen Maj 2004

Re:

scaryeyes skrev:
njaa... Det är jag inte helt säker på. WS6 hade 275 runt om orginal och inga pajasdäck som jag har satt på. Och dom hade samma bussningar som den vanliga trans amen.
men vilket är ett rekommenderat däcktryck? 285 40 17

Jag tror absolut inte att däckstudsen beror på däcken utan mer på drivlina/chassi/hjulupphängning. Att bara sätta coiloversen på hårdaste läget kommer nog inte göra under för greppet heller. Bilen har ju några år på nacken samt att jag gissar att det sitter relativt mjuka bussningar på den orginal som tillåter att hjulet rör sig en hel del.

Vilket Michelin Pilot Sport är det du har? I den storleken du nämner hittar jag bara (vid Googling) Pilot Sport A/S vilket är ett Amerikanskt all season däck. Att detta inte är ett speciellt bra som sommardäck är kanske inte så konstigt. Är det ett vanligt Pilot Sport så skulle jag säga att det förmodligen är ganska mycket vassare än det Goodyear-däck som satt på bilen som OE.

285/40R17 är specad (ETRTO) att sitta på fälgar mellan 9½-11" bredd, men 11" kanske är i bredaste laget. Angående däcktryck så hade jag kört på ungefär samma som är angivet av biltillverkaren för orginaldäcket (275/40R17 Li 98), eventuellt ett par hekto mindre pga högre Li (misstänker att det är Li 100 på de nuvarande däcken).

Vad var anledningen till att du bytte storlek på bakdäcken, var det bara för utseendets skull? Vad kör du för dimension fram?

Men som sagt, ditt problem sitter nog främst inte i däcken...

Mvh
Magnus Lord Arenander

hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Jo jag bytte pga att America Racing gör bara dom fälgarna i den storleken. Det har ju med offset att göra. Det finns 18" för corvette, men vill ju inte ha så låg profil. Alltså finns det inget att välja på. Kunde iofs valt 9 1/2 tum bak åxå men ville ha lite mer där bak.

Dom heter bara Pilot Sport 285 40 ZR 17 100Y Men är nog inga all season inte...

Fram har jag 9 1/5" med budget nankang 255 45 17

Men kan tala om att dom är snorhala att köra på. Nu har jag inte provat på riktig asfalt, men på det som ligger på vägarna här i skåne, är dom värdelösa.

Men jag har åtgärdat problemet nu i alla fall. Gasar betydligt mindre!

En liten parentes är åxå att en kompis skodde sin bil med samma däck, dock lite smalare runtom. Trots nygjord fyrhjulsinställning (supra MK lll) så vräkte sig bilen över hela vägen. Han körde tillbaka till slut och fick några andra däck och problemet var borta. Så jag vill helst hålla mej borta från michelin helt. Men har nu provat allt ifrån 1.8 upp 3.5 i däcktryck. Väggreppet är oförändrat, men komforten skiljer sig lite.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tror att du har för lite Anti-Squat.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008

Trådstartare
Japp! Har ju stel axel och torque arm. Inte mycket att göra åt. Men får se.... Kanske blir poly bussningar i alla fall sen då. Ska bygga klart rodden först, men sen kanske jag bygger ny torque arm och nya undre bärarmar som man flyttar ner infästningen till. Då får jag mer antisquat. Plus länkarmar som inte flexar, vilket kan vara fallet med pressade u-profiler.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Finns mycket färdigt över disk i ursprungslandet ...bland annat övre armar som är det första man byter.

Tystberga
Här sen Mar 2004

När det gäller lufttryck är det ju bara att följa tillverkarens rekomendation för däcket. Allt annat är ointressant i min värld.
Citera
Däck för banåka
Däcktryck
4473 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande