Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig "noname" SBF-klubb
<<   1, 2
9642 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Nillet skrev:
....

Man kan ju starta en klubb med enda verksamhet att hålla SBF-licenser åt folk...
Jag har också tänkt på det där. En "förening" som inte har den minsta ambition att anordna nånting. Det blir ändå ett jäkla råddande. Pga demokrati så är det heller inte hållbart i längden.

Du måste nämligen anamma Riksidrottsförbundets normalstadgar ( http://www.sbf.se/pdf/medlem/RF_Normalstadgar_99.pdf ) och där står det bl a:

Citat:
Styrelsen består av ordförande samt _______ övriga ledamöter. Styrelsen skall bestå av kvinnor och män.
Styrelsen utser inom sig vice ordförande, sekreterare, kassör och de
övriga befattningshavare som behövs.
...minst fyra föreningsfunktionärer, alltså. Plus två i valberedning, plus två revisorer.

Sen är ju årsmötet högsta beslutande organ och kan avsätta hela styrelsen och ändra inriktning på föreningen. Om det inte gäller SBF på högsta nivå då, förstås, där fungerar det annorlunda....

Det KAN funka, men på följande premisser:
-En anställd administratör i föreningen.
-Överskott på åtminstone 50 000 (typ 600 medlemmar á 100 kr/år) för avlöning (renderar typ 15 000 i fickan) av den anställde, eller...
-...nån som gör allt gratis.

Dessutom:
-Stark kult-känsla bland medlemmarna.
-Liiiite flexibilitet vad gäller etik.

Alltså... görbart, men jobbigt, ospännande och etiskt tvivelaktigt.


Mer info här: http://www.sbf.se/info/forbundsinfo/intrade/
Not: Peugeot Sport Club har också gått ur SBF. Ett bra beslut tycker jag, trots att jag var väldigt drivande i att vi gick med. Anpassning till förändring är bra. Traditionstänkande, talibanism och prestige är sämre. Enligt min åsikt, då....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Lillen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju bra att lite info framkommer iaf.
Synd att det ska bli så sent då det snart är dags för licensen igen.
Sedan så undrar man ju hur det ska bli med de olika träffarna.

Känns som att man skulle vilja ha denna info nu helst.
Man vill ju inte vänta tills det är aldeles innan säsongen börjar.
Då står man där och måste lösa ny licens , gå ny kurs och kanske bara ha hälften så många träffar.
Då lutar det åt att inte åka alls pga extra kostnader och det är ju synd.

Förstår Nillet i hans fundering.


det är väl knappast något bekymmer för dom som har sbf licens..... man kan ha den vilande i 5 år om man vill utan att behöva gå någon ny kurs.....
eller så åker man SMA försäkrade gatbilsevenemang och betalar mindre

och ja, för klubbarna är stor skillnad både i kostnad och betydligt enklare hantering.


sen om man ska skaffa en SMA licens/försäkring så spelar det ingen roll när på året man gör det, den gäller 12 månader från teckningsdatumet oavsett när man gör det........ så vänta och se vad du vill göra själv...


Jo det är ju just det!
Min licens är inför förnyande.
Så därav att jag vill veta t.ex från min klubb.
Ska jag skita i att hämta ut den innan årsskiftet eller ej?
Skiter jag i det åker jag ju på ny kursavgift ändå iofs.

Jaja lite dålig timing bara.

SMA lär det bli ändå om man ska åka konbana mm.
Det är ju om man ska idas hämta ut SBF-licensen som är frågan.


Skall du inte tävla utan endast träna eller åka banåkaträffar är bilsport enkel en vettigt alternativ för att hålla din SBF-licens "aktiv".
320kr/år
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80574

Om jag får svära lite i kyrkan så står jag själv inför att köra en racingserie som byter från SBF till SMA och tycker det känns lite som att välja mellan pest eller kolera, visst är SBF skitnödigt byråkratiska i mycket men SMA känns i jämförelse lite som High chaparall.
Jag har varit aktiv inom svensk motorsport i 13år och åkt både SBF tävling/banträffar samt SMA tävling/banträffar så jag har fått testa båda parter fler än en gång.

Jag hade föredragit något mittimellan med lagom nivå på regler och stadgar som främjar utövandet utan att tumma på säkerhet och miljö.

