Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
däck bredd?
1671 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
däck bredd?

jag jobbar på min porsche 911 -73 och undrar lite om storleken på däck!

bilen är inte en orginal porsche utan en porsch med mitt monterad audi motor så tyngdpunkten är framflytad ganska mycke om man gämför med orginal 911 men fortfarande tyngre bak

jag försöker få en 40/60 fördelning av vikten nu när jag bygger. nu har jag börja fundera på däck osv det jag har redan i gömorna är fälgar med däck på som mäter 235#17 45 fram och 255#17 40 bak och jag undrar om det är lämpligt. däck som jag har ligande nu är goodyear f1

skulle vara enkelt om det funkar då jag har fälgar osv redan

17 tum kommer det att nog att bli hur jag än vrider och vänder på det men bredden är jag osäcker på. det jag vill ha är en bra balans mellan fram och bak och jag vill inte gå över 235 fram då jag tycker att det blir små jobbig med breddare fram om man ska köra lite på vandliga vägar(på min bmw e34 har jag 235#17 fram nu och den drar och sliter i ratten lite men man kan leva med det!)

men vad säger ni ska jag gå upp/ner i bredd bak eller fram eller låter det som det kan funka!?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger skall man ha ca ca 20% brädare bak än fram på en 40/60 bil.
Så har du 255 bak så borde 205 fram räcka.

Hmm men nu kommer det massa mer parametera i också som drivning, rollcentrum, mm mm mm

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: däck bredd?

jonnystrand skrev:
...jag försöker få en 40/60 fördelning av vikten nu när jag bygger...
thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: däck bredd?

jonnystrand skrev:

1
jag försöker få en 40/60 fördelning av vikten nu när jag bygger.
2
jag vill inte gå över 235 fram då jag tycker att det blir små jobbig med breddare fram om man ska köra lite på vandliga vägar
3
nu har jag börja fundera på däck. 235#17 45 fram och 255#17 40 bak och jag undrar om det är lämpligt. däck som jag har ligande nu är goodyear f1
4
17 tum kommer det att nog att bli.
5
det jag vill ha är en bra balans mellan fram och bak
ska jag gå upp/ner i bredd bak eller fram eller låter det som det kan funka!?

1
Det låter bra som viktfördelning
2
Det finns alltid många saker som man vill ta hänsyn till, jag sitter i samma båt själv. Men till syvende och sist så så kommer man inte vidare pga sådana hinder. Körbarhet på vanliga vägar kan man ju leva med, värre är det när ekonomin sätter stopp. Det kan man liksom inte bara leva med och fortsätta handla ändå, om man inte vill förstöra för sig själv.
En sådan här bil tycker jag man kan strunta i om det styr konstigt på allmänna vägar. hoppar å skakar å dånar. Det gör i vart fall jag, å det har jag inte ångrat på 30 år. Det vägs upp av att köra mot några hojar på Bogesundsvägen.
3
Alltså tar vi däckstipps utifrån funktionen.
Tumregeln för balans i jämn kurvfart är att däcksbredden motsvarar viktfördelningen, mao som 100 km/tim skidpad. Men sedan börjar komplikationerna. Ökar vi skidpadradien så ökar hastighetan och därmed kraften som åtgår för att driva bilen. Eftersom bakhjulen driver så förbrukas det greppet från sidokraftsförmågan och vi behöver mer gummi bak för att kompensera. Kör vi i 250 så kan vi förbruka hälften av bakhjulsgreppet bara för att driva bilen. Har vi tillräkligt med effekt så kan vi förbruka alltihop rakt fram!!! Så, mer gummi bak. Då spöar vi de andra i starten också.

Rakt fram gynnas av lägre däckstryk medan kurvorna kräver mer för bästa greppet

Ett enkelt exsempel.
om bilen har en balanserad däcksuppsättning för kurvtagning och vi sätter dit bredare bakhjul så blir den understyrd, eftersom greppet ökar bak. Då sänker vi däckstrycket och därmed kurvgreppet så blir bilen balanserad igen. MEN, eftersom lägre däckstryck ökar accelerationsförmågan och vi dessutom har bredare däck nu så har vi ökat accelerationsförmågan markant.

