Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5224 besök totalt |
Sprinkler system
Tjo allihop! Då polarens bil började brinna förra banträffen har jag tänkt att skaffa sprikler system i min e36 coupe. Men vad ska man tänka på och vad är vettig nivå att lägga sig? Detta är tyvärr inget jag planerat in i budgeten men inte heller en uppbrunnen bil så hjälp mig välja ett prisvärt kitt! //orolig ![]() _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
Re: Sprinkler system
Vill du ha brandskydd så du hinner stanna och ta dig i säkerhet? Vill du ha brandskydd så bilen inte brinner upp också? Vill du ha brandskydd så bilen inte brinner upp och det är sanerbart? Ä _________________ Roland Johansson |
||||||
Re: Sprinkler system
Oj.. Främst tänkt att funktionärerna ska få lite längre tid på sig att släcka bilen för att den ska klara sig. (inte alla event som har slävckare överallt på banan/"brand" bil Sanerbart..... Vore ju smidigt ![]() Allt utöver den lilla 2kilos släckaren jag har i bilen nu lär ju vara bättre men hur ska man investera pengarna? _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
Re: Sprinkler system
Personligen ser jag hellre att skiten brinner upp helt än släcks med pulversläckare. (jag har haft en bil som fick motorbrand och släcktes med pulversläckare, nästa gång hindrar jag folk som vill släcka!) Om bilen släckts med pulversläckare har du några dagars intensiv sanering framför dig om du ska kunna behålla en 'bil. Även med bra sanering är det stor risk att bilen sedan börjar rosta, tex mitt på taket... Inredning blir inte fräsch och fin av pulversläckare. Även motorn kan bli dålig, tex kolvringar som fastnar etc efter en släckning. Så riva isär hela bilen, lacktvätta, polera, konseervera, isär med motorn och tvätta och olja in alla delar etc. Sannolikt kommer även tex kolvstänger i stötdämpare etc att angripas av rost, så dessa måste smörjas/fettas in bla bla. Det tar inte slut. Dalhems har tidigare haft 'rallysläckare' vattenbaserade, plus någon kemikalie i men detta ska inte vara alltför aggresivt enligt olika försäljares uppgifter. Definitivt inte lika dåligt som pulver. Tror ett sådant system med 2 nosslar, släckaren och 2 olika utlösningar (kupe/motor) kostar ungefär 10' _________________ Roland Johansson |
||||||
Jag har sprinkler i bilen men funderar på att komplettera med en handsläckare också. Liksom om det blir en liten lätt brand med säg lite oljesprut på grenrören, hur sugen är man på att utlösa typ 4,25 liter helt oriktat i motorrummet OCH kupén!?
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Jag har en 2kg pulversläckare framför passagerarstolen. Viktigt är att dessa måste säkras med ett stålband. Vill man ha lite mer kapacitet kan man ha en framför varje stol. I rally säger reglerna att man behöver 4kg släckmedel så de flesta kör en 2kg framför varje stol. Billigt och effektivt men kan vara jobbigt att sanera. Pulver ska dock avlägsnas mekaniskt och inte med vatten. Korrosionsskador uppstår när pulvret får kontakt med vatten.
Nästa steg är att komplettera eller ersätta med en sprinkleranläggning. Finns med mekanisk och elektrisk utlösning. http://rallyshop.se/produkt/Lifeline Är nog inte fel att ha en släckare framför stolen i kombination med sprinkeranläggningen. Ibland börjar ju någon annans bil att brinna också... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Jag har ett släcksystem med skum i min bil.
Som tidigare sagt, pulver är ruskigt effektivt, men ett helvete att sanera. http://www.motorsportshop.nu/epages/ Där har du bra och prisvärda grejjer. Olika prisklasser men alla har skum. Jag rekommenderar starkt ett system. Jag vill inte att min ska brinna upp, därför köpte jag ett. 4000:- är ju dyrare än en Biltema pulversläckare, men bättre än att bilen brinner upp. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Skulle en sådan här http://www.motorsportshop.nu/epages/
Hur/vart ska man placera munstyckena? _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
Skulle en sådan här http://www.motorsportshop.nu/epages/
Hur/vart ska man placera munstyckena? _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
Det följer med instruktioner.
Jag har satt 2st i motorrummet. En på varje sida om motorn. Sen har jag 2 i bak med. Jag har tank och batteri där. I min instruktion stod det att det skulle vara 2 i motorrummet och i kupen, men jag har mer risk bak än i kupen. Jag har samma kitt men det dyrare med elektrisk utlösare. Detta är precis lika bra. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
går det inte att sätta en ventil vid förarplatsen så man kan välja vilken utrymme man vill spruta/släcka...
vad är fördelarna/nackdelar med el kontra mek system? Anders _________________ Tackar för all hjälp! Anders Hellberg De Tomaso Pantera GR3 -75 Ford Capri 2.0 -77 Volvo PV 544 -58 Tack för hjälpen! www.mrtuning.se |
||||||
Re:
Meksystem vet man altid fungera...har sett några elsystem som inte fungerat på rally, har varit både för det varit batterislut samt fukt i batteriboxen! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5224 besök totalt |