Mina 5 cent.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Wärhner skrev:
Lillen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju bra att lite info framkommer iaf.
Synd att det ska bli så sent då det snart är dags för licensen igen.
Sedan så undrar man ju hur det ska bli med de olika träffarna.

Känns som att man skulle vilja ha denna info nu helst.
Man vill ju inte vänta tills det är aldeles innan säsongen börjar.
Då står man där och måste lösa ny licens , gå ny kurs och kanske bara ha hälften så många träffar.
Då lutar det åt att inte åka alls pga extra kostnader och det är ju synd.

Förstår Nillet i hans fundering.


det är väl knappast något bekymmer för dom som har sbf licens..... man kan ha den vilande i 5 år om man vill utan att behöva gå någon ny kurs.....
eller så åker man SMA försäkrade gatbilsevenemang och betalar mindre

och ja, för klubbarna är stor skillnad både i kostnad och betydligt enklare hantering.


sen om man ska skaffa en SMA licens/försäkring så spelar det ingen roll när på året man gör det, den gäller 12 månader från teckningsdatumet oavsett när man gör det........ så vänta och se vad du vill göra själv...


Jo det är ju just det!
Min licens är inför förnyande.
Så därav att jag vill veta t.ex från min klubb.
Ska jag skita i att hämta ut den innan årsskiftet eller ej?
Skiter jag i det åker jag ju på ny kursavgift ändå iofs.

Jaja lite dålig timing bara.

SMA lär det bli ändå om man ska åka konbana mm.
Det är ju om man ska idas hämta ut SBF-licensen som är frågan.


Skall du inte tävla utan endast träna eller åka banåkaträffar är bilsport enkel en vettigt alternativ för att hålla din SBF-licens "aktiv".
320kr/år
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80574

Om jag får svära lite i kyrkan så står jag själv inför att köra en racingserie som byter från SBF till SMA och tycker det känns lite som att välja mellan pest eller kolera, visst är SBF skitnödigt byråkratiska i mycket men SMA känns i jämförelse lite som High chaparall.
Jag har varit aktiv inom svensk motorsport i 13år och åkt både SBF tävling/banträffar samt SMA tävling/banträffar så jag har fått testa båda parter fler än en gång.

Jag hade föredragit något mittimellan med lagom nivå på regler och stadgar som främjar utövandet utan att tumma på säkerhet och miljö.

Mina 5 cent.



Vad är det du mer specifikt vill ha i regler och stadgar för säkerhet och miljö? som du tycker saknas ?

för övrigt så är det ju inga problem för någon arrangör inom SMA att ha såna regler om dom vill och deras tävlande vill.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:
Lillen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju bra att lite info framkommer iaf.
Synd att det ska bli så sent då det snart är dags för licensen igen.
Sedan så undrar man ju hur det ska bli med de olika träffarna.

Känns som att man skulle vilja ha denna info nu helst.
Man vill ju inte vänta tills det är aldeles innan säsongen börjar.
Då står man där och måste lösa ny licens , gå ny kurs och kanske bara ha hälften så många träffar.
Då lutar det åt att inte åka alls pga extra kostnader och det är ju synd.

Förstår Nillet i hans fundering.


det är väl knappast något bekymmer för dom som har sbf licens..... man kan ha den vilande i 5 år om man vill utan att behöva gå någon ny kurs.....
eller så åker man SMA försäkrade gatbilsevenemang och betalar mindre

och ja, för klubbarna är stor skillnad både i kostnad och betydligt enklare hantering.


sen om man ska skaffa en SMA licens/försäkring så spelar det ingen roll när på året man gör det, den gäller 12 månader från teckningsdatumet oavsett när man gör det........ så vänta och se vad du vill göra själv...


Jo det är ju just det!
Min licens är inför förnyande.
Så därav att jag vill veta t.ex från min klubb.
Ska jag skita i att hämta ut den innan årsskiftet eller ej?
Skiter jag i det åker jag ju på ny kursavgift ändå iofs.

Jaja lite dålig timing bara.

SMA lär det bli ändå om man ska åka konbana mm.
Det är ju om man ska idas hämta ut SBF-licensen som är frågan.


Skall du inte tävla utan endast träna eller åka banåkaträffar är bilsport enkel en vettigt alternativ för att hålla din SBF-licens "aktiv".
320kr/år
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80574

Om jag får svära lite i kyrkan så står jag själv inför att köra en racingserie som byter från SBF till SMA och tycker det känns lite som att välja mellan pest eller kolera, visst är SBF skitnödigt byråkratiska i mycket men SMA känns i jämförelse lite som High chaparall.
Jag har varit aktiv inom svensk motorsport i 13år och åkt både SBF tävling/banträffar samt SMA tävling/banträffar så jag har fått testa båda parter fler än en gång.

Jag hade föredragit något mittimellan med lagom nivå på regler och stadgar som främjar utövandet utan att tumma på säkerhet och miljö.

Mina 5 cent.



Vad är det du mer specifikt vill ha i regler och stadgar för säkerhet och miljö? som du tycker saknas ?

för övrigt så är det ju inga problem för någon arrangör inom SMA att ha såna regler om dom vill och deras tävlande vill.....


I flera (näst intill alla) SMA-arrangemang jag deltagit i har besiktning av fordon varit nära obefintlig och förarmötena i de fall de hållits inte speciellt informativa eller säkerhetsinriktade.

Lämnar man det upp till arrangören att bestämma nivån på detta så är det lätt att vissa tänker "det har ju funkat tidigare" och bara kör på utan besiktning av fordon eller ordentliga förarmöten. Det känns inte okej tycker jag.

Jag har kört banträffar arrangerade av både privatpersoner och klubbar innan anslutning till SBF/SMA som hade bättre besiktning av bilar och med informativa förarmöten, det behöver inte ta mkt tid och energi men är viktigt speciellt för de som är nybörjare och har dålig koll.

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Wärhner skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:
Lillen skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju bra att lite info framkommer iaf.
Synd att det ska bli så sent då det snart är dags för licensen igen.
Sedan så undrar man ju hur det ska bli med de olika träffarna.

Känns som att man skulle vilja ha denna info nu helst.
Man vill ju inte vänta tills det är aldeles innan säsongen börjar.
Då står man där och måste lösa ny licens , gå ny kurs och kanske bara ha hälften så många träffar.
Då lutar det åt att inte åka alls pga extra kostnader och det är ju synd.

Förstår Nillet i hans fundering.


det är väl knappast något bekymmer för dom som har sbf licens..... man kan ha den vilande i 5 år om man vill utan att behöva gå någon ny kurs.....
eller så åker man SMA försäkrade gatbilsevenemang och betalar mindre

och ja, för klubbarna är stor skillnad både i kostnad och betydligt enklare hantering.


sen om man ska skaffa en SMA licens/försäkring så spelar det ingen roll när på året man gör det, den gäller 12 månader från teckningsdatumet oavsett när man gör det........ så vänta och se vad du vill göra själv...


Jo det är ju just det!
Min licens är inför förnyande.
Så därav att jag vill veta t.ex från min klubb.
Ska jag skita i att hämta ut den innan årsskiftet eller ej?
Skiter jag i det åker jag ju på ny kursavgift ändå iofs.

Jaja lite dålig timing bara.

SMA lär det bli ändå om man ska åka konbana mm.
Det är ju om man ska idas hämta ut SBF-licensen som är frågan.


Skall du inte tävla utan endast träna eller åka banåkaträffar är bilsport enkel en vettigt alternativ för att hålla din SBF-licens "aktiv".
320kr/år
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80574

Om jag får svära lite i kyrkan så står jag själv inför att köra en racingserie som byter från SBF till SMA och tycker det känns lite som att välja mellan pest eller kolera, visst är SBF skitnödigt byråkratiska i mycket men SMA känns i jämförelse lite som High chaparall.
Jag har varit aktiv inom svensk motorsport i 13år och åkt både SBF tävling/banträffar samt SMA tävling/banträffar så jag har fått testa båda parter fler än en gång.

Jag hade föredragit något mittimellan med lagom nivå på regler och stadgar som främjar utövandet utan att tumma på säkerhet och miljö.

Mina 5 cent.



Vad är det du mer specifikt vill ha i regler och stadgar för säkerhet och miljö? som du tycker saknas ?

för övrigt så är det ju inga problem för någon arrangör inom SMA att ha såna regler om dom vill och deras tävlande vill.....


I flera (näst intill alla) SMA-arrangemang jag deltagit i har besiktning av fordon varit nära obefintlig och förarmötena i de fall de hållits inte speciellt informativa eller säkerhetsinriktade.

Lämnar man det upp till arrangören att bestämma nivån på detta så är det lätt att vissa tänker "det har ju funkat tidigare" och bara kör på utan besiktning av fordon eller ordentliga förarmöten. Det känns inte okej tycker jag.

Jag har kört banträffar arrangerade av både privatpersoner och klubbar innan anslutning till SBF/SMA som hade bättre besiktning av bilar och med informativa förarmöten, det behöver inte ta mkt tid och energi men är viktigt speciellt för de som är nybörjare och har dålig koll.

Mvh Peter


absolut.... håller med ..... så säg till när det är någon mindre bra arrangör så kan jag stöta på dom.... just dom här två sakerna har inget med sma/sbf att göra i skillnad... utan bara upp till arrangören att göra bra eller mindre bra...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Har du en SBF tävlingslicens så kan det vara en god idé att lösa ut den var 5:e år, den kostnaden är ingenting mot att skaffa en ny när/om det blir aktuellt.

Och har du väl tagit en SBF tävlingslicens, så kan du inte ersätta den med engångslicenser i samma klass igen på en SBF-sanktionerad tävling.

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

[quote="Fredrik - SLC"][quote="Wärhner"]
Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:
Lillen skrev:
Fredrik - SLC skrev:


Skall du inte tävla utan endast träna eller åka banåkaträffar är bilsport enkel en vettigt alternativ för att hålla din SBF-licens "aktiv".
320kr/år
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80574

Om jag får svära lite i kyrkan så står jag själv inför att köra en racingserie som byter från SBF till SMA och tycker det känns lite som att välja mellan pest eller kolera, visst är SBF skitnödigt byråkratiska i mycket men SMA känns i jämförelse lite som High chaparall.
Jag har varit aktiv inom svensk motorsport i 13år och åkt både SBF tävling/banträffar samt SMA tävling/banträffar så jag har fått testa båda parter fler än en gång.

Jag hade föredragit något mittimellan med lagom nivå på regler och stadgar som främjar utövandet utan att tumma på säkerhet och miljö.

Mina 5 cent.



Vad är det du mer specifikt vill ha i regler och stadgar för säkerhet och miljö? som du tycker saknas ?

för övrigt så är det ju inga problem för någon arrangör inom SMA att ha såna regler om dom vill och deras tävlande vill.....


I flera (näst intill alla) SMA-arrangemang jag deltagit i har besiktning av fordon varit nära obefintlig och förarmötena i de fall de hållits inte speciellt informativa eller säkerhetsinriktade.

Lämnar man det upp till arrangören att bestämma nivån på detta så är det lätt att vissa tänker "det har ju funkat tidigare" och bara kör på utan besiktning av fordon eller ordentliga förarmöten. Det känns inte okej tycker jag.

Jag har kört banträffar arrangerade av både privatpersoner och klubbar innan anslutning till SBF/SMA som hade bättre besiktning av bilar och med informativa förarmöten, det behöver inte ta mkt tid och energi men är viktigt speciellt för de som är nybörjare och har dålig koll.

Mvh Peter


absolut.... håller med ..... så säg till när det är någon mindre bra arrangör så kan jag stöta på dom.... just dom här två sakerna har inget med sma/sbf att göra i skillnad... utan bara upp till arrangören att göra bra eller mindre bra...


Mjo, men nu var ju åtminståne två av SMA-tävlingarna jag tänker på i just din egna regi.
De var ju iofs ett tag sedan, 2009 Barkaby 4+2timmar? och Winterhell.

Ta det på rätt sätt, jag tycker det du gjort är jättebra, jag hade bara önskat att det fanns lite bättre riktlinjer och stadgar/regler utan att gå all out så det blir ett byråkratiskt helvete som SBF blivit.

Idag finns väl inga riktlinjer för någonting när det gäller personlig säkerhet eller hur bilarna skall vara utrustade osv?

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Wärhner skrev:


Mjo, men nu var ju åtminståne två av SMA-tävlingarna jag tänker på i just din egna regi.
De var ju iofs ett tag sedan, 2009 Barkaby 4+2timmar? och Winterhell.

Ta det på rätt sätt, jag tycker det du gjort är jättebra, jag hade bara önskat att det fanns lite bättre riktlinjer och stadgar/regler utan att gå all out så det blir ett byråkratiskt helvete som SBF blivit.

Idag finns väl inga riktlinjer för någonting när det gäller personlig säkerhet eller hur bilarna skall vara utrustade osv?