Det är bara att damma på med så mycket däck som får plats. Dom blir alltid mindre fram bla, eftersom dom hjulen måste kunna svänga.

4
Däcksprofilen 45-40 är helt ok.

5
Som du ser så finns ingen "optimal" däcksuppsättning, det beror på vilken omständighet som råder. Hur snabb banan är, hur mycket rakor-tvära kurvor, hur mycket effekt man har mm.
SAMT, oftast är det REGLERNA som avgör hur det blir. Då kan man få jobba med allsköns trix för att få till det. Som ballast, annan viktfördelning, speciella fjädrings-dämpar uppsättningar. Men det är ett annat forum.

Kämpa på!
Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
tack för svaret!

jag vet att på porsche gt2 kör många med "Front: 235/40 ZR 18, Rear: 315/30 ZR 18"
så det rymms då i hjulhusen!
men 18 tum blir för dyrt tycker jag i däck osv så jag tänkte köra på 17 tum!

vad finns det för för och nack delar att gå upp eller ner i fälg/däck storlek? tex 18 -> 17

Citat:
En sådan här bil tycker jag man kan strunta i om det styr konstigt på allmänna vägar. hoppar å skakar å dånar. Det gör i vart fall jag, å det har jag inte ångrat på 30 år. Det vägs upp av att köra mot några hojar på Bogesundsvägen.

det har du så rätt i

Bromma
Här sen Feb 2003

jonnystrand skrev:

1
jag vet att på porsche gt2 kör många med "Front: 235/40 ZR 18, Rear: 315/30 ZR 18"
så det rymms då i hjulhusen!
men 18 tum blir för dyrt tycker jag i däck osv så jag tänkte köra på 17 tum!
2
vad finns det för för och nack delar att gå upp eller ner i fälg/däck storlek? tex 18 -> 17

1
Själv har jag 240mm fram och 330mm bak i slitbana, alltså mätt med tumstock, inte dimesionsmått.
10 resp 13 tums fälgbredd. 63% bakvikt. Så dom Porsche måtten är inte konstiga.
2
Det är profilhöjden som man får ta hänsyn till. Eller, jag skulle utrycka mig i HÖJDEN PÅ DÄCKSSIDAN, OBEROENDE AV DEN %TUELLA PROFILEN. Skulle jag åka 18" fram så bleve det inga däck kvar!
Styva däck kräver mer av chassiet och stötdämpare, eftersom det blir mer rörelse där. Man bör ha kontroll på högfartsdämpningen eftersom dom minsta vägojämnheter hamnar i stötdämparna.
En tum i skillnad, 17 eller 18 är väl inte hela världen, men kraven ökar när profilen minskar. Man kan åka fort med låga profiler om man bemästrar konsekvenserna, men det kräver sin mekaniker. Annars åker man nog bättre med lite mer gummi.

Nu talar jag inte om hjulvinkelsproblem mm, men dom ökar också!

Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Ett litet tillägg.
När man går upp i fälgstorlek så är det lätt gjort att köpa fälgar med för stor vikt. Många snygga fälgar är mer gjorda för att det är populärt med med 20 tum. För att dom ska hålla för olika tunga bilar och för att designen kräver det. Det är lätt gjort att den roterande massatrögheten blir för stor.
Det är faktiskt en ordenterlig skillnad och inte bara fågan om något som man "kanske" märker. Bilen blir dramatiskt sämre med tunga hjul. Det märks ifs bara när man börjar pressa bilen, men då blir det desto värre.
och för deltagarna i detta forum så gäller väl bara den yttersta bilkörningen och då blir det värdelöst hela tiden.
Göran Malmberg

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
vikt vill vi ju inte ha onödigt mycke av!

men då har jag fåt dom svar jag sökte tack! jag åter kommer med mer frågor när jag kört fast i min lilla skalle!

däck bredd?
1671 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande