Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGC-GTSR -69 SHP editon | 5830 besök totalt |
Jaha, sommaren är väl att betrakta som över för i år. Lika bra det för i samband med Ekebyträffen (Eskilstuna) så liknade C:n mest en ångbil och kokade galet, har kört bilen efter det och den kokar oavsett, förrut bara vid lågfart så någonting har ju hänt med bilen.....
Men det har ju lett fram till ett avstamp i bilens historia, "nu är det slut på gamla tider" & "nu ska hela rasket bort" fick man ju sjunga i skolan (31:an för er som inte minns) C:n som den står idag är snart ett minne blott. När den rullar ut ur garaget kommer den inte längre vara en MGC GT utan en MGC GTSR SHP Edition. S som i Sebring, R som i Replica och SHP som i South Hill Performance dvs mitt garage För er som inte vet vad som skiljer MGC från MGB kan man sammanfatta det i. Treliters rak sexa och torisionsfjädring fram istället. I övrigt inga större grejer förutom att den är lite kraftigare och bra mycket tyngre... På utseendet ser man skillnad på att det är 15" fälgar på C:n istället för 14" som är standard på B:n och att C:n har en annan huv med bulor på för att få plats med motor och förgasare, original i alu faktiskt. Här är väl planerna i stora drag. Sebringkit Renoverad motor med värre kam, 3st Dellortoförgasare och digital tändning Bättre väghållning Ventilerade skivor fram (japanska) med 4-kolvs 240 ok skivbromsar bak, ev MGB då jag sett att det passar eller mest troligt 240 även här. Bromsvåg utan servo. Bur 15" alufälgar 5-bult istället för centrumbult Aluinredning med riktiga stolar och bälten Naturligtvis BRG med fronten i BRG och inte gul eller röd som de flesta valt. Tips på vad jag missat? Anledningen till att jag lägger en byggtråd här är för att jag kommer behöva mycket hjälp med väghållning och bromsar, då är detta rätt ställe, annars hänger jag mest på Sävarturbo då jag insett att det finns mycket att lära där. Så nu får ni bevisa att jag gjort rätt val. Som den ser ut idag. Ungefär som det kommer bli. Detta är Shaun Holmes bil och han tar ut ca 280hk ur motorn. _________________ David Croner |
||||
Kompletterande info om utgångsbilen.
Såldes ny till USA 1969 och har gått i Kalifonien, jag har bland annat originaldokumentation och intyg på att bilen blivit godkänd med bortplockad avgasrening (ni förstår amerikansk byrokrati, långt papper och liten innebörd). Min morfar köpte bilen 1997 och jag har gillat den sen dess, han gick bort 2009 och i våras blev det klart att jag fick överta bilen. (Äntligen!) Tillägas bör att detta är bara det "lilla" projektet jag håller på med. Jag samlar även delar till att bygga en replica på 20-talets engelska sportbilar som en sorts privat hyllning till min morfar som låtit mig uppleva och köra bilar som få ens får se. Bla Bentley, Riley, Lea Francis, även Bugatti står på hans meritlista, dessutom två 100-åringar som ni aldrig hört talas om och jag inte kan stava till heller för den delen. Åter till detta bygge. Med digital tändning menar jag någon form av MS om jag inte hittar ett system för enbart tändning för bättre pengar. Tips och synpunkter mottages tacksamt. Det kommer ta mig några år att slutföra detta men tanken är att resultatet ska bli därefter också. Jag kommer väl börja demontera bilen på allvar om några veckor då jag för tillfället håller på och renoverar min isjakt som jag ska sälja. _________________ David Croner |
||||
Tjenare.
Som tok på gamla Engelska bilar så blir ditt projekt en favorit tråd att följa. En av de snyggaste MG-C som jag har sett (bara på bild, tyvärr) är denna. http://www.autozone.be/mg-mgc-for-sa Ger kanske lite tankar på hjul och lack ;-) Hälsningar Patrik. _________________ patrik nilsson |
||||
Kult prosjekt
Selv bygger jeg MGB GT med Ford Zetec, Type9, Hoyle forstilling og Classic Conversion Engineering 4-link bakstilling. Jeg tenker å bruke MegaJolt til tenning siden Zetec'n ikke har fordeler. Bygger om Zetec'n til to dobble Weber 45DCOE. Blir spennende å folge prosjektet ditt. PS min far eier også en av ca 80 Lea Francis 2,5 liter Sports _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||
Har du någon byggtråd på din bil? Den vi har är en har är en Hyper S, 1,5l med kompressor. (Till salu förresten) *edit* Megajolt verkar vara ett vettigt alternativ till tändning. Frågan är bara hur kunskap om det står sig här i Sverige?? Ett MS (om jag inte tar ett äldre) är ju betydligt dyrare. _________________ David Croner |
||||
Har en byggetråd på http://www.turbosport.co.uk/showthre
Den er ikke oppdatert på lenge da husbygging tar mesteparten av min tid. Megajolt er jo MS men uten sprider styrning. Man kan vel bruke MS til kun tenning? _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||
Jo men om Jolten kostar mindre än ett MS så gör det ju inget. Kommer ju bara att använda tändning i MS i vilket fall. Å andra sidan är det många som är duktiga på MS så det är kanske lättare att få hjälp med det...
_________________ David Croner |
||||
Tog en liten tur till Åland igår och hämtade två förgasare till. Nu är det ju fler som undrar varför i helvete man åker till Åland för att hämta förgasare....
Jo, jag har sedan tidigare två förgasare och att ens hitta två likadana är svårt, och när jag väl hittat dem så tror folk att de säljer diamanter så därför åkte jag till Åland. Tanken från början att ta släp med och plocka ihop allt jag ville ha till mitt stora kommande projekt men sakerna var för dåliga för det. Det slutade med bränsle, båt och betalning för förgasarna under 1200kr. De förgasare jag mailat på har legat runt 4000kr Taxfreen utnyttjades ju självfallet också så jag tycker nog att det var värt resan även om jag inte hade sällskap. _________________ David Croner |
||||
Hvordan går prosjektet? Jeg fortalte min far om Hyper'n og han ble nyfiken (?). Send meg gjerne mer info på en PM om den ikke er solgt allerede _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||
Det går långsamt. Har iaf rivit bort insug och grenrör. Avgasröret (Downtown trimsystem) åker på tippen då det är helt slut. Förgasarna kommer passa finfint. =)
Hypern är såld till Danmark till en herre som verkar vara väldigt seriös. Vi är övertygade om att han kommer vårda den väl. _________________ David Croner |
||||
Da tror jeg min far blir lettet så han slipper å fundere på hvordan han skulle fått finansiert enda en bil Angående MGC'n så må du gjerne slenge ut bilder underveis _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||||
Våra race- och banåkarbilar MGC-GTSR -69 SHP editon | 5830 besök totalt |