Mvh Peter


Om du pratar barkarby och winterhell så förstår jag faktiskt inte vad du menar....

där är det ingen större skillnad mot när vi gjorde SBF arrangemang... vi har besiktningspersonal, förarmöten och regler för säkerhetsutrustning..... sen att vi har lättare regler på personlig utrustning med att vi godkänner folkrace/enlagersoveraller och inte kräver HANS är ett val vi gjort.... och att vi godkänner halvburar i minsta klassen...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2415



Re:

Fredrik Nyström skrev:
Figgz skrev:
SBF tar betalt per medlem klubben har oavsett om de innehar licens eller ej

Stämmer det där verkligen? Hur funkar det då med en klubb som har ett brett verksamhetsområde? Betalar klubben till SBF för medlemmar som åker motocross? Var drar man isåfall gränsen?


Så är det, det är därför Porsche Club Sverige inte är SBF anslutna, vi skulle få betala för alla våra 5000 medlemmar, fast bara ~50 tävlar och några hundra kör banträffar. Ohållbart....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

safe skrev:
Fredrik Nyström skrev:
Figgz skrev:
SBF tar betalt per medlem klubben har oavsett om de innehar licens eller ej

Stämmer det där verkligen? Hur funkar det då med en klubb som har ett brett verksamhetsområde? Betalar klubben till SBF för medlemmar som åker motocross? Var drar man isåfall gränsen?


Så är det, det är därför Porsche Club Sverige inte är SBF anslutna, vi skulle få betala för alla våra 5000 medlemmar, fast bara ~50 tävlar och några hundra kör banträffar. Ohållbart....

Jag tycker det borde framgå här om det kostar per medlem?
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2013_Avgifter_Klubbar.pdf

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Fredrik Nyström skrev:
safe skrev:
Fredrik Nyström skrev:
Figgz skrev:
SBF tar betalt per medlem klubben har oavsett om de innehar licens eller ej

Stämmer det där verkligen? Hur funkar det då med en klubb som har ett brett verksamhetsområde? Betalar klubben till SBF för medlemmar som åker motocross? Var drar man isåfall gränsen?


Så är det, det är därför Porsche Club Sverige inte är SBF anslutna, vi skulle få betala för alla våra 5000 medlemmar, fast bara ~50 tävlar och några hundra kör banträffar. Ohållbart....

Jag tycker det borde framgå här om det kostar per medlem?
http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_2013_Avgifter_Klubbar.pdf


har för mig att det är i distriktskostnaden man betalar det.... och det ger också antalet röster klubben får i distriktets omröstningar...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20202



olika distrikt beräknar avgiften lite olika dessutom.

Ingen som kollat om detta fortfarande är relevant (knasigt ställe det där som har så liknande frågeställning)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:


Mjo, men nu var ju åtminståne två av SMA-tävlingarna jag tänker på i just din egna regi.
De var ju iofs ett tag sedan, 2009 Barkaby 4+2timmar? och Winterhell.

Ta det på rätt sätt, jag tycker det du gjort är jättebra, jag hade bara önskat att det fanns lite bättre riktlinjer och stadgar/regler utan att gå all out så det blir ett byråkratiskt helvete som SBF blivit.

Idag finns väl inga riktlinjer för någonting när det gäller personlig säkerhet eller hur bilarna skall vara utrustade osv?

Mvh Peter


Om du pratar barkarby och winterhell så förstår jag faktiskt inte vad du menar....

där är det ingen större skillnad mot när vi gjorde SBF arrangemang... vi har besiktningspersonal, förarmöten och regler för säkerhetsutrustning..... sen att vi har lättare regler på personlig utrustning med att vi godkänner folkrace/enlagersoveraller och inte kräver HANS är ett val vi gjort.... och att vi godkänner halvburar i minsta klassen...


Varken på Barkaby eller winterhell genomfördes någonting som kan tolkas som en besiktning.

Winterhell gjordes en "beräkning av bullshitpoäng" på Barkaby ingenting.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Re:

safe skrev:

Så är det, det är därför Porsche Club Sverige inte är SBF anslutna, vi skulle få betala för alla våra 5000 medlemmar, fast bara ~50 tävlar och några hundra kör banträffar. Ohållbart....


