| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Rekomendation på R-Däck med grepp o bra slitage?
|
<< 1, 2 5371 besök totalt |
|
Finns Bridgestone re540s och toyo däcken endast i en gummiblandning?
Som det ser ut så är det re540, 032r och toyo r881 som kan ge mig 205/50/15 däck som bör fungera. 048 och R888 spricker lite då jag iofs kan köra på 195/55/15 men då får jag lite sämre utväxling och puttefnutte lite mindre bredd
Nackdelen med 032r verkar vara 500:- per däck _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Det var precis vad alla sade; då jag tänkte köpa SS. Men 2.5 mm slitet på värsta stället, efter 4 banmöten, tycker inte jag är ett dugg farligt (mina Softar slets mer ).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
oops! Väggarna har öron.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Erfarenheter av dunlop?
Var på Åsen i går och brände mig, hade en del snack med dunlop killarna om deras motsvarighet. Nu skall man ju kanske ta deras snack med en nypa salt men dom påstås stå sig väl i konkurensen med dom däck som jag har listat. Tydligen en del team i SLC som har provat på dessa med gott resultat.
Nåväl, känns som jag har tagit bort några kandidater nu _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Mmm läste inläggen och ringde TL-racing ang DZ02G Direzza. Tyvärr togs dessa in med den hårda blandningen och det känns som det inte riktigt lirar. 1400+moms skulle dom hamna på iaf.
RE540, 032R och toyo R881 kvar på listan nu, skall bestämma mig snart. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Med < 1000 kg bil, skulle jag välja bort RE540. Spar dem till M3-åkarna.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det tråkiga är att jag har blivit erbjuden dessa till ett förmånligt pris _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Frågade du om D01J oxå? Det är en del SLC team som kört med dom och varit nöjda vad har förstått.
Har skaffat sånna själv men ej hunnit prova dom på bana så jag kan inte säga hur dom är. Dom gick på 1750 inkl. moms för 205/55 - 16 |
||||||||
"Det som uppfattades som billigt, blev snabbt dyrt, då det visade sig att det inte gick att använda". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
D01J tas endast in i den hårdaste gummiblandningen, avsedd för tunga bilar som kör långlopp. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
okey, det jag tänkte på var ett det stod SOFT på dom jag fick, men så har jag dålig koll på sån här med däck oxå
|
||||||||
|
Direzza... m.m
Hej! Jag är en av Dunlop Killarna som stod och pratade om våra däck på Gelleråsen. Jag vet inte om det var jag som pratade med dig. Iaf så kan det ju tyckas att vi är partiska eftersom vi jobbar på Dunlop men jag personligen pratar mycket från ett personligt plan då jag själv är hängiven. Dels pratar jag från egna erfarenheter och mycket av faktan får jag från Thomas Lindström på TL-Racing. Enligt samtal som jag haft med Thomas själv när han inte har haft någon anledning att vara partisk så har han sagt att D01J har varit det klart bästa R-däck "overall" dvs grepp livslängd osv. Kanske har något däck haft något mer grepp osv men på helheten har D01J varit bäst. Tyvärr är inte våra R-däck inte så kända hos "gemene man" men fler och fler börjar upptäcka våra däck med gott resultat. Direzza ska vara betydligt bättre än D01J främst i broms och accelerations egenskaperna men även i övrigt. Tyvärr har jag inte hunnit testa dessa själv ännu men ska förhoppningsvis göra det i sommar, men grabbarna på TL säger att det är som dag och natt mot D01J! En sak är säker och det är att däcken är i det absoluta topskiktet av R-däck. (Högst upp enl. mig) Mvh Magnus Arenander _________________ Magnus Lord Arenander |
||||||||
|
Re: Direzza... m.m
Kommer ni att ta in några däck som är lämpliga för < 1000 kg bil, < 15 varvs tävling? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det skulle vara intressant att veta var ett Dunlop Soft ligger i förhållande till ett Yokohama Soft. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re: dimension?
205/60x13 eller 205/50x15. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Nu är däcken beställda och skall dyka upp i början på nästa vecka. Det blev Bridgestone re540s "soft" 205/50/15
Skall försöka hinna med onsdagsträningen på onsdag på Gelleråsen så man hinner skrubba in dom lite innan Tävlingen 31:a. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
|
Ahhh. Säger bara en sak: skitbra
Däcken fungerade klockrent även om chaufören var rostig i racet. Det gick bra iaf med lite vildaer hjulvinklar. Stort tack till Dude för personlig rådgivning
Liten bild från träningen. Hade innerhjulslyft ner mot TV-Kurvan
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
Rekomendation på R-Däck med grepp o bra slitage?
|
<< 1, 2 5371 besök totalt |