Det är väl just därför det inte är så längre (SDF ÖBF)
Vi anslöt 3000 BMWCS-medlemmar förra året till samma årskostnad som tidigare för 300 BMWSC-medlemmar.
Byt ut BMWCS mot PCS och BMWSC mot PSCR.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Wärhner skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Wärhner skrev:


Mjo, men nu var ju åtminståne två av SMA-tävlingarna jag tänker på i just din egna regi.
De var ju iofs ett tag sedan, 2009 Barkaby 4+2timmar? och Winterhell.

Ta det på rätt sätt, jag tycker det du gjort är jättebra, jag hade bara önskat att det fanns lite bättre riktlinjer och stadgar/regler utan att gå all out så det blir ett byråkratiskt helvete som SBF blivit.

Idag finns väl inga riktlinjer för någonting när det gäller personlig säkerhet eller hur bilarna skall vara utrustade osv?

Mvh Peter


Om du pratar barkarby och winterhell så förstår jag faktiskt inte vad du menar....

där är det ingen större skillnad mot när vi gjorde SBF arrangemang... vi har besiktningspersonal, förarmöten och regler för säkerhetsutrustning..... sen att vi har lättare regler på personlig utrustning med att vi godkänner folkrace/enlagersoveraller och inte kräver HANS är ett val vi gjort.... och att vi godkänner halvburar i minsta klassen...


Varken på Barkaby eller winterhell genomfördes någonting som kan tolkas som en besiktning.

Winterhell gjordes en "beräkning av bullshitpoäng" på Barkaby ingenting.


Du kanske inte var där vid bilen när det skedde? .... jag anlitar och betalar iaf folk att besiktiga .... och kommer iofs inte ihåg vem som gjorde det då.. men nu har vi en bra besiktigare i Christer.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12193



Re:

Wärhner skrev:
Varken på Barkaby eller winterhell genomfördes någonting som kan tolkas som en besiktning.

Winterhell gjordes en "beräkning av bullshitpoäng" på Barkaby ingenting.


På första Winterhell gjordes en besiktning iaf, sen gick.. Björn(?), Dude(?) och några till (som jag inte kommer ihåg, Butterfly kanske?) omkring och bedömde billshitpoängen.

Barkaby kommer jag inte ihåg, vi hade fullt upp med att byta motorer...

Nu har jag inte varit med i år, men tidigare så har det fungerat. Batteri, stol, bälten och lite till kollas alltid iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13342

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Barkaby kommer jag inte ihåg, vi hade fullt upp med att byta motorer...

Just det... bytte motorer...
Jag minns inte vem som besiktigade. Jag minns däremot klart att jag var med med i bullshitjuryn. Vi körde bullshitbedömningsdiskussionerna genom PA systemet till allmänhetens munterhet.


_________________

Rice and shine
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3489



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Wärhner skrev:
Varken på Barkaby eller winterhell genomfördes någonting som kan tolkas som en besiktning.

Winterhell gjordes en "beräkning av bullshitpoäng" på Barkaby ingenting.


Fredrik - SLC skrev:


Du kanske inte var där vid bilen när det skedde? .... jag anlitar och betalar iaf folk att besiktiga .... och kommer iofs inte ihåg vem som gjorde det då.. men nu har vi en bra besiktigare i Christer.


På första Winterhell gjordes en besiktning iaf, sen gick.. Björn(?), Dude(?) och några till (som jag inte kommer ihåg, Butterfly kanske?) omkring och bedömde billshitpoängen.

Barkaby kommer jag inte ihåg, vi hade fullt upp med att byta motorer...

Nu har jag inte varit med i år, men tidigare så har det fungerat. Batteri, stol, bälten och lite till kollas alltid iaf.


Hmm, ja det kan vara minnet som sviktar men jag brukar försöka ha stenkoll.
Barkaby har jag ett mkt starkt minne av att vi köade upp i en hästskoformad formering och då var jag säker på att bilen skulle besiktigas, höll mig vid bilen hela tiden men ingen besiktningsman dök upp, typ 20-30min senare var det dags för dra igång rejset så förarna uppmanades att göra sig redo.
Skall kolla med övriga parter som var med vid båda tillfällena.

thumbs up att du har en bra besiktningsman idag och att rutinerna skall sitta.

Marcus, bullshit juryn låter precis som jag minns den också.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1796



Varför inte gå med i en klubb som du vill stödja?

är det de 200kr du sparar som gör att du kan köra kanske man skall fundera över vad man håller på med.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Billig "noname" SBF-klubb
<<   1, 2
9642 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande